Killing Floor 2
Stevige upgrade in Killing Floor 2
Tripwire Interactive is vooral bekend van zijn Red Orchestra-serie, maar de ontwikkelaar heeft nog enkele andere series in de kast liggen. Killing Floor is zo'n serie, eentje die sinds 2009 al ligt te slapen en dus werd het tijd om die weer naar de voorgrond te halen.
Het verhaal van Killing Floor 2 speelt zich meteen af na het einde van Killing Floor 1. Tijdens de presentatie kregen we twee mappen te zien waarbij het ene een brandend Parijs voorschotelde en de andere ons een laboratorium liet verkennen. Deze laatste is een populaire map uit de eerste game, Biotics Lab, die nu opgefrist wordt. Alles stond op een nieuwe engine, een overstap die men slechts een week voor Gamescom deed. Het was in elk geval een enorme sprong voorwaarts op visueel vlak. De omgevingen zijn niet enkel aantrekkelijker, maar ook dynamischer. Zo kan je objecten vernielen, waaronder lampen, maar dan moet je ook wel met de gevolgen leven, want de omgeving is dan iets minder duidelijk.
Tripwire Interactive heeft ook de animaties onder handen genomen, want alles is nu met motion capturing opgenomen, wat ook duidelijk te zien is in hoe alles op het scherm beweegt. Waar de oorspronkelijke game nog met 30 frames per seconde werkte voor de animaties, krijg je er nu 200 per seconde, zodat vertragingen veel beter ogen. Qua wapens ziet alles er gewoonweg beter uit: animaties, bewegingen, herladen komen allemaal beter tot hun recht doordat men een wapensexpert alles heeft laten voordoen en men het op die manier in de game kon steken.
Het perk-systeem werd ook lichtjes aangepast. Deze keer hoef je niet meer te grinden om bepaalde perk-voorwaarden te behalen. Slechts 1 van de voorwaarden halen is genoeg om de perk vrij te spelen. Bovendien werd ook het doel van een perk, tot level 25 trouwens, aangepast. Je kan er namelijk voor kiezen of je de egoïst wil uithangen of dat je voor het teambelang wil gaan. Voor jezelf zou je dan 25 % meer munitie kunnen meezeulen of je kiest voor een lager percentage - dat dan wel voor je hele team geldt.
Met een nieuwe engine, betere animaties en graphics kan je natuurlijk de gore niet achterwege laten. Bloed stroomt hier met liters weg en blijft mooi liggen. Je kan je ook danig bezighouden met je tegenstander, want die zal verschillende sterfanimaties krijgen. Het hoofd op zich heeft al 5 animaties, dus variatie troef. Je hoeft ook niet met een mes en pistool rond te zeulen in het begin van de game, want je kan meteen betere wapens kiezen, met meer aandacht voor melee. Zo zagen we tijdens de presentatie al een katana, met nog andere nieuwigheden in het verschiet. Een grote nieuwigheid is dat je kan aanvallen met de linker muisknop en aanvallen van de vijanden kan blokkeren met de rechter muisknop. Doe je dit op het juiste moment, dan kan je de vijanden afweren.
De moeilijkheidsgraad per ronde is ook onder handen genomen en zal niet meer enkel bestaan uit meer leven en meer schade voor de tegenstander. Er zullen ook nieuwe aanvallen en patronen bijkomen, dus je moet echt op je hoede zijn als je in latere rondes geraakt. Zo krijgt de Crawler immense ninja-bewegingen en wordt het een stuk moeilijker om ze dood te schieten. De vijanden hebben nu ook de mogelijkheid om overal te spawnen, wat het verrassingseffect moet vergroten.
Als laatste kregen we nog de uitleg dat de balans wordt bekeken via een Early Access. Killing Floor 2 zal dus waarschijnlijk dezelfde weg afleggen als Red Orchestra. Na de release zal de ontwikkelaar zich ook bezighouden met skins en andere esthetische items, die je vervolgens kan aanschaffen. Vanuit Killing Floor kon men afleiden dat veel spelers zich hiermee amuseerden en er geld aan wouden spenderen, wat dus een mogelijke piste qua inkomsten vormt voor de ontwikkelaar.