Hands-on preview: Killing Floor 2
Killing Floor 2
[gespeeld op PS4]
Met Killing Floor 2 betreedt ontwikkelaar Tripwire Interactive voor de eerste maal de consolemarkt. De game zit al een tijdje in Early Access op Steam, maar onlangs werd de releasedatum bekendgemaakt (november 2016) voor zowel de pc- als Playstation 4-versie.
Gedurende onze sessie op Gamescom konden we aan de slag met de Playstation 4-versie. Na een klein introductie voor de nieuwkomers werd ons ook even meegedeeld dat het om een oude build ging. De nieuwe builds waren nog niet grondig getest en men wou op veilig spelen, zodat we niet werden overladen met bugs. We gingen ook aan de slag met een klasse vastgezet op level 15. Hierdoor konden we drie perks kiezen. Ondergetekende ging verder met zijn trouwe Commando en de perks die ons meer munitie en een snellere herlaadtijd gaven en het pistool dat meer schade deed. De map in kwestie was Paris, met in totaal 4 golven aan vijanden.
Killing Floor 2 is namelijk gebaseerd op verschillende waves van zombies die je moet bedwingen met op het einde een stevige eindbaas, in dit geval de de Patriarch. Tijdens deze confrontatie werd het dan ook bijzonder pittig. De helft van het team wist niet echt wat doen en wist niet dat je jezelf kon healen. Als slechts de helft van het team weet samen te spelen, is het niet echt haalbaar om de strijd tot een goed einde te brengen. Spijtig.
Wat ons meteen opviel, was hoe de controller aanvoelde, namelijk strak en redelijk vlot. Uiteraard is het niet te vergelijken met pc, maar het werkte naar behoren. Grafisch zag de titel er ook niet slecht uit en we zagen niet meteen veel verschil met bijvoorbeeld de high settings op pc. Het Parijs-level is echter wel een redelijk donkere map, dus hoe het eruit ziet op klaarlichte dag is nog even afwachten, maar we hebben er een goede hoop in.
De interface was in het begin wel wat wennen en niet meteen intuïtief, maar hier werd ons verteld dat deze in de nieuwere builds reeds een makeover kreeg om het allemaal sneller en intuïtiever te maken. Dat valt dus nog even af te wachten. Je hebt ook de mogelijkheid om te communiceren met je teamgenoten via een klein commando-scherm als je op de rechter D-pad klikt, maar uiteraard is er ook voice-chat aanwezig. In Killing Floor 2 kan je overbodig geld, ook Dosh genoemd, delen met andere personen. Oftewel doe je dit met de D-pad of je gebruikt de touchpad. Men heeft namelijk een kleine functie ingebracht dat je over de touchpad kan swipen om zo geld naar de andere personen te strooien. Iets wat iedereen wel al eens heeft willen doen, niet?
We vroegen ons wel af of er meer vijanden en eindbazen in de finale game zouden zitten en dat verzekerde de ontwikkelaar ons ook. De ontwikkelfocus ligt nu op de lancering, maar eenmaal die achter de rug is, begint men aan de bijkomende content. Bij Tripwire Interactive liggen er een heleboel ideeën op tafel, maar dit zal voor na de lancering zijn. De digitale PlayStation 4-versie zal in elk geval even veel kosten als de pc-versie en zal ook in de vorm van een Deluxe-editie in de winkels komen te liggen, al is het nog niet bekend wat daar net in zal zitten. Het team overweegt in elk geval cosmetische items als basis voor die Deluxe editie.