FIFA 14
Een completere voetballer worden in Fifa 14
Elk jaar opnieuw wordt er een nieuwe FIFA gelanceerd door EA en elk jaar opnieuw vraagt iedereen zich af wat ze nu weer gaan uitvinden om het spel aan de man te brengen. Toch slagen ze er bij EA Sports telkens opnieuw in om die enkele aanpassingen te doen die een aankoop van het spel rechtvaardigen voor de fans. Ook bij FIFA 14 proberen ze die missie weer tot een goed einde te brengen.
Tijdens deze eerste blik op FIFA 14 kregen we al enkele vernieuwingen in de gameplay te zien, die er zouden voor moeten zorgen dat het spel weer net dat tikje realistischer wordt. De bedoeling is dat de speler de opwinding voelt die hoort bij het maken van een doelpunt en daarvoor steunen de getoonde vernieuwingen op twee pilaren.
De eerste pilaar is de opbouw, de manier waarop de speler tot een kans komt. In FIFA 14 krijg je daar een aantal nieuwe vaardigheden voor, zowel als gamer als op vlak van AI. Eén van de eerste toevoegingen is de toevoeging van sprint dribble turns. Vroeger kon je al kort kappen en draaien, maar enkel bij lage snelheden. Nu zal je ook meer bewegingsvrijheid hebben wanneer je aan het sprinten bent. In vorige versies van de game had je heel veel plaats nodig om een bocht van 360 graden te maken wanneer je aan het sprinten was. Die draaicirkel is nu veel kleiner geworden. Ook kan je nu 180 graden draaien en toch je momentum behouden, terwijl je aan het sprinten bent. Het zou er voor moeten zorgen dat spelers niet meer plots fysiek gehandicapt lijken, wanneer ze snel willen kappen en draaien.
Binnen het dribbelen zijn nog 2 aspecten toegevoegd die het allemaal net dat tikkeltje realistischer moeten maken. Zo is het nu afhankelijk van speler tot speler hoe hij een bal aanneemt. Gedaan dus met steeds dezelfde animatie. Het voegt misschien qua gameplay weinig toe, maar zo oogt het allemaal toch weer iets beter. Dat zal je ook zien wanneer je met de bal aan de voet loopt. Vroeger was elke baltoets hetzelfde en tikte je de bal steeds even ver vooruit. Nu zal dat variëren en je zal niet meer heel de tijd het perfecte balgevoel hebben. Ook hier hangt het af van de speler. Lang met de bal aan de voet lopen zal dus een risico inhouden. Het is een aspect dat werd ingevoerd om de typische ‘bal aan de voet en ik sprint naar voor’-doelpunten tegen te gaan.
Aanvallend is ook de AI weer aangepakt. Spelers zouden betere looplijnen moeten hebben, die een aantal kleine frustraties moeten weghalen. Zo zullen aanvallers nu hun loopbeweging inhouden om buitenspel te vermijden of om verdedigers te bedotten. Ze zullen ook lateraal lopen, om zo gepast in de ruimte te duiken. Het klinkt als Chinees voor de niet-voetbalfan, maar de echte fanaten weten wat we bedoelen. Ook het afschermen van de bal is eenvoudiger geworden. Niet langer moet je 3 knoppen indrukken om het tot een goed einde te brengen. Gewoon 1 toets inhouden en de speler zal de bal afschermen. Je kan het nu ook doen bij een hogere snelheid en niet langer meer enkel wanneer je vrijwel stilstaat. Het hele systeem is zo intuïtiever geworden.
Het verdedigen heeft ook weer een opfrisbeurt gekregen, vooral dan op vlak van AI. Verdedigers zullen niet langer beslissingen nemen op basis van 1 moment. Ze zullen kijken naar wat zal komen en zo beslissen welke speler ze gaan afdekken. Het zou dus gedaan moeten zijn met verdedigers die een speler aan de cornervlag gaan verdedigen terwijl de bal zich aan de penaltystip bevindt. Ze zullen ook korter dekken, om zo de ruimtes kleiner te maken. Snel rondtikken zal nog moeilijker worden. Ten slotte gaan ze ook mee druk zetten wanneer dat past binnen de context. Ga jij met je aanvaller pressing zetten op de verdediging, dan bleef de rest van je ploeg vroeger gewoon staan. Nu zullen ze komen aansluiten. Handig wanneer je achterstaat en snel de bal wil veroveren.
Al deze wijzigingen hebben het gevolg dat je als speler meer controle moet krijgen over het tempo van de match. Zo krijg je minder pingpong-voetbal, maar wel meer middenveldspel. Zoals het ook in de echte wereld is. Althans, dat is de theorie. Vooralsnog zien we geen enkele reden waarom we niet gewoon als vroeger met de bal tot aan de achterlijn zouden lopen, de bal voorzetten en vervolgens binnenkoppen.
De tweede pilaar is afwerken, schieten op doel dus. De producers maakten ons alvast helemaal warm met dit ene zinnetje: shooting never felt so good. Een gevaarlijke uitspraak om te doen, dus gelukkig volgde er ook nog een uitleg over waarom dat dan wel zo is. Om te beginnen zijn de animaties van schieten en hoe spelers tegen een bal trappen aangepast. In voorgaande versies van FIFA was het eerste tot het laatste schot gelijkaardig. Er zat vrijwel geen variatie in de animatie. Spelers werden op de juiste plaats gezet, om zo tegen de bal te trappen, wat vaak vreemde bewegingen met zich meebracht.
Als speler kon je ook nooit zien waarom een bepaald schot ver naast ging of net prachtig in de rechterkruising belandde. Nu zal je dat wel kunnen zien. Er zijn verschillende animaties die verschillende soorten traptechnieken weergeven. Sta je dus helemaal verkeerd gepositioneerd of ligt de bal tussen je voeten, dan zal je dat niet alleen zien aan het resultaat van je schot, maar ook aan de beweging die de speler maakt. Spelers zullen zich ook aanpassen aan de hoek van het schot. Je zal ze een kleine aanpassing zien maken in hun looplijn wanneer je wil schieten, om zo in een betere positie te komen om te trappen.
Ook de physics achter de bal zijn aangepast. Hierdoor zijn er nu meer verschillende soorten schoten mogelijk. Zo kan je nu het typische Ronaldo-schot doen (je weet wel, zo’n zwabberbal) of een vallende bal of net een schot dat laag tegen de grond blijft. Je hebt blijkbaar zelf weinig controle over die verschillende types en veel zal dus afhangen van hoe en met wie je tegen de bal trapt. Dankzij die nieuwe physics kan je nu ook een gekrulde doorsteekpas geven door de lucht, zodat die mooi in de loop van de aanvaller komt.
Tijdens deze eerste blik op FIFA 14 werd ook al iets meer verteld over de populaire skill-games. Die blijven zeker en vast in het spel en zullen nog uitgebreid worden. Er komen nieuwe skill games en de oude zullen waar nodig getweakt worden. Ook over career mode werd al iets meer gezegd. Die kreeg een compleet nieuwe HUD (die ons een beetje aan Football Manager deed denken, zeker geen slechte zaak), die er voor moet zorgen dat het spel sneller verloopt. Voortgang zal ook niet meer onderbroken worden voor elke willekeurige e-mail die je als manager binnenkrijgt. Ook de scouting werd aangepast. Je kan nu het hele jaar door spelers scouten, in plaats van gewoon tijdens de transferperiode door een lijst te bladeren en de spelers die de juiste statistieken hebben te kopen. Nu zal je moeten scouten op vaardigheden en minder op cijfertjes.