Hands-on: Company of Heroes 2 (singleplayer)
Landverraad in Company of Heroes 2
Een paar weken geleden mochten we jullie nog warm maken met onze preview van het multiplayer-gedeelte van Company of Heroes 2. De voorbije week kregen we de kans van uitgever Sega om de singleplayer onder de loep te nemen om te zien of we ook daar een pak voor de broek kregen van de AI.
In deze preview konden we aan de slag met vijf van de veertien missies die je uiteindelijk zal mogen verwachten in de singleplayer van Company of Heroes 2. In de singleplayer krijg je het verhaal van het Russische front voorgeschoteld en moet je de Duitse opmars tegenhouden. Het hoofdpersonage, genaamd Luitenant Lev Abramovish Isakovish, bevindt zich in een werkkamp, nadat hij zijn functie de rug had toegekeerd. Op een winterse dag krijg je bezoek van je oude kolonel, gewapend met je oude dagboek. Hij merkt op dat je teksten nogal problematisch zijn, zeker aangezien ze in het USSR van toen een reden waren om het vuurpeloton te mogen verwelkomen. Geïntrigeerd door de redenen waarom je geen luitenant meer wilde zijn, vertel je hem over de gebeurtenissen en op die manier spring je dus in de missies.
De vijf missies waarmee we aan de slag konden gaan, gaven ons niet alleen een beeld van het begin, maar waren lichtjes verspreid over de rest van de singleplayer. Zo konden we ook aan de slag met de vijfde en achtste missie van het verhaal. De eerste stapjes in de Russische sneeuw zet je echter vlakbij Stalingrad. Met 2 eenheden moet je de Duitse aanvaller onder druk zetten, al zou je misschien denken dat het wel meteen overweldigend om zo in de strijd geworpen te worden. Gelukkig word je goed begeleid en krijg je gaandeweg uitleg over alle mogelijke tactieken en aanpassingen ten opzichte van de oude Company of Heroes.
Aanvallen is een deel van de tactiek, maar soms moet je je kunnen ingraven en alles op verdediging kunnen zetten. De kenmerkende Duitse blitzkrieg-tactiek zorgt er namelijk voor dat je in een andere missie zoveel mogelijk tijd moet rekken om voorraden te kunnen beschermen. Gelukkig mogen we hiervoor Conscripts gebruiken, een versterking die je geregeld kan oproepen. Het zorgt ervoor dat gesneuvelde troepen aangezuiverd worden met vers bloed. Heb je iets te weinig Shock Troopers in je eenheid rondlopen, dan kan je ze met Conscripts weer aandikken. Voordeel is dat Conscript goedkoper zijn, dus aanzuiveren is op dat vlak een goede zet. Je kan deze Conscripts ook zelf beter maken, zodat je de Fresh Conscripts uiteindelijk kan doen uitgroeien tot een Penal Battalion, die toch heel wat meer in huis hebben.
Gedurende onze sessie met de preview zagen we heel gevarieerde missies voorbijkomen. Zo mochten we Duitse stellingen aanvallen, eigen stellingen verdedigen, met een minimaal aantal troepen verder zien te geraken, een Tiger Tank zien te veroveren en veilig weg te zien brengen terwijl die dekselse Duitsers zich komen moeien en ga zo maar verder. We zijn dan ook blij dat we niet steeds hetzelfde stramien voorgeschoteld kregen, wat in sommige games in dit genre wel eens durft te gebeuren. Ook de moeilijkheid op het gemiddelde niveau zit voor ons goed. Met momenten kregen we het moeilijk om op tijd nieuwe manschappen aan het front te krijgen, met de nodige stress als gevolg, maar gelukkig is er aan de mogelijkheden van je troepen gesleuteld. In Company of Heroes 2 kunnen je eenheden namelijk ook over obstakels springen. In de originele Company of Heroes moest je je eenheid rond een reeks zandzakken heen leiden om zo verder te geraken, maar nu laat je ze gewoon over de zandzakken kruipen en sta je meteen op de plaats waar je wenst te zijn. Deze toevoeging kunnen we enkel toejuichen.
Er zijn wel een paar elementen die we niet meteen konden doortesten. Zo kregen we geen toegang tot de commanders die het spel rijk is. We konden wel een aantal keuzes maken bij aanvang van een missie, maar blijkbaar zijn de commanders nog achtergebleven in Moskou. Verder hebben we amper aan basebuilding moeten doen. Slechts twee keer kregen we met een basis te maken, maar die stond er eigenlijk al grotendeels of werd voor ons geregeld, waardoor we eigenlijk moesten focussen op andere zaken. Ook de Territory Points zijn schaarser geworden ten opzichte van Company Of Heroes en in deze preview was het ook niet meteen noodzakelijk om ze naar bevoorradingspunten om te bouwen, want munitie en brandstof waren er genoeg.
Het eerste wat je opvalt, is dat Company of Heroes 2 meer gebruik maakt van cutscènes. Het verhaal wordt op deze manier verteld en veel slechts kunnen we hier niet over kwijt. Je hoeft ook geen CGI-beelden verwachten, maar alles is mooi afgewerkt, waaronder de animaties, bewegingen van de mond, kortom de gehele presentatie. Ook in-game ziet Company of Heroes 2 er niet slecht uit, maar hier hebben we het al uitgebreid over gehad in onze multiplayer-preview. Op de dialogen gedurende de cutscènes valt ook niet slechts op aan te merken. De ontwikkelaar levert hier goed werk en de dialogen komen samen met de presentatie goed over.