Hands-on: The Crew
The Crew
[gespeeld op Xbox One]
The Crew heeft al een bèta achter de rug en dus hebben we de kans al eens gehad om het flink aan de tand te voelen. Bij Ubisoft vonden ze echter dat we nog een deel van het beeld misten en dus nodigden ze ons uit om enkele van de meer sociale features te testen.
Na de bèta weten we ongeveer al hoe het op vlak van missies en verhaal zal lopen in The Crew. Ook kregen we enkele auto’s al onder handen en konden we flink aan de slag met het tuningsysteem. Zowel op vlak van prestaties als op cosmetisch vlak kan je je eigen droomauto flink aanpassen. Daar gaan we het hier echter niet meer over hebben. Waar we het wel over willen hebben zijn enkele sociale elementen van de game.
The Crew is immers een online game, een soort van MMO-racer, waarbij het belangrijk – en ook leuk – is om samen met anderen te spelen. Constant gewone races rijden tegen online tegenstanders is echter minder spannend en dus hebben ze bij ontwikkelaar Ivory Tower geprobeerd om er wat variatie in te brengen.
Laten we eerst en vooral eens beginnen op het allerhoogste niveau. Spelers in de The Crew zullen al snel opgedeeld worden in verschillende facties, die een regio in de Verenigde Staten vertegenwoordigen. Zo heb je bijvoorbeeld The Gators die de regio rond Florida voor hun rekening nemen. Iedereen die The Crew speelt, zal op een bepaald moment gevraagd worden om een factie te kiezen. Daarna zal je punten kunnen verdienen voor je factie, om ze de beste in de Verenigde Staten te maken.
Er zullen dan ook speciale events te vinden zijn op de map, die specifiek bedoeld zijn om tegen andere facties aan de slag te gaan. De leden van de factie die op het einde van een bepaalde periode de hoogste score heeft gehaald, mogen zich verwachten aan een leuke bonus.
Gaan we een niveautje naar beneden, dan komen we van de facties uit bij je eigen crew. Vrijwel elke missie in The Crew zal je met meerdere spelers kunnen spelen, meestal in teams van maximaal vier spelers. Dat kan allemaal heel eenvoudig. Eerst voeg je een paar van je vrienden toe aan je crew, waarna iedereen kan voorstellen om een bepaald event te doen, al kan enkel de crew leader beslissen of het ook echt zal gebeuren. Wanneer een event wordt geaccepteerd, zullen alle crewleden samen voor één doel spelen.
Het handige hier is dat wanneer één speler slaagt voor de missie, iedereen kan delen in het succes. Enkel op het einde zullen de beloningen voor iedereen anders zijn. Zit je als speler dus vast bij een bepaald segment van de game, dan kan je dus aan je vrienden vragen om het allemaal even voor je op te lossen. Tijdens sommige missies die we konden spelen, merkten we alvast dat dat geen overbodige luxe is. Zo moesten we op een bepaald moment iemand van de baan rammen en zelfs met vier spelers was dat hoegenaamd niet eenvoudig. We moeten er niet aan denken hoe het zou zijn om dat allemaal alleen te doen.
Natuurlijk kan je ook gewoon alleen spelen in The Crew. Er zijn meer dan voldoende events en online modi waar je in je eentje aan de slag kan gaan. Die afwisseling tussen alleen spelen en samen spelen, is ook wat voor voldoende variatie moet zorgen in The Crew. De game is immers vrij groot en zo wordt in de mate van het mogelijke vermeden dat je als speler constant hetzelfde soort missie moet doen. Uiteindelijk blijven het allemaal races of achtervolgingen, maar het geeft toch een ander gevoel. Ook de meerdere soorten ondergronden en types auto zorgen voor meer afwisseling. Tot slot zijn er ook nog de verschillende kleine challenges die je kan doen om je even af te leiden.