Hands-on preview: Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider
[gespeeld op Xbox One]
De vorige Tomb Raider was een succesvolle terugkeer voor Lara Croft. Het was dan ook geen verrassing toen er een opvolger werd aangekondigd met Rise of the Tomb Raider. Toch hadden de ontwikkelaars de opdracht een aantal mindere punten uit het vorige spel aan te pakken, zoals het gebrek aan tombes. Dat lijkt in deze sequel opgelost te zijn.
Op Gamescom mochten we aan de slag met een stuk ergens aan het begin van de game. We bevinden ons in Syrië, waar Lara op een geheim stuit dat haar meer informatie moet geven over de gebeurtenissen uit de eerste game en dat haar natuurlijk weer op een immens avontuur zal sturen. De gebeurtenissen van in Tomb Raider zijn immers onder de mat geveegd door de geheime organisatie Trinity. Daardoor heeft Lara het moeilijk om te bewijzen wat er allemaal is gebeurd. Om anderen toch te kunnen overtuigen en om zelf meer informatie te vinden. In één klap zal ze ook ineens kunnen aantonen dat haar vader ook nog niet zo gek was als door sommigen werd gedacht.
Wat ons eerst en vooral opvalt, is dat de graphics opnieuw een stuk zijn verbeterd. Dat is niet verwonderlijk natuurlijk, aangezien de vorige game nog werd gemaakt voor de vorige generatie consoles. Het meest opvallende aspect op dat punt is toch het haar van Lara, dat prachtig naar alle kanten waait en heel realistisch oogt. Ook de omgevingen spatten van het scherm, met prachtige vergezichten die je mond bijna doen openvallen.
Tijdens het spelen worden we al snel met een nieuw onderdeel van de gameplay geconfronteerd. Lara kan nieuwe talen leren, die haar dan naar geheimen kunnen leiden. Telkens ze bepaalde opschriften of afbeeldingen bestudeert, zal ze iets meer kennis van een bepaalde taal krijgen. Omdat je niet onmiddellijk alles kan lezen, kan het zijn dat je omgevingen opnieuw moet bezoeken om opschriften te ontcijferen.
Die kunnen je niet enkel naar schatten brengen, maar kunnen zelfs de locaties weergeven van optionele tombes. Een duidelijke manier van de ontwikkelaars om te voldoen aan een vraag van de gamer. Er zitten ook gewoon meer geheimen en schatten in deze game. Als speler zal je vaker van het vaste pad moeten gaan om die te ontdekken. Zo wordt Rise of the Tomb Raider weer meer een game vol ontdekkingen, zoals we gewend waren van de oude titels.
Tijdens onze speelsessie merkten we ook op dat er merkelijk meer puzzels aanwezig zijn in de Rise of the Tomb Raider. Omdat we maar een beperkte tijd hadden tijdens het spelen werden we hier en daar geholpen door de ontwikkelaars om het vooruit te laten gaan. Anders hadden we waarschijnlijk al een tijdje bezig geweest met het oplossen van de puzzels. Niet dat ze belachelijk moeilijk waren, maar enig denkwerk was zeker en vast vereist. Op dat vlak lijkt deze game dus ook stapjes voorwaarts te zetten ten opzichte van Tomb Raider.
Toen waren veel gamers teleurgesteld dat er net iets te veel werd gefocust op combat en minder op het oplossen van puzzels. Wij moesten in onze demo vrijwel enkel een schot lossen in functie van het oplossen van een puzzel. Dat was voor ons een verademing en door de ontwikkelaars werd ons beloofd dat combat minder belangrijk zal zijn en dat je ook een minder agressieve aanpak kan gebruiken, als je dat al wil natuurlijk.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de combat volledig verdwenen is. Lara Croft heeft nog altijd haar op haar tanden en kan wanneer nodig meer dan haar mannetje staan. Ook de typische scripted actiemomenten maken hun terugkeer. Niet meteen het meest briljante moment qua gameplay, maar het zorgt wel voor heel wat spanning.