Hands-on preview: Batman: Arkham Origins
Jong geweld wil zich bewijzen in Batman: Arkham Origins
[gespeeld op PS3]
Batman blijft maar gespuis tegenkomen dat hem en Gotham City dwars wil zitten en dus moet hij wederom zijn handen vuil maken om de dreiging in te dijken. Wij trokken naar Nederland om daar al eens te zien of Batman net iets te veel op zijn bord heeft gekregen of dat hij eigenlijk met de vingers in de neus verder kan vliegen.
De feestdagen zijn nog enkele maanden van ons verwijderd, maar voor onze protagonist is het harde realiteit. Kerstavond is normaal een tijd van vrede en familie, al krijgt Batman geen tijd om tot rust te komen. De feiten in de game spelen zich twee jaar voor de gebeurtenissen in Arkham City af en onze held staat aan het begin van zijn carrière. Tijdens dit verhaal ondergaat hij een transformatie naar ‘The Dark Knight’ zoals we hem leren kennen hebben. Net zoals onze held staan criminelen als The Joker en Penguin zelf nog in hun kinderschoenen.
In de gure koude plaatst Black Mask een prijs op het hoofd van de Bat. Naast de gewoonlijke vijanden - die handig gebruik zullen maken van de chaos - komen ook acht huurmoordenaars naar Gotham om de prijs van 50 miljoen dollar op te eisen. Commissaris Gordon en trouwe butler Alfred zijn (nog) niet de bondgenoten die we gewoon zijn geworden en de jonge Batman zal boven zichzelf uit moeten stijgen om de kerstperiode en deze ultieme uitdaging te overleven. De Gotham City Police Department (GCPD) verdenkt Batman er namelijk van alles uitgelokt te hebben en corruptie viert hoogtij. Een groep afvallige S.W.A.T-agenten willen onder leiding van officier Brandon hun deel van de premie veroveren door zelf op jacht te gaan, wat de uitdaging er niet minder op maakt.
Tijdens de prestentatie die Warner ons voorschotelde – en later in de hands on - werd meteen duidelijk dat onze vrees over de game ongegrond was. De ontwikkeling van de game is niet langer in handen van Rocksteady Studios, maar wel van Warner Bros. Games Montréal. Wat eerder een gewaagde gok was, bleek nu een erg geslaagde keuze. De gameplay voelt heel vertrouwd aan: het vechtsysteem blijft onveranderd en wat ons betreft kan dat geen kwaad. Je zal jezelf wel moeten trainen in het ritme houden, want het is niet langer mogelijk om de knop voor dekking of counter kapot te rammen. Met enige finesse zal je leren om op het juiste moment te reageren om een dodelijke slag te vermijden. De verzamelde journalisten hadden alvast een hele kluif in hun les tegen Deathstroke. Hoe wij het er vanaf brachten? Sommige geheimen vallen onder ons eigen embargo en die zaken lees je pas in onze review.
Men mikt net zo goed op nieuwe spelers als op oude fans. De bedoeling is om mensen te laten groeien in het spel. Je hebt een gym ter beschikking in de Batcave om te slagen in die opdracht. Je kan er terecht voor Challenges en gevechtstraining. De grot maakte in de vorige games slechts sporadisch haar opwachting, maar in deze moeilijke tijden heeft Batman zijn schuilplaats meer nodig dan ooit. De ontwikkelaars spelen ook leentjebuur bij andere franchises als Assassin’s Creed en Far Cry door het gebruik van een ‘fast travel-systeem’. De Batwing is – helaas – niet zelf te besturen, maar zorgt er wel voor dat je heel eenvoudig elke uithoek van de spelwereld kan bereiken. Gotham is namelijk nog nooit zo groot geweest, want je zal de misdaad moeten bestrijden op meer locaties dan de McDonald’s-keten bezit. Dankzij de nieuwe Detective mode kan je bepaalde misdaden zelfs beter onderzoeken. Via een handige tool kan je aan de hand van tips de zaken reconstrueren en in een 'film' herbekijken wat er precies gaande was.
De open wereld ziet er overigens verbluffend uit en alles voelt erg ‘Batman’ aan – in hoeverre we ons daarmee verstaanbaar maken natuurlijk. In een laatste fase van de hands on trokken we naar The Final Offer - de boot waarop The Penguin zich schuilhoudt. Hij is jaloers op Black Mask en wil zelf een hoofdrol opeisen in Gotham City, met de nodige handlangers in zijn zog. De tegenstanders waren van een verschillend niveau dan voordien en we legden één keer het loodje tegen een overmacht aan gespuis, wat aantoont dat men de moeilijkheidsgraad toch durft op te krikken. De omgeving ademt een sfeer uit waaruit de games hun succes puren, dus hou rekening met het 'stilte voor de storm'-principe in deze duistere wereld. Het gevaar kan overal zitten en wanneer de vijand zich luidkeels aanbiedt, doet hij dat niet op een dienblad. We bijten stevig van ons af en worden daarna uitgelachen door Penguin. Hij laat ons achter in het gezelschap van de eerder genoemde Deathstroke en daar beëindigen we onze preview.