Hands-on preview: Super Smash Bros for Wii U
Super Smash Bros for Wii U
Deze week kregen we van Nintendo de opportuniteit om een zeer uitgebreide demo van Super Smash Bros for Wii U onder handen te nemen. De volgende stap in de Smash-reeks, die het all star gevecht eindelijk naar high definition tilt, heeft laatst nog enkele nieuwigheden prijs gegeven onder vorm van een Nintendo Direct. Het zijn dan ook vooral deze nieuwigheden die we eens zijn gaan uitproberen, om een voorproefje te krijgen van wat ons eind deze maand te wachten staat.
De komst van Smash Bros betekent ook de komst van Amiibo, de verzamelbare figuurtjes die je in games kan gebruiken. We kregen eens te zien hoe deze in Super Smash Bros for Wii U worden geïntegreerd: door je Amiibo op de voorziene ruimte van de gamepad te plaatsen, kan je deze registreren en aan een Mii koppelen (waarna deze wordt aangeduid met "FP"). Vanaf dan kan je met de met je geregistreerde vechter vechten of hem/haar zelf in elkaar meppen, om deze te laten levelen (tot maximum level 50). Je kan je Amiibo meenemen naar de Wii U van iemand anders en daar je Amiibo met je laten meevechten, of tegen andere Amiibo laten vechten.
Het lijkt erop dat de figuurtjes echt je virtuele vriendjes worden, die je naar andere gamers kan meenemen om te tonen welke vooruitgang jullie samen hebben geboekt. De Amiibo-personages zouden naar verluidt ook intelligent zijn en de mogelijkheid te hebben om te leren uit gevechten. Door verschillende characters tegen je Amiibo te gebruiken zal die dus meer kunnen leren dan wanneer je steeds hetzelfde personage gebruikt. Op die manier kan er dus nog vooruitgang worden geboekt, zelfs na het bereiken van level 50. Je zal je Amiibo-personage voorts ook kunnen customizen, zoals je characters ook op de 3DS-versie kon customizen, en nu kan je er ook items aan voeden om hem/haar sterker te maken.
We kregen tevens de mogelijkheid om 8-player Smash uit te testen, de nieuwe modus waarbij er met tot maximaal acht personen kan geknokt worden. Zoals verwacht verloopt dit wat chaotischer, maar het geeft wel extra potentieel, diepgang en veelzijdigheid aan gevechten. Zo kunnen verschillende soorten teamgevechten plaatsvinden, zoals 3vs3, 4vs4 of kan je zelfs in vier teams van twee vechten. Je zal je alleszins geen zorgen meer hoeven te maken wanneer er meer dan drie vrienden langskomen, zolang jullie maar van voldoende controllers zijn voorzien.
Er werden ons nog tal van nieuwe modi getoond en ook de klassieke- en all star modi werden nog eens herbekeken voor de Wii U-versie, maar wat alvast het leukst is, is dat veel van deze modi (waaronder ook klassiek en all star) met twee spelers kunnen doorkruist worden. Zo ook de Event Mode, die haar terugkeer maakt van Super Smash Bros Melee. De events zijn gevechten die in een bepaald, vast thema worden gestreden, verwant aan de personages van Super Smash Bros. Zo zal je bijvoorbeeld als Mario en Luigi tegen Bowser Jr. en Bowser moeten vechten.
Over terugkeren gesproken, ook de Masterpieces (gekend van Brawl) zijn weer van de partij, en laten je toe om kleine demo's van enkele klassiekers te spelen. Als de game je bevalt, kan je hem tevens rechtstreeks gaan aankopen uit de eShop. Wat overigens nog terugkeert is de Stage Builder, al is deze een pak beter dan die van Super Smash Bros Brawl. De gamepad toont in deze modus dan toch nog haar nut, want je kan vrij de vorm van een stage tekenen en om voorwerpen te plaatsen is een touch screen ook best praktisch.
Een laatste punt van aandacht is de nieuwe Smash Tour modus, de nieuwe modus die exclusief voor Wii U werd gemaakt en een beetje als tegenhanger dient voor Smash Run in Super Smash Bros for 3DS. We speelden slechts een korte sessie, maar er lijkt wel wat potentieel (met een Mario Party-achtig sfeertje) in te zitten. Je hoort zoveel mogelijk power-ups en vechters te verzamelen op een bepaald aantal rondes, met enkele tussentijdse vechtsessies. Win je hier, dan kan je van andere spelers items stelen. Uiteindelijk wordt dan een laatste eindgevecht gehouden waarbij alle verzamelde vechters door de spelers worden ingezet. Je kan dus niet echt kiezen met welke personages je vecht, wat wel leuk is en spelers aanspoort om met alle characters te leren vechten.