Escape Dead Island
Ontsnappen in Escape Dead Island
Toen uitgever Deep Silver met het nieuws kwam dat we in 2015 een nieuwe Dead Island mochten verwachten, kwam niet meteen als een verrassing. De grote verrassing was het feit dat we dit jaar nog met een spin off aan de slag kunnen gaan, genaamd Escape Dead Island, op de PS3, pc en Xbox 360.
Escape Dead Island speelt af zes maanden na de gebeurtenissen van Dead Island en vertelt het verhaal van Cliff Calo, de zoon van een rijke stinkerd, die - op zijn zachtst gezegd - een regelrechte 'a-h*le' is. De vader is niet tevreden over zijn zoon, die voor het bedrijft werkt, en wil hem dan ook aan de deur zetten. Cliff gaat hier natuurlijk niet akkoord mee en vooraleer zijn vader de beslissing kan nemen, vertrekt hij op reis naar Banoi om er een documentaire te maken over het virus. Hij hoopt zich hiermee bewijzen ten opzichte van zijn vader in de hoop dat die zijn beslissing herbekijkt.
In tegenstelling tot Dead Island richt de titel zich niet op hersenloos zombies afmaken. We moeten zo stil mogelijk voorbij de zombies sluipen om de aandacht niet trekken. Iets verder kregen we een schroevendraaier waarmee we de zombies eindelijk iets konden toedienen, met name een doodsteek. De gameplay in deze Escape Dead Island is in elk geval aanzienlijk anders doordat je eerder de sluiptoer op moet en vijanden moet ontwijken. Zo frist men de franchise in elk geval wel op ten opzichte van de gekende slasher-games. Wie toch wil proberen om de strijd aan te gaan, verlaat deze gedachte al snel. Tegenover een grote groep zombies overleef je gewoonweg niet, ook al heb je de betere wapens vast. Munitie is immers schaars en dat maakt vuurwapens al behoorlijk onberekenbaar als hoofdwapen. Bovendien is de hoofdrolspeler niet bestand tegen het virus, dus hij legt ook eenvoudig het loodje.
In tegenstelling tot bij Dead Island kan je ook geen wapens craften, want de enige manier om betere wapens te verkrijgen is om ze gewoonweg te vinden in de game zelf. Het singleplayerverhaal zal er sowieso voor zorgen dat je steeds beter materiaal krijgt, dus dat is geen zorg meer. Die nieuwe wapens zorgen ook voor nieuwe gebieden, want sommige zaken worden afgesloten met deuren die enkel met specifieke wapens open te krijgen zijn. Op die manier ga je ook regelmatig even terug om te zien of je elders nog wat kan gaan vrijspelen en dat komt de herspeelbaarheid wel ten goede natuurlijk.
Aan het einde van de demolevel krijgen we bovendien een container tegen ons hoofd (gevaarlijk als die zaken zomaar uit de lucht komen vallen). Een halve coma later worden we wakker en kijkt een vriendin ons aan. We zijn niet meer alleen en zien een strand vol mensen. Hoe dat uitgelegd kan worden, zal pas later in het spel tot uiting komen, maar dat Cliff Calo niet meteen al te normaal is (hallo, krankzinnigheid), staat als een paal boven water.
Op visueel vlak mag je comicgetinte graphics verwachten. Deze ogen fris en zorgen ervoor dat de titel zich op dat vlak ook onderscheidt van de klassieke Dead Island-games. Een ander element is dat je het spel nu in third person speelt. Vaarwel first person view dus. Escape Dead Island richt zich ook enkel op een singleplayer adventure-ervaring, dus een multiplayer of co-op moeten we bij de release niet verwachten.