Hands-on: Sly Cooper: Thieves in Time
Op een diefje in Sly Cooper: Thieves in Time
Sly Cooper, de wasbeer met kleptomanie, is bijna terug met een compleet nieuw avontuur. Als we de HD-collectie even niet meerekenen, dan is het al meer dan 7 jaar geleden dat we Sly en zijn dievenbende nog eens aan het werk zagen. Het spel komt pas in maart uit, maar wij hadden de kans om al eens op strooptocht te trekken en dat door verschillende tijdsperiodes.
[Gespeeld op PS3]
Sly Cooper: Thieves in Time begint in Parijs. Sly en Carmelita genieten samen van het goede leven en Sly heeft zijn staf aan de haak gehangen. Op een bepaald moment begint het bij hem toch weer te kriebelen en als bij wonder duikt dan ook net zijn makker Bentley op. Die vertelt Sly dat op een bepaalde dag zijn vriendin Penelope plots zomaar verdween en dat er iets goed fout is met de Thievius Raccoonus. Het boek met de complete geschiedenis van de Cooper-clan is op mysterieuze wijze zijn inhoud aan het verliezen. Al snel komt de bende er achter dat ene Le Paradox door de tijd is aan het reizen om de geschiedenis van alle Coopers te wissen. Samen met Murray trekken Bentley en Sly er dus op uit om het verleden terug recht te trekken en er zo voor te zorgen dat het heden niet verandert.
Tijdens je avontuur zal je aan de slag kunnen met Sly, Bentley, Murray en natuurlijk ook Carmelita Fox. Daarnaast zal je kennis maken met 5 voorouders van Sly, die ook allemaal speelbaar zullen zijn. Allemaal hebben ze hun eigen speelstijl, waardoor er flink wat variatie in de gameplay zit. Sly is nog steeds een held in sluipen, klimmen en springen, terwijl Bentley de man van het hackwerk is. Murray komt dan weer van pas wanneer er stevig op geklopt moet worden of er iemand met kracht nodig is. Ook Carmelita en de 5 voorouders hebben elk hun eigen trucjes die flink van pas komen tijdens het spelen.
Sly Cooper: Thieves in Time zit dan ook nog eens vol met minigames, de ene al wat leuker dan de andere. Zo kan je met Bentley op 3 verschillende manieren een toestel hacken, maar daarnaast zitten er ook nog een aantal minigames in die je doorheen het spel maar 1 keer moet doen. Zo blijft het allemaal fris en heb je niet het nadeel dat je een slechte minigame 10 keer moet spelen doorheen de game. Je zal je er 1 keer doorheen moeten worstelen en dan ben je er gelukkig vanaf. Zo wordt het nooit irritant. Sommige van die minigames maken ook gebruik van de bewegingsgevoelige controller. Dit lijkt ons in het spel te zijn gestoken, omdat het nu eenmaal ook op de Vita verschijnt en ze toch 1 functie van de handheld moesten gebruiken. Er zou ook een vorm van augmented reality in dit spel zitten, maar aangezien we geen Vita-versie hadden, hebben we dat allemaal nog niet kunnen testen.
Doorheen het verhaal zal je terecht komen in de middeleeuwen, het Wilde Westen, Arabië, de prehistorie en het feodale Japan. Telkens zal je ongeveer dezelfde opeenvolging van zaken moeten doen. Eerst zal je een voorouder moeten gaan bevrijden, dan moet je te weten komen welke slechterik er in die periode de plak zwaait, om vervolgens zijn plannen uit te vissen en uiteindelijk er voor te zorgen dat die mislukken. Na het verslaan van de grote baas vlieg je naar een andere periode en daar begint het opnieuw. Het verhaal is dus niet echt diepgaand, maar het is wel leuk en er zit flink wat humor in.
Elke tijdsperiode speelt zich af op 1 locatie, meestal een soort klein stadje. Die stad dient als een hub van waaruit je verschillende missies moet doen. Je vertrekt altijd vanuit je hideout en gaat dan naar een bepaalde plek waar je de details krijgt over je volgende missie. Natuurlijk zijn er in elke stad ook enkele ruimtes waar je niet zomaar binnen kan lopen en die enkel bereikbaar zijn tijdens een missie. Zo worden de omgevingen niet eentonig en blijft het concept van een open wereld toch enigszins binnen de perken. Binnen elke hub valt wel wat te beleven in elk geval. Zo kan je schatten zoeken, maskers en flesjes verzamelen en een kluis proberen te kraken. Aangezien de wereld toch redelijk groot is, zal je toch even moeten zoeken vooraleer je alles gevonden hebt. Je geraakt ook niet zomaar overal aan. Soms heb je een bepaalde gave of een bepaalde vermomming nodig om ergens te geraken. Dan zal je later in het spel moeten terugkeren om je diefstal tot een goed einde te brengen. Voor de echte verzamelaars is er dus wel wat te doen in Sly Cooper: Thieves in Time.
Grafisch gebruikt de game de typische stijl van zijn voorgangers en daar kan je eigenlijk weinig mee verkeerd doen. De enige kritiek die we momenteel hebben is dat het soms een beetje eentonig kan worden en dat het verdomd lang duurt om die getekende omgevingen te laden. Nu, dit is een previewversie en dus gaan we de makers dat nog niet kwalijk nemen. Hopelijk is het dus opgelost wanneer het spel in de rekken verschijnt. Het geluid zit in elk geval ook lekker. De muziek is leuk en het stemmenwerk is over het algemeen voortreffelijk. Hier is het enige nadeel dat de conversaties die tijdens het spelen gebeuren om je wat bezig te houden soms echt nergens op slaan. Zo lijkt het wel alsof ze op de verkeerde plek in het spel zijn gestoken.