Hands-on: Company of Heroes 2
Zes jaar geleden konden de pc-gebruikers een nieuwe reeks ontvangen in het RTS-genre, genaamd Company of Heroes. Company of Heroes was een schot in de roos voor Relic Entertainment en dat uitte zich in lovende recensies en een hardcore community die vandaag de dag de titel nog naar hartenlust opstart. In mei kregen we het goede nieuws dat we in 2013 eindelijk een vervolg mogen verwachten op de geprezen RTS-serie met als naam Company of Heroes 2. We kregen onlangs de kans om de multiplayer van Company of Heroes 2 te spelen en willen onze mening dan ook graag met jullie delen.
Company of Heroes 2 neemt als setting het conflict tussen de Duitsers en de Sovjet-Unie. Uit de geschiedenislessen hebben we geleerd dat het Oosterfront geen lachertje was en de meeste slachtoffers eiste. In de winter vochten de soldaten dan ook eerder tegen de kou dan de vijand die zich enkele kilometers verder bevond. Omdat het weer een grote factor speelde tijdens de oorlog heeft ontwikkelaar Relic Entertainment dit element ook overgebracht in haar titel, maar hoe exact bespreken we later.
In de multiplayer gingen we 2vs2 aan de slag op twee mappen en dit met de Victory Point-mode. In deze mode moet je de drie Victory Points van de andere speler proberen te veroveren en te behouden om zo zijn of haar punten te laten zakken naar nul. De eerste map, genaamd Pripyat River, neemt ons mee naar de Pripyat rivier en dit met zachte lentetemperaturen. Je zal namelijk niet altijd in besneeuwde en winterse omgevingen de vijand bevechten. De tweede map waar we onze tactische kunsten op los konden laten, was Rzhev Frontline. We gaan over van de zonnige lentedagen naar een grimmige en koude wintersfeer. Op de map zijn dan ook alle rivieren bevroren en ligt er een dikke laag sneeuw op het landschap.
Het eerste wat je opvalt, is dat de ontwikkelaar het bestaande 'Resource'-systeem heeft aangepast. Bij de eerste Company of Heroes had je verschillende punten die je de broodnodige munitie, manschappen en brandstof verschaften. Deze resourcepunten had je ook nog eens in twee verschillende soorten waar het ene punt je x keer herbevoorrading verschafte en het andere punt y keer. Om het eenvoudiger en overzichtelijker te maken, heeft Relic Entertainiment het systeem wat gewijzigd.
Op de map vind je nu slechts een aantal punten terug die je voorzien van enkel munitie of brandstof. Alle andere resourcepunten zijn nu flexibel. Na de verovering van een resourcepunt kan je kiezen waarvoor je het wil gebruiken. Wil je het voor manschappen gebruiken dan laat je het punt zoals je het veroverde, maar wanneer je er een punt wil van maken die je voorziet van munitie of brandstof dan moet je even beroep doen op je engineers. Je engineers krijgen de mogelijkheid om een constructie te bouwen die je oftewel voorziet van munitie oftewel van brandstof. Zo hoopt de ontwikkelaar je meer overzicht te geven en geen warboel. Wat je ook meteen zal opvallen is dat de ontwikkelaar gekozen heeft voor minder gebieden op een map. De gebieden zijn wat groter geworden en meer evenredig. Net zoals in de eerste Company of Heroes zal je de verschillende gebieden met elkaar moeten verbinden om je voorraad te verkrijgen.
Naast het 'Resource'-systeem werd ook de 'Commander Tree' aangepast. In Company of Heroes kreeg je bij de start van een ronde de keuze uit drie verschillende commanders. Elke commander had zijn specialiteit, maar dit gaf niet echt de volledige vrijheid om je ding te doen. Bij Company of Heroes 2 ga je van drie commanders naar zeven die elk een eigen strategie bezitten. Zo zorgt de ene commander voor een betere offensieve speelstijl en voorziet een andere je van een defensieve.
Voor de start van de ronde kan je drie commanders kiezen uit de zeven verschillende. Wanneer dan de ronde van start gaat, kan je nu kiezen uit de drie gekozen commanders om de hele ronde verder te gaan. Zo kan je de vijand eerst wat in het oog houden door te kijken wat hij koos om zo een perfecte tegenstand te bieden met een commander. De ontwikkelaar wil zo meer keuzevrijheid en balans in het spel brengen. Een laatste wijziging in de 'Commender Tree' is dat je niet meer je verkregen punten moet spenderen. Aangezien je bij de start van de ronde een keuze maakte uit de offensieve en defensieve commanders worden je punten nu automatisch gespendeerd.
Company of Heroes is natuurlijk bekend van haar mogelijkheid om defensiemiddelen te bouwen en nieuwe eenheden te 'trainen' om zo de vijand af te houden. In Company of Heroes 2 is dit ook het geval, maar je merkt meteen een groot verschil tussen het Duitse leger en de Russische troepen. De Duisters vechten voor elke centimeter en reageren dan ook snel wanneer ze een gebied verliezen. Hun leger is goed voorzien van het nodige materiaal en is flexibel. Hun grootste troef zijn de anti-tank eenheden die het verschil in een slag kunnen brengen. De Sovjet-Unie daarentegen wordt vooral geleid door wraak en agressie. Ze hebben veelzijdige eenheden, maar dat wordt benadeeld door een houterig leger. Ze staan er dan ook om bekend om met grote aantallen de vijand aan te vallen.
