Hands-on preview: Wildstar Battlegrounds
Strijden om maskers in Wildstar
Vorige week kregen gamers het heuglijke nieuws te horen dat Wildstar op 3 juni effectief zal releasen. Eveneens was dit het einde van de closed bèta en zullen we de komende maanden nog vier weekends Wildstar in een open bèta kunnen testen. Wij kregen deze week echter de kans om een beetje van de PvP-gameplay in Wildstar op te snuiven.
Naast de open world PvP zijn er drie georganiseerde modi voor de PvP-fanaten onder ons: Battlegrounds, Arenas and Warplots. Wij kregen de kans om de Battlegrounds eens aan de tand de voelen. Battlegrounds zal waarschijnlijk de meest gangbare modi van de drie worden, want hierin is het de bedoeling dat de twee factions (Dominion en Exile), in twee teams van elk 10 of 15 personen, de strijd zullen aangaan. Tijdens deze sessie konden we ons uitleven in de Walatiki Temple, een 10 vs 10 map met een soort van 'capture the flag' gameplay die in Wildstar 'Smash and Grab' genoemd wordt.
Concreet betekent dit dat elk team op zoek moet gaan naar Moodie Masks in de map en de spelers hun best zullen moeten doen om de maskers voor zich te winnen en naar hun basiskamp te brengen. Eenmaal er een masker naar de basis gebracht is, kan het vijandelijke team deze maskers stelen en naar hun eigen basis brengen. Daarnaast is het ook mogelijk om vijanden met een masker in hun bezit een kopje kleiner te maken en vervolgens zelf het masker op te eisen. Dit zorgt er dus voor dat je erg gecoördineerd te werk zal moeten gaan in je team en goede afspraken zal moeten maken.
Ons team was tijdens de sessie echter maar 5 man groot, waardoor we in totaal met slechts tien spelers in de map aan het vechten waren. Dit zorgde er dus voor dat er veel plaats en ruimte was om met de maskers weg te lopen, daar de map ook enkele leuke omwegen bevatte waar niet iedereen meteen aan zou denken. Op dat vlak zat het snor met het design. We kunnen ons zeer goed inbeelden dat het allemaal wat hectischer wordt met 20 spelers in de map, maar dat lijkt ons alvast het ideale aantal voor een dergelijke grootte. Uiteindelijk is het toch ook de bedoeling om de spelers snelle, intense actie aan te bieden, want het telegraph systeem is hier erg geschikt voor. De ontwikkelaars hebben in de voorbije weken een aantal (spawn)mechanics en regels van de map veranderd, zodat het typische zergen (grote aantallen gebruiken met weinig strategie, nvdr) om masks te verkrijgen niet meer zo evident is.
Iets waar heel veel PvP-spelers blij mee zullen zijn is het feit dat het spelen van dergelijke modi je met allerhande leuke zaken zal belonen. Zo is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om je personage helemaal naar het hoogste level te brengen door enkel te PvP'en. Het doden van vijandelijke spelers en vervolledigen van bepaalde objectieven in de map gaat hen namelijk heel wat ervaringspunten opleveren. Daarnaast worden er ook andere beloningen uitgedeeld, zoals Prestige (PvP currency) en wat geld (PvE currency). Het winnende team krijgt uiteraard wat meer dan het verliezende team.