Hands-on preview: Puppeteer
Once you go Puppeteer, you can't stop
Soms heb je van die games waar je een blik op werpt en waarop je onmiddellijk verliefd wordt. Puppeteer was zo’n game toen we het vorig jaar voor de eerste keer zagen op Gamescom. We zouden er bijna ons hoofd bij verliezen. Bijna een jaar later kregen we eindelijk de mogelijkheid om het spel te spelen en om meer te zien van dat prachtige design.
In Puppeteer ga je aan de slag met Kutaro. Een jongen die is omgevormd tot pop en bij overmaat van ramp zijn hoofd is kwijtgespeeld. Kutaro is een gevangene van de Moon Bear King, de koning van de donkere kant van de maan. Hij steelt jongetjes om ze te laten opdraven in het leger dat zijn kasteel beschermt. Kutaro kan echter ontsnappen en ritst onderweg nog even de magische schaar Calibrus mee. Samen met Ying Yang, een spookachtige zwevende kat, trekt hij er op uit om zijn hoofd terug te vinden om ook nog even de Moon Bear King te verslaan.
Puppeteer heeft een prachtig art design meegekregen, die ons in eerste instantie deed denken aan LittleBigPlanet, maar dan wel met zijn eigen draai aan gegeven. Puppeteer wordt gepresenteerd als een toneelstuk en de stijl is gebaseerd op die van de Bunraku, een Japanse vorm van poppentheater. Alle personages en achtergronden zijn in diezelfde stijl, met zelfs publiek dat reageert op wat er allemaal aan de hand is op de bühne. Puppeteer mag dan wel een platformer zijn, zelden zal je gebieden doorkruisen door van platform naar platform te springen doorheen uitgebreide werelden. Bij Japan Studio hebben ze het feit dat Puppeteer een toneelstuk is heel serieus genomen en als je langer een bepaalde richting uitloopt, zal je bijvoorbeeld zien dat de achtergrond begint mee te draaien. Zo wekken ze de illusie dat het decor meedraait, in plaats van dat het personage echt vooruitgaat.
Ook de sfeer zit perfect in het spel. De verteller doet zijn job op magistrale wijze en de muziek vult alles mooi aan. De acteurs die de verschillende personages spelen doen dat met overgave. Het is er soms een beetje over, maar het past perfect bij de stijl van de game. De humor is dik in orde trouwens. Je zal meermaals grinniken tijdens het spelen.
Omdat Kutaro een pop is, is het niet direct een probleem dat hij zijn hoofd is verloren. Sterker nog, alles wat een beetje op een hoofd lijkt, kan hij gebruiken om vast te hangen aan zijn nek. Hamburgers, bananen, vleermuizen, guillotines: niets is te gek. Al die hoofden hebben een speciale vaardigheid die je soms zal moeten gebruiken om puzzels op te lossen of om geheime bonuslevels te ontdekken. Kutaro kan zijn hoofd echter wel kwijtspelen en dan heb je enkele seconden om het terug te pakken te krijgen voor hij het definitief kwijt is. Kutaro kan drie hoofden bij zich hebben, maar verlies je ze allemaal, dan verlies je een leven.
Ying Yang (of andere kompanen) kan je gebruiken om allerhande zaken te ontdekken in de spelwereld. Ze zorgen ook voor aanwijzingen waar nodig, vaak verpakt in een grappige uitleg. De hulpvaardige kompaan bestuur je met de rechterstick of met de Move, als je dat wil. Die past trouwens perfect bij het concept, want op het theaterpodium staan de personages natuurlijk steeds in de schijnwerper. Met je Move beweeg je dan eigenlijk de spot die Ying Yang volgt in zijn bewegingen.
Calibrus kan je dan weer gebruiken om vanalles door te knippen. Wat had je gedacht, het is een schaar. Zo kan je vijanden verslaan, zieltjes van gevangen jongetjes bevrijden of je bewegen doorheen de wereld. Wanneer je hem kan gebruiken zal hij plots verschijnen, zodat je niet steeds moet proberen of hij iets wel of niet kan doorknippen. Je zal trouwens flink wat uurtjes kunnen knippen, want Puppeteer zal je al gauw tussen de tien en de vijftien uur opeisen en dan heb je ongetwijfeld nog niet alle geheimen ontdekt. Ook leuk is de extra content. Wanneer je bepaalde levels uitspeelt, krijg je een boek met daarin een verhaal over één van de personages. Ook elk hoofd heeft zijn eigen achtergrondverhaal, zodat je weet wie ooit de originele eigenaar was - een leuk extraatje.