Hands-on: Wildstar
Verandering van spijs doet eten in Wildstar
Geschreven door Yannick Barrera Riano
Als er iemand het MMO-landschap wakker kan schudden en het World of Warcraft-imperium kan laten afbrokkelen, dan is het NCSOFT wel. Deze geoliede machine produceert de ene MMO na de andere en heeft opnieuw een geweldige MMO in de pijplijn zitten, namelijk Wildstar. NCSOFT en Carbine studios nodigden ons uit in Amsterdam voor een woordje uitleg en een hands-on.
Elke MMO probeert zich te distantiëren van andere soortgenoten door unieke elementen toe te voegen en dit is ook niet anders bij Wildstar. Tijdens ons onderonsje werd al snel duidelijk gemaakt op welk vlak Wildstar wil uitblinken. Naast de vaak voorkomende keuzes zoals factie, ras en klasse voegt Carbine nog een extra optie toe aan de mix, namelijk paths. In totaal zullen er vier paden zijn waaruit je kan kiezen, gaande van Settler en Soldier tot Explorer en Scientist. Stephan Frost, Gamedesign Producer bij Carbine Studios, vatte het verschil tussen klassen en paden als volgt: “Een klasse bepaalt hoe je vijanden doodt, terwijl een path bepaalt hoe je het spel beleeft. Eenmaal je een path gekozen hebt, is de keuze onomkeerbaar.”
Unieke public events die gebonden zijn aan je path zullen tijdens je speeltijd tevoorschijn komen. Zo zullen Soldiers dikwijls een gezamenlijke vijand moeten kleineren of bepaalde gebieden ontdoen van levend onkruid. Explorers daarentegen zullen zich bezig houden met het onderzoeken van elk hoekje van de map, het beklimmen van de hoogste bergen en het duiken naar de diepste gronden. Mede dankzij de Super Jump, een stevige dubbele sprong, zullen de Explorers het spel eerder ervaren als een platformer.
Het derde path doet alles in naam van de wetenschap. De Scientist is ideaal voor spelers die graag alles weten omtrent het verhaal en de geschiedenis van de personages en de wereld. Informatie wordt verzameld door het oproepen van een scanbot. Via het scannen van bepaalde objecten en het oplossen van puzzels ontdek je geheime passages en laboratoria.
Altijd al graag huizen gebouwd of bruggen ontworpen, dan is de Settler zeker iets voor jou. Settlers zorgen ervoor dat The Nexus een aangenamere plaats wordt om in te vertoeven. Stamp gevangenissen uit de grond, bouw een postkantoor of een bank. Plaats nog een sfeervolle pub en je kan samen met je makkers iets drinken. Bij Settlers draait het om het mooier maken van de wereld en occasioneel vind je zelfs zeldzame opdrachtgevers, door het plaatsen van bepaalde gebouwen.
Het meeste haal je uit je path wanneer je samenspeelt. Tijdens de presentatie werd er een voorbeeld getoond van een samenwerking tussen een Scientist en een Explorer. De Explorer zocht het terrein af naar geheime plaatsen op de map en vond hierbij een laboratorium. De Scientist scande de omgeving met zijn scanbot en vond hierdoor een puzzel die opgelost moest worden. Eenmaal opgelost gingen de deuren van het lab open en kwam er een mini-baas tevoorschijn, die waarschijnlijk wel wat leuke loot in petto zou hebben. Hadden we nu maar die Soldier bij.
Tijdens de presentatie kwamen we ook te weten dat housing een zeer groot onderdeel is van Wildstar. Vanaf level 6 kan elke speler beginnen met het bouwen van zijn virtueel paradijs. We gaan niet beweren dat de mogelijkheden oneindig zijn, maar qua diepgang komt het toch in de buurt van De Sims. Opdrachten in The Nexus leveren vaak items op die te gebruiken zijn in je huis en indien je een tijdje niet online kunt op Wildstar, kan je een vriend vragen om je moestuin te onderhouden of je terrein te beschermen tegen rovers.
Humor speelt een grote rol in Wildstar. Zowel in de video’s, de trailers als in de game zal je geconfronteerd worden met hilarische momenten. Wildstar gaf ons een Ratchet & Clank-gevoel en dat is op zich een gigantisch compliment. Ook de kleurrijke wereld en fantasierijke vijanden passen perfect in het plaatje.