Hands-on: RuneScape 3
Toekomstgericht denken in Runescape 3
RuneScape, de (gratis) MMO van ontwikkelaar Jagex, doet bij velen onder ons wel een belletje rinkelen. Voor velen is het een herinnering aan de jeugd, want we weten nog allemaal hoe we onze eerste Ore uit de mijn van Falador haalde om het daarna te smelten en te smeden in een harnas. We werden door ontwikkelaar Jagex uitgenodigd om de nostalgie terug op te snuiven, nu met een vernieuwde engine.
RuneScape heeft al een 12-jarige geschiedenis achter de rug. Zo bracht men in 2001 de eerste versie van RuneScape uit en kon je aan de slag in een kleine wereld die je door de ogen van een ridder, magiër of boogschutter kon ervaren. Een aantal jaar later, 2004 meer bepaald, kwam Jagex met RuneScape 2 dat grafisch gezien een grote sprong voorwaarts maakte. Niet alleen waren de animaties een stuk beter, ook de content steeg gaandeweg. In 2008 kreeg RuneScape 2 een grote update die de titel liet kennismaken met HD. Nu, in 2013, stapt de ontwikkelaar over van de gekende Java-omgeving naar een technologie die uit haar kinderschoenen aan het groeien is.
RuneScape 3 wordt door een splinternieuwe HTML5-engine draaiende gehouden. De nieuwe engine is vanaf de grond opgebouwd en RuneScape 3 werkt voorlopig ook enkel in Chrome. Jagex is wel druk bezig met Mozilla Firefox om RuneScape 3 ook in deze browser aan de praat te krijgen en men verwacht dat te doen tegen deze zomer. De nieuwe HTML5-engine zorgt voor een heleboel verbeteringen en vernieuwingen. Zo heb je geen laadschermen die het verloop van de gameplay vertragen. De 'draw distance' is ferm naar omhoog geschroefd, waardoor je niet langer na enkele meters op een mistbank moet kijken. Je krijgt echt een volledig beeld van de wereld en je kan toch een goede afstand in de verte kijken. De verlichting werd opnieuw aangepast, samen met de omgevingen en schaduwen. Deze komen iets natuurlijker over dan in RuneScape 2.
Wat je ook meteen opvalt, is dat het water er zeer goed uitziet. Je ziet ribbeltjes en golven, maar ook reflecties van onder meer de zon. Wanneer je RuneScape 3 en RuneScape 2 naast elkaar plaatst, valt het kleurenpalet meteen op. Met de nieuwe HTML5-engine hebben de verschillende kleuren een grotere impact op de omgeving en zien ze er een stuk beter uit. Ze komen gewoonweg realistischer over. Om af te sluiten liet de ontwikkelaar weten dat je de camera nu kan aanpassen naar je eigen smaak, maar hier hadden we tijdens de speelsessie niet meteen iets van gemerkt.
Met de nieuwe HTML5-engine brengt de ontwikkelaar ook een nieuwe audio-engine. Deze laat de ontwikkelaar toe om de soundtracks in 44.000 Hz 16-bit stereo-formaat naar je speakers te sturen. Je krijgt eindelijk de ervaring die we gewoon zijn van de huidige games op consoles of pc. De ontwikkelaar gebruikt nu ook meer orkesten om de soundtrack tot leven te laten komen. Tijdens je avonturen zal de muziek zich dynamisch aanpassen aan de gebeurtenissen, waarbij je dus je een rustige soundtrack krijgt die steeds drukker wordt als je met spannende zaken bezig bent. Alle oude 'mini'-geluiden worden ook stelselmatig vervangen door nieuwe, modernere geluiden.
Met RuneScape 3 laat ontwikkelaar Jagex ook toe om de interface volledig naar smaak aan te passen. Je kan stukken van de interface verslepen naar plaatsen op het scherm die jij beter geschikt vindt en je kan ze ook zonder problemen veranderen qua grootte. Het idee is dat je je eigen speelstijl opbouwt via de user-interface. Ben je niet helemaal te vinden voor die aanpassingen, dan kan je uiteraard kiezen uit een aantal vaste voorbeelden. Vind je je eigen setup echter geniaal, dan kan je die interface ook delen met andere mensen. Doordat je echt werkelijk elk onderdeeltje van de interface kan verslepen, samenvoegen of verwijderen, zijn de mogelijkheden in elk geval enorm. Dit wordt ondersteund door een edit-mode om nog gedetailleerder wijzigingen door te voeren en dit is allemaal "on the go" te doen.
