Hands-on: Don't Starve
Blijven overleven in Don't Starve
Als je een spel Don't Starve noemt, is het doel van het spel natuurlijk al direct vrij duidelijk. Klei Entertainment wilde na de spectaculaire platformers Shank en Mark of the Ninja eens iets helemaal anders en kwamen met deze artistiek ogende topdown action RPG survival en crafting game die zelfs direct in een browser gespeeld kan worden. Het spel is nog in ontwikkeling en krijgt regelmatig updates, maar je kan voor minder dan 9 euro nu twee exemplaren van het spel op de kop tikken en de bèta al beginnen verkennen. We trokken met het bizarre hoofdpersonage dus op overlevingstocht en hopen het niet alleen te overleven, maar ook voldoende geamuseerd te worden.
Of het een bewuste keuze is, of eerder een gevolg van de bètastatus van het spel, kunnen we niet zeggen, maar je start het spel eigenlijk zonder enige vorm van tutorial, uitleg of materiaal. Veel meer dan stenen en takken verzamelen en bessen of wortelen plukken kan je niet. Als je daarna materiaal begint te combineren tot bijlen en houwelen kan je al wat meer mogelijkheden benutten door bomen te kappen en rotsen te ontginnen. Wie ooit Minecraft of Terraria gespeeld heeft, zal het concept dus al snel doorhebben. Een groot verschil laat zich echter direct opmerken als de nacht inzet. Eens het helemaal donker is, zal je namenlijk onherroepelijk verscheurd worden door monsters die het licht vrezen. Je bent dan ook verplicht om voor licht te zorgen voor de eerste nacht valt. Laat je dit na, zal het direct game over zijn en kan je terug van nul beginnen.
Eens je wat materiaal bij elkaar gesprokkeld hebt, je maag hebt kunnen vullen en er een veilig kampvuur is om 's nachts bij uit te rusten, kan je aan de iets geavanceerdere delen van het spel beginnen. Zo kan je een onderzoeksmachine bouwen en door hier vanalles aan op te offeren verdien je punten om nieuwe materiaalcombinaties beschikbaar te maken. De (oneindig?) grote willekeurig gegenereerde wereld van Don't Starve bestaat uit eilanden die door bruggen aan elkaar gekoppeld zijn. Ieder eiland heeft zijn eigen biotoop, van een rustige weide met schattige (of lekkere) konijntjes tot rotslandschappen, bossen en corrupte gebieden vol monsters. Je zal zelfs een stam van varkensmensen ontdekken waarmee je een onwelriekende vorm van handel kan opzetten.
Don't Starve slaagt er in om het survivalgevoel zeer overtuigend in gamevorm te gieten. Door het ontbreken van een tutorial ben je echt op je eigen instinct aangewezen om oplossingen te bedenken. Omdat je ook een volledig nieuwe wereld kan laten genereren, zal de volgorde waarin je zaken tegenkomt ook altijd anders zijn zodat je zeker niet van één of andere vaste volgorde uit kan gaan die ideaal is om te volgen. Tegenwoordig hebben de meeste gamers de gewoonte om bij de minste vraag direct naar het internet te trekken om raad te zoeken in FAQ's en forums. Hoewel dit bij Don't Starve nog meer van toepassing zal zijn dan het gemiddelde spel, raden we toch af van te veel op te zoeken want dit zou een heel deel van het plezier van dit spel vergallen. Het spel draait namelijk om de goede verhouding van risico en beloning. De beslissing om een gebied vol monsters te verkennen is een pak minder moeilijk als je op voorhand al weet of er al dan niet iets waardevol te behalen is. We gaan hier dan ook zo weinig mogelijk verklappen en iedereen die dit concept kan bekoren kan best de demo proberen om een gevoel voor het spel te krijgen.
Omdat het spel zo sterk om survival draait, is de rest van het spel eerder sober uitgewerkt. De graphics springen wel direct in het oog omwille van het uiterlijk van de wereld die precies uit sepia-kleurige pentekeningen en cartoons is opgebouwd. Dit geeft het spel een speciale charme die ook goed samengaat met de droge humor die je soms tegenkomt. Het vechten is weinig spectaculair, want met de wapens die je kan maken komt het op niet veel meer neer dan gewoon klikken op de vijanden, maar vaak ook gewoon weglopen omdat er weinig te behalen valt bij grootse gevechten en het risico gewoon te groot is om al de vooruitgang van het karakter kwijt te spelen.
Waar zeker nog aan te verbeteren valt, zijn de geluidseffecten. Deze zijn nog vrij repetitief en als je bij sommige herhalende acties tientallen malen hetzelfde bliepje te horen krijgt, kan het wel eens op de zenuwen gaan werken. Niet dat een dergelijk spel realistische geluiden nodig heeft, maar wat afwisseling kan zeker geen kwaad. Aangezien het spel ook via Chrome gespeeld kan worden, zal dit misschien wel iets zijn waar weinig aan gedaan kan worden.