Hands-on preview: Agents of Mayhem
Agents of Mayhem
Met Saints Row heeft ontwikkelaar Volition een franchise die op heerlijke wijze popcultuur op de hak neemt en ook nog eens lekker speelt. Het was voor ons dan ook best een verrassing om te zien dat de ontwikkelaar even afstand neemt van hun succestitel om zich te richten op iets nieuws: Agents of Mayhem.
Alhoewel, helemaal nieuw is het nou ook weer niet. Met alle humor, verwijzingen naar popcultuur en de nadruk op de kleur paars, is het duidelijk dat we hier te maken hebben met een Volition-game. Agents of Mayhem speelt zich af in Seoul en in hetzelfde universum waarvan de Saints dienst uit maken, maar in plaats van een criminele organisatie nemen we ditmaal controle over een groep superagenten die strijden tegen het kwaad. Het gaat om M.A.Y.H.E.M. (Multinational Agency for Hunting Evil Masterminds); een organisatie die in het leven is geroepen om de wereld te beschermen van L.E.G.I.O.N. (League of Evil Gentlemen Intent on Obliterating Nations).
Mayhem bestaat uit een groep van twaalf agenten met elk hun eigen persoonlijkheid en vaardigheden. Tijdens de speelsessie kregen we alvast de beschikking over vier van deze personages. Voordat een missie begint kies je drie agenten die de opdracht mogen voltooien. Het is hierbij enigszins belangrijk dat je kijkt naar de verschillende specialiteiten van de personages. Zo is Hardtack een tank-type die met zijn shotgun van dichtbij grote ellende kan veroorzaken, terwijl Rama met haar pijl en boog van een afstandje de vijanden afknalt. De verschillende personages voelen ook daadwerkelijk verschillend en zijn allemaal op andere manieren nuttig tijdens de gevechten. Wanneer er bijvoorbeeld allemaal mêlee-vijanden op je af komen rennen, kun je beter kiezen voor de shotgun van Hardtack dan de boog van Rama.
Verder kun je tijdens de game met een druk op de knop wisselen tussen de drie geselecteerde personages, al moet je wel rekening houden met een korte cooldown voordat je weer terug kunt naar je vorige personage. Het is belangrijk om tijdens de missie te blijven wisselen tussen de personages, want elk personage heeft namelijk een speciale aanval die je enkel oplaadt door met die agent te spelen. Onze favoriet is tot nu toe de speciale aanval van het personage Hollywood, die – zoals je misschien kunt raden – een tot agent omgetoverde acteur is. Als een ware Michael Bay-actiefilm weet Hollywood met een druk op de knop zijn omgeving en alle vijanden die zich daar in bevinden tot ontploffing te brengen. We konden een glimlach niet onderdrukken.
In de missie die wij voorgeschoteld krijgen tijdens de speelsessie gaan we op pad om een A.I. K-pop superster genaamd Aisha te redden (een overduidelijke Volition-versie van Hatsune Miku). Waar het eerst lijkt te gaan om een reddingsmissie blijkt al snel dat Aisha aan de kant van Legion staat. Het zingende computerprogramma is namelijk verliefd geworden op de Legion-luitenant Steeltoe, een cyborg met blijkbaar een voorliefde voor onbestaande dames. De twee besluiten te trouwen en wanneer je ongewenst op de bruiloft arriveert, besluit het duo hun krachten te combineren en krijgen we een vermakelijk eindbaasgevecht voorgeschoteld. Het is de gekheid die we van Volition-games gewend zijn.