Hands-on preview: Blitzkrieg 3
Hands-on preview: Blitzkrieg 3
De laatste Blitzkrieg, namelijk Blitzkrieg 2, dateert alweer uit 2005. Ontwikkelaar Nival vond het dan ook tijd om een opvolger te voorzien. Blitzkrieg 3 is sinds kort beschikbaar op Steam via Early Access en we kregen de kans om de titel aan de tand te voelen.
Toegang tot de Early Access van Blitzkrieg 3 krijg je voor €29,99 en dan heb je meteen ook de standaard editie. Hiermee krijg je toegang tot de multiplayer en een historische battle, aangevuld met een tutorial. Beide zaken moeten ons een voorsmaakje geven van wat we mogen verwachten in de singleplayer van de game. We krijgen meteen een introductie op de drie facties, namelijk de Duitsers, Amerikanen en Russen. Tijdens de tutorial werden we dynamisch van de ene partij naar de andere gebracht om zo van alle aspecten van de verschillende facties te proeven. Leuk gedaan.
Na de tutorial konden we aan de slag met de historische veldslag, genaamd The Neisse Crossing. De opdracht in deze missie was redelijk simpel: verdedig 2 luchtafweerinstallaties tot de Duitse aanvallen voorbij zijn. Bij de start van de missie kregen we ook de opdracht om aan onze flank een punt in te nemen, zodat er extra versterking kon worden gestuurd. Aangezien je met tijdsdruk zit, wordt de spanning meteen verhoogd. De aandacht moet ook verdeeld worden over dit punt en de installaties, want de Duitsers blijven natuurlijk ook niet stilzitten. Een totale aanval, met tal van zware tanks, krijg je natuurlijk ook te verduren en die wisten we - toegegeven, met veel geluk - af te slaan.
Gedurende deze missie konden we zelf ook een beroep doen op artillerie en mortieren. Je hebt namelijk een aantal punten die je kan besteden aan deze extra's, maar ze zijn beperkt qua aantal, dus je moet goed weten wanneer je ze inzet. Zo moesten wij de missie maar liefst 4 keer herstarten om toch aan het einde te geraken. Nu, er waren nog geen moeilijkheidsgraden, dus geen idee of het hier dan om één van de pittigere versies ging en het dus moeilijk in te schatten is of de singleplayer al goed gebalanceerd is (en dus leuk wordt om te spelen). Alles hing dus af van de nauwkeurigheid van je eenheden en je eigen tactisch denkwerk.
De multiplayer wordt op een asynchrone manier afgeleverd en kan je vergelijken met de opzet van Clash of Clans. Je krijgt een basis onder je hoede waardoor je nieuwe eenheden kan verkrijgen. Via grondstoffen kan je bestaande gebouwen upgraden, zodat je nieuwe eenheden verkrijgt, of nieuwe gebouwen plaatsen. Als je dat wil, kan je ook verdedigingselementen opzetten, zodat vijandelijke spelers meer moeite moeten doen om binnen te kunnen dringen. Met je eigen eenheden kan je dan weer zelf op pad gaan. Je kies je eenheden eruit en moet het vervolgens opnemen tegen een willekeurige tegenstander.
Bij een aanval word je naar een willekeurige map gelanceerd waar je te maken krijgt met de troepen van de vijand. De aanvaller probeert daarbij de vijandelijke grondstoffen te stelen, terwijl de verdediger dit natuurlijk probeert te verhinderen. Zelf zijn we niet meteen te vinden voor dit type asynchrone gameplay en verkiezen we eerder het real-time gewoel tegen een menselijke tegenstander. Die modus zou er ook kunnen aankomen, want de ontwikkelaar is nog volop bezig met het uitwerken van nieuwe modi, waaronder een sychrone multiplayer na feedback van de community.
Op audiovisueel vlak kunnen we op dit moment nog niet veel kwijt, aangezien het spel zich nog in Early Access bevindt, maar op basis van wat we nu hebben gezien en gehoord, moet je geen baanbrekende graphics en geluid verwachten. Alles is redelijk standaard en in de tussenscènes is er zelfs nog geen geluid voorzien. Er zijn wel al wat leuke effectjes en animaties in de game verwerkt, dus dat is dan wel al meegenomen.