Hands-on preview: Killing Floor 2
Hands-on preview: Killing Floor 2
[Gespeeld op pc, standaard editie voor 26,99 euro in Early Access]
Ten tijde van Gamescom konden we jullie al wat meer informatie verschaffen over Killing Floor 2, van ontwikkelaar Tripwire Interactive. De game treedt vandaag het publiek tegemoet met een Early Access via Steam, maar wij konden al iets eerder met de game aan de slag. We spaarden onze kogels in elk geval niet
Niet alle toeters en bellen zitten reeds in deze Early Access-versie, maar de makers hebben toch al een mooie selectie aan materiaal vrijgegeven om ons bezig te houden. Om te beginnen krijgen we toegang tot drie verschillende levels, namelijk Outpost, Biotics Lab en Burning Paris, en die zijn niet bepaald linear te noemen. Op deze mappen krijgen we te maken met een selectie van elf verschillende Zeds (de monsters in de game). We krijgen een eindbaas, genaamd Hans Volter, en toegang tot zeven speelbare personages, waaronder ook een vrouwelijk personage.
Verder mag je je ook verwachten aan vier Perk classes en 27 wapens. De Perk classes zorgen ervoor dat je een specifieke rol toegespeeld krijgt. Zo speelde wij als de Commando die vooral dient om veel schade aan te richten, maar zo heb je ook nog de Field Medic, Support en Berserker. De wapens zijn onderverdeeld per klasse. Zo krijg de Commando toegang tot de iets stevigere wapens, waaronder de SCAR. Uiteraard heb je ook een aantal speciale wapens zoals de vlammenwerper, maar dat is niet alles. Melee-wapens zijn uiteraard ook van de partij in de vorm van bijvoorbeeld een Katana.
Qua modi heb je op dit moment niet veel keuze, want dit is enkel de Survival-mode. In deze mode moet je de voorafbepaalde hoeveelheid waves (4 - 7 - 10) overleven om aan het einde het gevecht met de eindbaas aan te gaan. Wij speelden op de makkelijkste moeilijkheidsgraad, namelijk Normal (en er zijn er nog 3 daar boven). We moeten toegeven dat de eindbaas verslaan geen makkelijke taak is op deze moeilijkheidsgraad en het vergt enig teamwerk om het tot een goed einde te volbrengen. De hogere moeilijkheidsgraden beloven dus aanzienlijk wat pit.
Je kan in deze mode met vijf andere personen aan de slag, dus een totaal van zes spelers kunnen het co-op avontuur starten. Iedere Zed die je doodt, levert ervaringspunten op en die worden bijgehouden dankzij een Skill-progressiebalk. In totaal kan je tot level 25 geraken met een Skill per 5 levels. Die Skills zijn opgesplitst in specifieke doelen. Bij rang 5 krijg je de mogelijkheid om te kiezen uit 2 vaardigheden die zich richten op Awareness. Bij level 10 is dit voor Supply en ga zo maar door. Dit is een aanpassing ten opzichte van de eerste Killing Floor, waarin je weken kon grinden om iets goed te behalen.
Killing Floor is natuurlijk niks zonder zijn gore, iets wat zeker niet ontbreekt in de tweede telg. De ontwikkelaar heeft het systeem zelfs nog uitgebreid: zo kan je de Zeds in verschillende stukjes schieten en blijft het bloed, plus sommige lichamen, liggen gedurende de verschillende rondes. Aan het einde van de waves kan het dus goed zijn dat bepaalde delen van het level helemaal ondergedompeld zijn in bloed. De Melee kreeg ook een aanpassing, want nu kan je de verschillende Zeds in stukjes hakken, waarbij de ledematen in het rond vliegen.
Een tweede kenmerk van Killing Floor 2 is natuurlijk de slow motion-effecten die bepaalde acties in de verf zet. Dit wordt automatisch getriggerd bij een actie van de speler. De Slo mo-feature vertraagt het hele spel en laat je zo preciezer mikken op de Zeds. Wanneer je pech hebt, wordt de Slo mo echter getriggerd wanneer je bijvoorbeeld aan het rondlopen bent of je wapen aan het herladen bent. Om de animaties in deze Slo mo er goed te laten uitzien, heeft men ervoor gezorgd dat deze in een hoge framerate worden gerenderd. Je merkt het verschil goed, want je ziet de wapens tot in de details bewegen.
Wanneer je Killing Floor 2 voor de eerste maal opstart, zal je aangenaam verrast zijn met de grafische prestatie van het spel. Killing Floor 2 ziet er namelijk al zeer goed uit en speelt ook zeer vlot (op ultra settings). We hebben tijdens onze speelsessies geen framedrops meegemaakt of last gehad van stutter. Over het geluid kunnen we nog meteen iets slechts kwijt en dit geldt ook over de algemene gameplay, dus men lijkt goed op weg om een stevige titel neer te zetten.