[PREVIEW] Dead Island 2
Een vrolijke zombie apocalyps in Dead Island 2
De allereerste trailer van Dead Island sloeg in als een bom, al waren de verwachtingen wel enigszins anders dan wat de daadwerkelijke gameplay liet zien. Het spel werd echter wel een hit, wat al snel een 'sequel' opleverde in de vorm van Dead Island Riptide. Koch, de uitgever, is echter niet van plan om het daarbij te laten en haalt Dead Island 2 van stal.
Bij deze game hoort een gelijkaardige stunt uit als bij de oorspronkelijke game: een verbazingwekkend aanstekelijk trailertje zet de sfeer perfect neer van wat voor velen als ideaal wordt beschouwd voor een zombieslasher van dit type. Het spel neemt zichzelf daarbij niet te ernstig, want de speler moet vooral veel plezier beleven aan zijn zombie-doodsstrijd. Geen verlaten eiland meer in deze game, maar wel het zonnige Californië, een gebied dat ook te kampen kreeg met de zombie-infectie. Het paradijs volgens sommigen, maar in deze game "paradise meets hell" volgens de makers, want de mooie achtergrond moet vooral dienen om met een enorm brede glimlach ondode vijanden in reepjes te snijden.
Virus of niet, sommigen zijn immuun voor de rottende infectie en gaan deze dan ook te lijf, alsof men geniet van de zombie apocalyps, wederom een verwijzing naar het gevoel dat deze game moet opwekken. Met vier klassen (berserker, speeder, bishop en hunter) kan je iedereen te lijf gaan, uiteraard aangevuld met unieke vaardigheden en aanvallen per type. Naast de gebruikelijke aanvallen met tal van wapens heeft men ook fury attacks toegevoegd aan de game. Hierbij wordt vooral de "trap" wat opgewaardeerd, want om zo'n fury attack te activeren moet je eerst een flinke trap uitdelen om vervolgens een superaanval korte metten te laten maken met het gespuis.
Dat gespuis zou overal en altijd uniek moeten zijn, want men heeft klaarblijkelijk een nieuw modulair systeem uitgewerkt waardoor elke zombie samengesteld wordt met bepaalde onderdeeltjes, waardoor naamloze zombie 1 sowieso anders zou moeten zijn dan naamloze zombie 2. Gelukkig kan je zelf ook wel wat voor unieke zombies zorgen, want het modulaire systeem werkt ook in jouw voordeel. Niet alleen kan je - zoals gebruikelijk - ledematen afkappen om zo de lijst met gehandicapte zombies weer wat te doen groeien, je kan ook blutsen, holtes en builen op gezichten timmeren.
Hoe is deze evolutie mogelijk met de behoorlijk buggy engine die Techland voor de vorige games heeft gebruikt, zou je kunnen denken. Dat komt omdat Techland aan de kant geschoven is (ze zijn toch bezig met Dying Light en met Hellraid) en men Yager (Spec Ops: The Line) aan het commando van deze game heeft gezet. Deze studio heeft bovendien de Unreal Engine 4 aan boord gesleept en dus zou het niveau van bugs wel al aanzienlijk lager moeten liggen. Grafisch gezien zag de gameplay-demo uit 2013 er nog niet volledig afgewerkt uit (niet geheel onlogisch voor pre-alphacode), want screentearing en pop-in waren nog wel aanwezig, maar de bijkomende trailer op het einde van de presentatie liet al heel wat mooie, zonnige beelden zien van een recentere build, met mooi vormgegeven vuur bijvoorbeeld, en als die lijn wordt doorgetrokken, dan werkt men in elk geval heel wat ergernisjes weg.
De studio brengt ook frisse ideeën mee, want zo moet je voor gemotoriseerde wapens ook rekening houden met brandstof om zo de diepgang enigszins uit te bouwen, naast de vele mods en tweaks die je kan toepassen op je wapens. Die kan je eender waar even snel onder handen nemen, zodat de fun en het tempo in het spel blijven zitten en je niet om de haverklap een "workbench" moet zoeken.
Uiteraard blijft ook geluid een grote rol spelen in zombiegames, want hoe traag ze ook zijn, een deuntje waarderen ze wel. Een vleugje humor zit er dus ook wel in, geheel in lijn van de onthullingstrailer. Een saloon binnenstappen, de platenspeler opzetten met "Love is in the Air" als deuntje en vervolgens op de beat zombies afslachten op de dansvloer is geen enkel probleem. Geen zin om het zelf te doen? Geen probleem, want er zijn nog andere (menselijke) groeperingen in het spel die zelf proberen te overleven en die kan je eigenlijk "misbruiken" om zelf zo min mogelijk in de vuurlinie te lopen. Lok zombies met geluid, daag hen wat uit en maak je zo snel mogelijk uit de voeten zodat de anderen ermee aan de slag mogen.
Ben je net wel het hands-on type, dan is het misschien leuker om met 8 in de multiplayer te springen. Pak twee wapens (dual wielding, baby) en pas andere wapens aan naarmate je steeds meer blueprints vindt om mee aan de slag te gaan tegen het gespuis, dat er altijd anders zou moeten zien. Er zou in de multiplayer ook wel wat competitief geweld zijn, maar daarover was men bijzonder karig qua informatie, dus het blijft op dat vlak even afwachten wat de toekomst brengt.