Hands-on: SimCity
Steden bouwen in SimCity
Er zijn van die franchises die al jaren meegaan, maar eigenlijk al geruime tijd niets meer van zich hebben laten horen en zien. Een van die reeksen is toch ongetwijfeld SimCity, waarvan het laatste volwaardige deel alweer zo’n 10 jaar geleden is uitgekomen. Dit jaar is het echter eindelijk afgelopen met wachten, want we mogen vanaf maart aan de slag gaan met de nieuwste telg in de reeks.
Laten we vanaf de basis beginnen: SimCity is als het ware een reboot van het spel, met een compleet nieuwe engine die nieuwe zaken mogelijk maakt. De Glassbox Engine is een grote simulatie van het leven en zorgt ervoor dat alles zo realistisch mogelijk weergegeven wordt. Mensen lopen over straat, auto’s rijden rond en iedereen (maar dan ook iedereen) is te volgen met zijn of haar eigen gedachten en gedragingen. Alles is nog makkelijker uit te voeren, maar om het geheel in goede banen te kunnen laten lopen, is wat meer werk vereist.
In de tutorial krijgen we nog eens haarfijn uitgelegd – het is immers al 10 jaar geleden – hoe we moeten werken en ook de nieuwigheden worden even uit de doeken gedaan. Een half uurtje heb je maximaal nodig om de basisprincipes (nog eens) onder de knie te krijgen en dan is het tijd om burgemeester te spelen. Vind je het niet zo leuk dat je niet meer bij het handje gehouden wordt, dan kan je nog altijd tutorials oproepen over specifieke zaken, dus hulp is altijd aanwezig.
Vooraleer je weet wat je net wil doen met je stad, is het wel belangrijk om het gebied wat te verkennen. Het heeft immers weinig zin om bewust olievelden te gaan negeren en een scheepvaartgerichte economie op poten te zetten in het midden van een berglandschap (succes trouwens als je het toch wil proberen). Je keuze maken wil nog niet zeggen dat er al meteen volk staat te popelen om er te komen wonen, want je moet daarvoor eerst verbonden zijn met de rest van de wereld.
Het geeft je wel de kans om eerst even wat woonwijken, commerciële buurten en industrieparken aan te duiden voor je de mensen je virtuele stad binnenloodst. Als we dan toch een tip mogen geven: let op waar je wat plaatst, want het zou natuurlijk wel een tikkeltje vervelend zijn als je inwoners ziek worden doordat de wind minder smakelijke gassen van je industriegedeelte naar de woonwijken stuurt. We moeten wel toegeven dat je bewoners zien rondrijden, hun huisje zien bouwen en vervolgens de stad zien intrekken, een gevoel is dat we toch wel heel wat jaartjes hebben gemist.
Je inwoners blijven echter niet de schattige, prachtige, vriendelijke mensen die je hebt verwelkomd, want de eisen stijgen en dus stijgt ook de werkdruk als burgemeester. In je gemeentehuis kan je de belastingen al manipuleren om de inwoners tevreden te houden, al krijg je wel steeds meer mogelijkheden om speciale gebouwen neer te poten die ook weer extra middelen opleveren, al moet je wel kiezen voor welke zaken je specifiek wil gaan en welke zaken je wil bijbouwen.
Ga je bijvoorbeeld voor scholen, dan kan je stap voor stap ook universiteiten bouwen om de bevolking slimmer te maken. Dat zorgt voor betere banen, die op hun beurt betere salarissen opleveren. Dit betekent dat je inwoners in een hogere belastingsschaal terechtkomen en dat de kas extra centjes mag ontvangen. Perfect toch? Ook hier is weer die keerzijde, want deze mensen leggen hun eisen natuurlijk ook weer een pak hoger en in deze SimCity lijken ze veeleisender te zijn dan ooit tevoren. Het wordt dus weer een (veel grotere) balansoefening om inkomsten te genereren en tegelijkertijd de inwoners tevreden te houden, zodat ze ook geld blijven opbrengen.
Als dat niet genoeg uitdaging vormt, geeft het spel je ook op geregelde tijdstippen uitdagingen. Zo kan je gevraagd worden om meer toeristen te lokken of om groenere energie te produceren. Lukt dat binnen de opgegeven tijd, dan krijg je wat extra geld toegestopt – altijd meegenomen als burgemeester. Verder kunnen de opdrachten je ook helpen om nieuwe inkomstenstromen aan te trekken, dus het is een slim instrument van de makers om bepaalde zaken uit te lichten.
Naarmate de tijd verstrijkt, zul je je stad echter gaan specialiseren in een bepaalde richting. Net zoals Detroit wel eens “Motor City” wordt genoemd, zal je ook in SimCity casino’s beginnen bouwen als je veel toeristen aantrekt en begin je een mini-Texas te worden als je olie blijkt te hebben. Op die manier evolueert je stad toch enigszins op een natuurlijke wijze naar wat gewoon evident lijkt voor die specifieke stad (al houdt niks je tegen om bewust tegendraads te gaan doen).
Genoeg gehad van je oliestad? Dan levert het “MultiCity”-gedeelte van SimCity je nu een hernieuwd leven op voor je bestaande steden. Binnen een regio kan je namelijk meerdere steden bouwen die allemaal wel iets met elkaar te maken kunnen hebben. Productie in de ene stad, rijke stinkerds in je tweede stad en een mekka voor sport in je derde stad, het kan allemaal. De voor- en nadelen moet je er dan wel telkens bij nemen, al kan je ook daar weer profiteren van de naburige steden om je nadelen wat weg te werken – al kan het natuurlijk ook in omgekeerde richting werken.
Je kan ook je collega’s optrommelen om samen steden uit te bouwen in een gezamenlijke regio. Dit wordt allemaal ingekapseld in Origin, waardoor je altijd op de hoogte bent van alle informatie en statistieken. Qua opzet is er niks anders dan de singleplayer en de MultiCity-omgeving, maar toch altijd leuk om te weten dat je nu met een heleboel makkers een regio kan uitbouwen. Klein voordeel hierbij is dat je je stad gewoon kan laten simuleren terwijl je vrienden verder bouwen. Op die manier zit je niet met een gehucht terwijl de rest al met metropolen ligt te prutsen.