Hands-on preview: Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided
[Gespeeld op PS4]
Toen Deus Ex: Mankind Divided werd aangekondigd waren wij, om het zacht uit te drukken, enthousiast. We zijn immers grote fan van de vorige game, Human Revolution, en hadden van bij de start het gevoel dat Mankind Divided een waardige opvolger zou zijn. Dat is een gevaarlijke uitspraak op basis van wat beelden, dus wilden we de mogelijkheid om het eens te spelen zeker niet laten voorbij gaan.
Wat van bij de start opvalt, is dat de game heel natuurlijk aanvoelt voor spelers van Human Revolution. De basis is nog steeds dezelfde en gamers zullen snel hun weg vinden in de nieuwe augmentations. De meest opvallende nieuwe augmentation is trouwens de Icarus Jump, waarmee je van grote hoogte naar beneden kan springen en heel wat schade kan aanrichten.
Die toevoeging werd niet zonder reden gedaan, want je kan met Adam Jensen 2.0 ook veel meer in de hoogte werken. In de vorige game ging je voornamelijk van cover naar cover en dat kan je nog steeds, maar nu kan je ook voor een stuk in de hoogte werken. Het is een goede manier om vijanden te ontwijken of om ze te verrassen. Spring je liever nog van cover tot cover, dan is dat ook mogelijk. Voorheen kon je daarbij enkel zijdelings bewegen, maar voortaan kan Adam ook naar voren bewegen. Veel handiger en vooral een flink pak sneller.
Naast de augmentations, waarvan we in onze speelsessie van amper 2 uur niet zoveel hebben kunnen zien, kan Adam ook heel wat aanpassingen doen aan zijn wapens. Dat kan op verschillende manieren. Je kan je inventory ingaan en daar alles aanpassen, maar het kan ook stukken sneller. Zo kan je een wapen ook buiten het menu van nabij bekijken, waarna je de verschillende componenten kan verwisselen. Zo kan je de scope aanpassen, een silencer toevoegen of gewoon je ammo wisselen. Dat wisselen van ammo kan ook met een korte druk op de juiste knop.
Tijdens onze speelsessie konden we aan de slag in twee missies. De eerste speelde zich af in Dubai, terwijl we voor missie twee naar Praag trokken. In de eerste missie viel het ons al op dat er een stuk meer kleur in deze Deus Ex aanwezig is en ook gewoon meer open ruimtes, zonder dat het een open-world game wordt. Dat is een bewuste keuze van de makers, die zelf zeggen dat de vorige game zich echt wel te veel in gesloten ruimtes afspeelde.
In Dubai besloten we Deus Ex: Human Revolution op onze normale manier te spelen, namelijk stealth. Dat voelde voor ons toch ietsje vertrouwder aan en dan wisten we ook beter waar we aan toe waren. Echter, net zoals altijd maakten we wel ergens een foutje, waardoor er een bende terroristen op ons dak vielen. Gelukkig kan je wel wat wapens vinden doorheen een level om die een kopje kleiner te maken. Verwacht je wel niet aan een hele hoop kogels. Er zijn er meer dan in Human Revolution, maar nog steeds niet voldoende om even iedereen af te knallen.
Tijdens onze twee missie werden we gedropt in Dvali Theater in Praag. Voor we aan de slag gingen kregen we van de makers te horen dat er enkele zaken waren aangepast om onze spelervaring te verbeteren. Om te beginnen werd een deel van de omgeving afgesloten, zodat we minder ruimte hadden om te bewegen. Dat werd gedaan, omdat we anders veel te lang zouden rondlopen in gebieden waar we toch niet echt moesten zijn en we hadden nu eenmaal maar beperkte tijd om de demo te spelen.
De tweede aanpassing had te maken met speelstijl. Bij de start van de tweede missie konden we kiezen tussen stealth, combat of balanced. Afhankelijk van onze keuze kregen we een bepaalde loadout met toepasselijke wapens en augmentations. Omdat we in Dubai hebben gekozen voor stealth, gingen we nu voor combat.
Zelfs met de juiste augmentations en iets meer wapens is Deus Ex: Mankind Divided nog steeds geen spel waarbij je zomaar vol in de aanval kan gaan. Je moet het nog altijd slim aanpakken en je augmentations op de juiste manier gebruiken. Voor de meer offensievere types zijn de Titan-augmentations een leuk extraatje. Die geven je voor korte tijd een pak meer health, waardoor je even frontaal de aanval kan aangaan. Let wel op je batterij, want als die leegloopt, dan zal je het niet lang overleven.
Deus Ex: Mankind Divided lijkt inderdaad een stuk meer opties te hebben voor spelers die het iets offensiever willen aanpakken. Op dat vlak hebben de makers zich aan hun woord gehouden. De echte shooterfans gaan ze wel nog niet helemaal overtuigen. Ten eerste moet je iets meer nadenken over je tactiek dan bij de gemiddelde shooter en ten tweede is de gunplay ook niet helemaal van dezelfde kwaliteit. Is dat een probleem? Nee, maar het is wel jammer.
Visueel is er ook nog wel wat werk aan Deus Ex: Mankind Divided. Dat viel vooral op tijdens de tussenfilmpjes. We werden wel op voorhand gewaarschuwd dat die nog niet helemaal af zijn, maar de tijd tot de release begint ondertussen wel te korten.