Met de komst van RuneScape 3 mogen we ook de 6th age verwachten qua verhaal. De Goden van RuneScape keren terug met de nodige honger naar macht en de gedachte dat hun wil wet is. De edicten van Guthix zorgden ervoor dat een aantal personages braafjes op hun plek bleven zitten, ook al wilden ze liever elkaars keel oversnijden, maar nu dat Guthix overleden is, is het hek van de dam. Als speler ben je belast met de taken van een World Guardian en krijg je de macht om te beslissen welke Goden oorlogen winnen en verliezen in de strijd om Gielenor, de wereld waarin RuneScape plaatsvindt.
De ontwikkelaar wil nu ook zorgen voor een globaal verhaal dat in de ogen van de speler evolueert. De acties en keuzes van de speler zullen dus een invloed hebben op de evolutie van de omgevingen en de personages. Men wil dit doen via 'World Events', gebeurtenissen die starten bij de lancering van RuneScape 3 en die drie maanden in beslag zullen nemen. Gedurende deze periode zullen de acties en keuzes van de speler in deze 'World Event' een invloed hebben op de spelwereld. Alles wat de ontwikkelaar klaarstoomt voor deze 6th Age zal dus door de spelers kunnen worden aangepakt - gaande van skills, vaardigheden en eindbaasgevechten - om zo uiteindelijk de toekomst van het spel zelf te bepalen en te sturen.
Een van de nieuwe skills die deze zomer de lancering van RuneScape 3 zal vergezellen is 'Divination', maar veel informatie gaf men nog niet vrij waardoor het dus een beetje gissen is naar wat de impact van deze skill zal zijn. Voorts werkt men verder aan de 'User Generated Content' waarbij de speler zijn eigen huis zal kunnen bouwen in de spelwereld zelf. Portalen zijn dus verleden tijd, waardoor ook de Construction-skills herwerkt worden.
Met de HTML5-engine wil de ontwikkelaar zich klaarmaken om te kunnen uitbreiden naar de tablet-markt om zo RuneScape naar meerdere platformen te brengen. Spelers die niet fan zijn van deze nieuwe HTML5-engine hoeven geen schrik te hebben, want Jagex zal de Java-client nog blijven ondersteunen, ook met de nieuwe content die de HTML5-client zal ontvangen. Het is dus geen verplichting om over te schakelen naar de nieuwe HTML5-engine, indien je een iets zwakkere computer thuis hebt staan. Verder zal men ook wekelijks content blijven uitbrengen zoals we dit al een tijdje gewoon zijn van de ontwikkelaar.
We konden natuurlijk ook zelf eens aan de slag gaan met de nieuwe RuneScape 3. RuneScape 3 bevindt zich natuurlijk in een alpha-status, dus niet alles is reeds aanwezig of werkt naar behoren. Het eerste wat wel meteen opvalt, is dat het nogal zwaar overkomt. Gebieden laden traag in en als je beweegt krijg je framedrops. De ontwikkelaar kon ons wel verzekeren dat men nu in het stadium zit waarbij de HTML5-engine ook wordt geoptimaliseerd. Het aanpassen van de interface is inderdaad een fluitje van een cent en binnen de kortste keren heb je je favoriete interface klaarstaan.
Om ons een middag bezig te houden, kregen we van de ontwikkelaar een account toegewezen met een goede uitrusting en het hoogste niveau. We konden kiezen uit een aantal bezigheden, waaronder Quests, Mini-Games, de wereld van RuneScape verkennen, aan de slag gaan met een vislijn, het smeden van uitrusting of vechten tegen de King Black Dragon. Wij gingen natuurlijk met volle moed meteen voor de King Black Dragon, maar die beslissing bleek vijf minuten al een stevige mislukking. We werden door de draak tot een hoopje as omgevormd en verloren zo onze uitrusting.
Eens we ons terug onder de levenden bevonden, zagen we dan ook de kans om meteen wat uitrusting te smeden, zodat we toch iets van weerstand konden bieden tegen de monsters die RuneScape rijk is. Aan het einde van de speelsessie konden we meedoen aan een partijtje Castle Wars tegen de JMODs. Uiteraard, in de 4Gamerstraditie, werd de overwinning vlot binnengehaald met 6-3.
Grafisch komt RuneScape 3 er uiteraard beter uit dan RuneScape 2. Dit komt vooral door de 'draw distance' die werd vergroot en het meer natuurlijke gevoel door het gebruik van een breder kleurenpatroon. De snelheid waarin je RuneScape 3 opstart, is wel een groot verschil ten opzichte van de Java-client. Na het inloggen ben je binnen de drie seconden klaar om van te start te gaan in de wereld van RuneScape, al is dit even met een korrel zout te nemen, aangezien het in-game dan iets slechter gaat.