Hands on-preview: Mighty No. 9
Hands on-preview: Mighty No. 9
Keiji Inafune is al jaar en dag bekend als de bedenker van Mega Man. Oorspronkelijk uitgekomen in 1987 heeft de game meerdere vervolgen gekregen en is het uitgegroeid tot een waar fenomeen binnen de side-scrollers. Enkele jaren geleden probeerde Inafune het opnieuw, door een Kickstarter op te zetten voor Mighty No. 9, een spirituele opvolger voor de blauwe robot. Binnen 2 dagen was het doel van 900.000 dollar gehaald, dus er zijn voldoende fans, maar kan de game ook aan de hype beantwoorden?
Mighty No. 9 geeft je de controls over Beck, nummer 9 in een reeks androids onder de naam ‘The Mighty Numbers’. Het verhaal begint bij een computervirus dat alle computers en je 8 Mighty Number collega’s heeft overgenomen. Het is jouw taak om iedereen te redden van een mogelijke ondergang, maar dit zorgt er echter voor dat de bazen aan het eind van de levels je collega’s zijn, in plaats van echte slechteriken.
De basisgameplay is vrijwel identiek aan die van Mega Man: je rent, sprint, schiet en zult hoogstwaarschijnlijk ontzettend vaak doodgaan. Toch heeft Inafune geprobeerd de game iets meer in de 21e eeuw te plaatsen. De voornaamste verandering is nog wel de Dash aanval, al maakt men het meteen al ingewikkeld door die aanval meerdere mogelijkheden te geven. Sowieso kan je zaken ontwijken, maar je kan er ook vijandelijke krachten mee absorberen zodra de vijand zwak genoeg is. Je Dash is ook een vitale aanval tijdens bossfights, want je zal deze moeten gebruiken zodra hun leven een bepaald punt bereikt.
Door bazen te verslaan krijg je extra power suits. Elke power suit heeft zijn eigen ability, wat het desbetreffend makkelijker of moeilijker kan maken bepaalde vijanden te doden. Elke Mighty Number heeft zo zijn eigen specialiteit: zo is No. 1 baas over vuur en kan No. 6 vliegen. Het is een uitdaging om de levels met specifieke suits te gaan uitspelen, zodat je zelf eigenlijk deels kan bepalen of je de levels moeilijker of makkelijker wil maken voor jezelf.
Een andere grote toevoeging aan Mighty No. 9 zijn de meerdere modi. Zo is er naast de Main Story nog Solo Challenge, Online, Boss Rush en (mocht je je skills tot een nieuw niveau willen tillen) de One-Hit Death Maniac. Tijdens onze sessie hebben we alleen de eerste 2 kunnen testen en we kunnen zeggen dat de SOlo Challenge mode al een leuke toevoeging is. Hier is het de taak om met een specifieke suit zo snel mogelijk een aantal doelwitten te raken, vergelijkbaar met de minigames die we bijvoorbeeld eerder al in Super Smash Brosh Melee voorbij hebben zien komen.
Alles wat Mighty No. 9 bevat, brengt de game terug naar de razendsnelle essentie van de side-scrolling games van weleer. Zodra je meerdere levels hebt gehaald (en je dus meerdere suits hebt vrijgespeeld) wordt het zodoende ook makkelijker om de rest te halen, alsook de reeds gehaalde levels opnieuw te doorlopen. Zodoende kun je je score en je rank verbeteren en de ‘D’ die je tijdens de eerste playthrough kreeg met een brede smile verpulveren met een verdiende B of zelfs A-score. Mighty No. 9 is gebouwd op vaardigheid en laat je hier ook van genieten zodra je deze verbetert tijdens je speelsessies. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat de game een meer dan goede replayability heeft en goed is voor meerdere playthroughs, toch voor wie die highscore-drang heeft.