REVIEW | Een weinig memorabel festivalbezoek in Dead Island 2: SoLA
Het vorig jaar uitgebrachte Dead Island 2 is alweer aan zijn tweede DLC toe. Na Haus in november kwam vorige maand SoLA uit. Wij testten of deze uitbreiding een trip terug naar HELL-A waard is.
SoLA biedt negen nieuwe hoofdmissies en het verhaal is vrij simpel. We worden geïntroduceerd aan Grace die vastzit op het terrein en onder invloed is van een mysterieuze ‘beat’ die alle festivalgangers in zombies heeft verandert. Jouw taak als speler is om dit te gaan onderzoeken en proberen te stoppen.
De uitbreiding kan gestart worden ergens halverwege de base game maar wij raden dit niet echt aan. Je speelt best eerst door het volledige verhaal want SoLA biedt de voorlopig moeilijkste content uit de game. Zelfs met een goed gelevelled personage kregen wij het ‘Death’-scherm meer te zien dan we wilden.
Bij het betreden van het festivalterrein waren wij meteen onder de indruk van de visuele presentatie. Hier natuurlijk geen smalle straatjes of donkere riolen maar een open weide met een groot aanbod aan diverse podia en standjes. Die zijn allemaal voorzien van leuke details en zullen menig festivalliefhebber kunnen bekoren.
Qua gameplay verandert er bitter weinig. Je slaat, schopt of schiet je een weg door talloze zombies maar deze uitbreiding bevat wel twee nieuwe vijanden die het wat verfrissend doen aanvoelen. De Whippers, die behoorlijke schade kunnen aanrichten met hun eigen darmen, en de Clotter, die zomaar kan verdwijnen waarna hij ergens anders opduikt om de speler vanop afstand te bestoken met projectielen. Ze worden al snel samen met andere lastige vijanden geplaatst waardoor de moeilijkheid behoorlijk kan oplopen.
Er zijn ook twee nieuwe wapens aan de game toegevoegd. De ‘Ripper’ is een baseball bat met een zaag aan het uiteinde die sneller begint te draaien hoe meer je ermee slaat waardoor je extra schade aanricht. Het is een zeer leuke toevoeging maar wij vonden het jammer dat je deze gewoon moet kopen bij een automaat zonder dat de game je hierover informeert. Er is ook een wapen dat zaagbladen kan afvuren vanop afstand. Die vonden wij zeer leuk in gebruik, echter krijg je deze pas bij het voltooien van de laatste missie van deze DLC waardoor wij er eigenlijk amper mee konden spelen.
Met een speelduur van twee tot vier uur is deze uitbreiding niet te lang maar zelfs in deze korte tijd vonden wij het al wat repetitief worden. Bij de meeste missies komt het erop neer luidsprekers op te laden door zombies in de buurt te doden. De missies spelen zich gelukkig wel af op verschillende podia waardoor het qua omgeving wel interessant blijft, maar wij hadden hier toch graag wat meer variatie in gezien.
Het baasgevecht op het eind is helaas een teleurstelling. Zonder veel te verklappen is het een zeer frustrerend gevecht waarbij je constant zombies moet doden en hierbij nog eens rekening moet houden met de baas zelf. Het gevecht duurt veel te lang en wanneer je doodgaat moet je ook steeds helemaal opnieuw beginnen.
Het bezoek aan SoLA is uiteindelijk een gemengd verhaal geworden. Het biedt meer van hetzelfde met enkele nieuwe vijanden en wapens. Het ziet er mooi uit en zombies afslachten blijft gewoon leuk. Helaas kunnen de missies snel repetitief worden en is het frustrerende laatste baasgevecht één om snel te vergeten.
- Visueel mooi
- Combat blijft leuk
- Nieuwe vijanden en wapens
- Kort en repetitief
- Laatste baasgevecht