Hands-off preview: Deus Ex: Mankind Divided
Deus ex: Mankind Divided
We bevinden ons twee jaar na de gebeurtenissen in Deus Ex: Human Revolution. De wereld is volledig naar de knoppen en de augmented worden door iedereen met een scheve blik bekeken. Dat is niet vreemd natuurlijk, nadat ze op het einde van de vorige game gemanipuleerd werden en nogal agressief uit de hoek kwamen. Tijd voor Adam Jensen om het boeltje op te ruimen.
Na de gebeurtenissen in Human Revolution is Adam Jensen ingehuurd door een antiterrorisme-cel. Zijn opdracht is uit te zoeken welke organisaties schuil gaan achter de verschillende bomaanslagen. Ze worden toegeschreven aan groepen die meer rechten willen voor de augmented, maar daar gelooft Jensen niets van. Hij vreest dat de Illuminati nog steeds de controle hebben en dus sluit hij zich ook aan bij het Juggernaut Collective. Als dubbelagent hoopt hij de waarheid te ontrafelen.
Daardoor zal hij onder andere terecht komen in de gebieden waar de augmented zijn samen gezet door de regeringen, die hopen om ze zo onder controle te houden. Die getto’s geven Deus Ex een soort District 9-gevoel. Net als in de vorige game spat de sfeer nog steeds van het scherm. Het steampunkgevoel en de specifieke kleuren van Deus Ex zijn nog steeds aanwezig, maar de getto’s geven het spel dan weer een iets ander gevoel dan voorheen. Daar ziet alles er iets desolater uit dan we gewoon zijn van een wereld die een stuk geavanceerder is dan de onze.
Naast de iets gewijzigde setting zijn de grootste veranderingen in de gameplay doorgevoerd. De trailers die momenteel getoond worden, leggen vooral de focus op de combat en dat heeft zo zijn redenen. Het is echter niet omdat Deus Ex plots een shooter is geworden, want je kan de game nog steeds in stealth spelen, maar de combat werd wel een stuk verbeterd. Schieten moet vlotter verlopen en er werden enkele augmentations toegevoegd voor gamers die het liever iets agressiever aanpakken.
Zo kreeg de nanoblade een flinke upgrade. Voortaan kan je die afschieten in de richting van je vijanden, waarna hij zal ontploffen. Meteen de perfecte manier om vijanden in cover uit hun tent te lokken. Om je meer vrijheid te geven tijdens gevechten, is het mogelijk om wapens zelfs tijdens missies aan te passen. Zo ben je steeds voorbereid op de situatie waarin je jezelf bevindt.
De Titan Shield is dan weer de oplossing voor wie frontaal in de aanval wil gaan. Gebruik deze augmentation om tijdelijk geen schade op te lopen en je kan als een echte tank je vijanden een kopje kleiner maken. Ook de nieuwe Icarus Dash kan je gebruiken om vijanden aan te vallen. Het is immers de perfecte manier om op grote snelheid tegen vijanden aan te rammen en ze achteruit te duwen.
Die Icarus Dash werd ook ingevoerd om beter te navigeren in de nieuwe spelomgeving. De getto’s zijn een stuk verticaler en dankzij deze augmentation kan je sneller hoogtes overwinnen. Spring je van een hoogte naar beneden, dan is de Icarus Dash daarnaast ook nog eens een stevige aanval.
Toch wil de ontwikkelaar nog steeds een gebalanceerde game maken en zijn naast combat ook stealth, hacking en social belangrijke pilaren in Mankind Divided. Er werd ook geluisterd naar de kritiek van de fans, waardoor boss fights nu op allerhande manieren kunnen aangepakt worden. Zo kregen we op E3 een voorbeeld van een eindbaas die op een sociale manier werd aangepakt. Wie het als Adam Jensen goed kan uitleggen, die zal zich vaak uit een hoekje kunnen lullen.
Hacking kreeg dan weer vooral een visuele upgrade, al zijn er ook enkele nieuwe moeilijkheden tijdens hacking, zoals booby traps. Voortaan is het ook mogelijk om hacks vanop afstand uit te voeren. Je kan nu dus al een deur openen voor je ontsnapping, terwijl je veilig in cover zit.
Stealthfanaten zullen dan weer verheugd zijn te horen dat Mankind Divided volledig is uit te spelen, zonder ook maar één kill uit te voeren. Dat wil niet zeggen dat je niet zwaar uit de hoek kan komen. Zo heb je wapens die EMP-kogels gebruiken en heb je ook nog de Tesla augmentation. Daarmee kan je tot vier vijanden targetten en ze neerhalen met een elektrische schok.