Hands-on preview: Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider
De aankondiging van Rise of the Tomb Raider is er een die we niet snel zullen vergeten. Toen tijdens de eerste beelden van de game de woorden ‘Xbox’ en ‘exclusive’ op het scherm kwamen, kwam dat hard aan bij menig PlayStation gamer en dat zullen we geweten hebben. De release van Rise of the Tomb Raider komt echter met rasse schreden dichterbij en PlayStation-gamers die nog in de ontkenningsfase verkeren zullen zich erbij moeten neerleggen dat het wat langer zal duren alvorens ze Lara op hun beeldscherm door de sneeuw zien strompelen. Deze preview zal het wachten alvast niet makkelijker maken, integendeel.
Tijdens een perstrip in Londen beleefden we een namiddag waar velen jaloers op zullen zijn. We konden maar liefst 3 uur lang aan de slag met Rise of the Tomb Raider, het hoog geanticipeerde vervolg op het erg gesmaakte Tomb Raider. Veel tijd voor een gezellig wederzien met Lara was er echter niet, want we werden meteen in de actie gedropt.
Ons avontuur ging van start met de ondertussen bekende sneeuwscène zoals we die zagen op E3 2015. Lara beklimt samen met Jonah (een terugkerend gezicht uit Tomb Raider) een torenhoge berg terwijl de sneeuwvlokken gedreven door een sterke ijskoude wind ervoor zorgen dat Lara nét niet uit balans geraakt. Wat kan er verkeerd gaan? Veel, zo blijkt, want niet veel later wordt Lara bedolven door een lawine en zien we iets dat we nog niet eerder zagen in Rise of the Tomb Raider; een flashback.
Het was de eerste flashback die we zagen in Rise of the Tomb Raider en het bleek ook zeker niet de laatste te zijn. Flashbacks worden in Rise of the Tomb Raider frequent toegepast om je meer te vertellen over Lara’s verleden (waarin vooral haar vader een belangrijke rol speelt). Rise of the Tomb Raider vertelt in eerste instantie het verhaal van Lara die op queeste trekt met als eindbestemming de "Prophet's Tomb", maar er is zoveel meer aan de gang.
Wie Rise of the Tomb Raider zegt, zegt sneeuw, maar tijdens haar avontuur zoekt Lara Croft ook warmere oorden op, namelijk Syrië. Naast Lara in een topje heeft dit nog andere belangrijke verkoopargumenten. Verandering van spijs doet eten en de veranderingen van locatie in Rise of the Tomb Raider zullen zeker helpen om de game fris te houden gedurende het volledige verhaal.
Naast de eerder vermelde flashbacks wordt er ook stevig geswitcht tussen deze verschillende locaties. Het ene moment loopt Lara door de sneeuw te ploeteren, het andere moment begeeft ze zicht onder de blakende zon in Syrië. De overgang die wordt gebruikt is - als we het stramien dat we zagen tijdens onze speelsessie mogen doortrekken over de volledige game - vaak een cutscene ten huize Croft zelf. Het zijn deze cutscenes waarin je meer leert over Lara’s theorieën en de mysteries waarin ze allemaal verwikkeld is. Samen met de flashbacks zorgen ze voor een leuke afwisseling van het avontuur.
Bij Tomb Raider wordt er veel belang gehecht aan details. We zagen het in Tomb Raider toen het team kosten noch moeite spaarde om Lara’s haar zo realistisch mogelijk te maken en in Rise of the Tomb Raider is de sneeuw de nieuwe ‘obsessie’. Missie geslaagd, want de ronddwarrelende sneeuw en de voetstappen die Lara nalaat in het weelderig sneeuwtapijt zijn een genot voor je oogballen.
Hoe sterk Tomb Raider ook de perfectie benaderde, een minder puntje was vooral de geringe aanwezigheid van (optionele) tombes. En zoals game director Brian Horton in ons interview bevestigt gaat Rise of the Tomb Raider de ‘tomb’ terug in ‘Tomb Raider’ plaatsen, inclusief puzzels en vallen zoals we die gewend zijn uit de klassiekers. Je zal dus heel wat meer moeite moeten doen om een Tomb succesvol te raiden.
Qua gameplay is er in Rise of the Tomb Raider verder niet zoveel nieuws onder de zon. Het meeste is een evolutie op Tomb Raider. Zo zou de mogelijkheid tot stealth meer aanwezig zijn en zijn er meer resources te verzamelen om Lara’s skills en wapens te verbeteren. Nieuw is dat Lara nu ook kan zwemmen en tijdens onze speelsessie werd dit vooral toegepast in puzzels. Denk bijvoorbeeld aan het laten stijgen van het waterniveau om zo hoger gelegen gebieden te bereiken (iets wat ondertussen al een cliché is in omgevingspuzzels). Ook kan Lara haar talenknobbel uitbreiden door muurschilderingen te lezen. Hoe groter Lara's talenkennis, des te meer geheime gebieden er zijn die je kan betreden.