Bij de Duisters krijg je de mogelijkheid om bunkers te bouwen en deze te voorzien van een MG-42. Je kan de bunkers ook gebruiken voor andere doeleinden, waaronder een medisch centrum. Bij het Russische leger moet je dit al niet verwachten, aangezien men vooral wil aanvallen. Bij de Russen krijg je dan weer wel de mogelijkheid om een immens veld aan te leggen van prikkeldraad. De balans lijkt misschien eerder in het voordeel van de Duisters te liggen bij de defensiemiddelen, maar dit wordt opgelost door de kostprijs van de eenheden bij de Russen. De BM-13 Katyusha is bijvoorbeeld een stuk goedkoper dan de Duitse variant.
De grootste vernieuwing van Company of Heroes 2 is het winterlijke weer in 'Mother Russia'. De winterse elementen zal je naast in de singleplayer ook in de multiplayer ondervinden. De omgevingen zijn besneeuwd en je eenheden lijden onder de kou. De kou kan je oplossen door ze te laten verwarmen aan de kampvuurtjes. De kampvuurtjes staan steeds bij resourcepunten, maar je engineers kunnen zelf ook een kampvuurtje bouwen. Naast het kampvuurtje kunnen je eenheden ook schuilen tegen de kou in gebouwen en in halftracks.
Op willekeurige momenten zal er een sneeuwstorm opduiken. De sneeuwstormen worden wel steeds aangekondigd, zodat je snel de nodige acties kan ondernemen om je troepen te beschermen. Tijdens de sneeuwstorm wordt je zicht beperkt tot enkele meters en beginnen de troepen te lijden onder de vriestemperaturen, indien men niet bij een kampvuurtje staat of in een warm gebouw/halftrack zit. Je eenheden zullen dan een kleine thermometer naast zich krijgen die langzaam aan daalt. Wanneer hun thermometer op nul staat, sterft de hele eenheid door onderkoeling. Je zal dus rekening moet houden met de koude om zo je eenheden niet te laten sterven door iets wat je zelf kon voorkomen.
De tactische spelers onder ons kunnen natuurlijk gebruik maken van de sneeuwstormen om een snelle aanval in te zetten op een punt. Zo wachtten we zelf tot een sneeuwstorm om een kritiek punt snel te veroveren op de vijanden. We hadden iets verder van het punt een tactisch vuurtje geplaatst, zodat we na de verovering snel onze eenheid konden laten verwarmen. Onze tegenstander wou dit punt natuurlijk terug, maar was niet slim genoeg om een vuurtje te plaatsen in de omgeving met als resultaat dat zijn twee eenheden zich een weg baanden naar de hemel.
De besneeuwde omgevingen zorgen nog voor een ander tactisch nut. De diepe sneeuw zorgt ervoor dat de voetstappen van je eenheden en de (rups)banden van je voertuigen een spoor in de sneeuw achterlaten. Je kan dit gebruiken om uit te dokteren wat de vijand van plan is en zelf voorbereidingen te treffen wanneer je een spoor van tanks in een richting ziet rijden. De sporen blijven ook gedurende de hele ronde liggen of er moet een hevig gevecht op de plaats uitbarsten dat de sporen wist. De diepe sneeuw en de vriestemperaturen zorgen ook voor een mindere snelheid bij de bepantserde voertuigen. Ze zullen iets trager rijden dan in de lente. In de winter zijn de verschillende rivieren voorts bevroren door de koude. Je kan de rivier dan oversteken met je eenheden en voertuigen zonder te moeten zoeken naar een brug. Let wel op: het ijs is niet bestand tegen inslagen van raketten of granaten. Een tank kan met een simpel schot het ijs doen breken, zodat de troepen die zich op dat moment bevinden rondom het ijs een frisse zwembeurt krijgen.
In de multiplayer verkrijg je ook ervaringspunten na een ronde. De ervaringspunten zorgen ervoor dat je nieuwe rangen vrijspeelt. Je zal twintig verschillende rangen overlopen vooraleer je de hoogste rang bereikt. Hoe hoger je rang, hoe meer je zal verkrijgen. De ontwikkelaar voorziet ook een 'Battle Honor'-systeem dat je zal belonen voor de verschillende acties die je uitvoert tijdens de rondes. De beloning bestaat uit verschillende lintjes en medailles. In Company of Heroes 2 kan je nu ook beroep doen op Intel Bulletins. De Intel Bulletins waren blaadjes die de soldaten kregen tijdens de oorlog. Op deze blaadjes stonden vijandelijke voertuigen met hun zwakke punten. Zo wisten de soldaten waarop ze moest richten bij een eerste ontmoeting. De Intel Bulletins zal je verzamelen door bepaalde opdrachten te voltooien. Zo moet je bijvoorbeeld twintig maal een bepaald voertuig uitschakelen om zo de Intel Bulletin van dat voertuig vrij te spelen.
Onder de kap van Company of Heroes 2 vinden we de Essence 3.0 engine terug. Grafisch zijn er niet echt grote veranderingen ten opzichte van de vorige. De omgevingen en voorwerpen in de spelwereld zien er natuurlijk wat beter uit, maar een echt groot verschil ten opzichte van de eerste Company of Heroes is er dus niet. Dit kan natuurlijk liggen aan het feit dat de titel nog steeds in ontwikkeling is en de ontwikkelaar nog hard werkt om alles op punt te stellen. Waar we wel over te spreken zijn, zijn de details bij de eenheden. Je eenheden en voertuigen zien er veel gedetailleerder uit en de animaties verlopen allemaal veel vloeiender. Wanneer je helemaal inzoomt op een bepaalde soldaat kan je mooi de verschillende extra's aan zijn uniform zien. Een ander grafisch detail dat we mogen verwachten zijn skins voor de voertuigen en twee soorten uniformen voor de soldaten. De soldaten zal je namelijk in verschillende uniformen te zien krijgen en dit naargelang het seizoen. Zo zullen ze in de lente lichter zijn gekleed dan in de winter. De voertuigen krijgen de verschillende skins in de vorm van camouflage.