Hands-on: Tomb Raider
Lara wordt volwassen in Tomb Raider
Lara Croft was en is een icoon voor gamers. Dan doelen we niet enkel op haar weelderige boezem, maar ook op haar verschillende games natuurlijk. Tomb Raider was de reeks die het genre action-adventure echt op de kaart zette. Het is echter al flink wat jaren geleden dat er nog eens een succesvolle game verscheen in de reeks. Daarom dat ze bij Square-Enix besloten om gewoon helemaal opnieuw te beginnen. Wij kregen onlangs de kans om de eerste uren van die nieuwe Tomb Raider al eens te spelen en we konden zo met onze eigen ogen aanschouwen of Lara helemaal terug is.
[Gespeeld op Xbox 360]
Deze Tomb Raider begint helemaal aan het begin van de carrière van Lara Croft. Ze is nog geen wereldberoemde archeologe die de ene schat na de andere vindt, maar wel een assistent van een tv-archeoloog. Voor 1 van zijn programma’s gaat hij op zoek naar de Yamatai. Dit is een Japanse mythe die te vergelijken valt met Atlantis. Ooit zou het een grote beschaving zijn geweest, maar elk spoor van het volk is verdwenen. Hun leider was koningin Himiko, waarvan wordt gezegd dat ze over bijzondere krachten zou beschikt hebben. Het perfecte excuus dus om op onderzoek uit te trekken.
Lara is er van overtuigd dat ze bewijzen van het bestaan van de Yamatai zullen vinden in de Dragon’s Triangle. Dit is een gevaarlijk stuk zee voor de Japanse kust, waar al flink wat schepen zijn verdwenen. Vergelijk het met de Bermudadriehoek. Wanneer Lara en haar team met hun schip in de Dragon’s Triangle in een immense storm terechtkomen, lijden ze schipbreuk en komen ze terecht op een voor hen onbekend eiland. Al snel leren ze dat het eiland flink wat te verbergen heeft en dat ze er niet alleen zijn. Vanaf dan begint voor Lara Croft een avontuur dat haar zal maken en vormen tot de Lara die wij allemaal kennen en liefhebben.
Tomb Raider heeft altijd op 3 pijlers gerust: platforming, puzzels en combat. Die pijlers zijn nog steeds prominent aanwezig in de gameplay, al hebben de makers geprobeerd om het allemaal wat te verbeteren. Zo zijn de puzzels veel beter verwerkt in de omgevingen en maken ze meer gebruik van physics en de natuurelementen. Je zal dus gebruik moeten maken van bijvoorbeeld vuur en gewichten om puzzels op te lossen. Gedaan dus met het zoeken van het juiste hendeltje om ergens een deur open te krijgen. Ook het platformen is natuurlijker. Alles past perfect in de omgeving, waardoor het net iets realistischer overkomt.
De grootste vernieuwingen zitten in de combat. Die is simpelweg gezegd overgeheveld naar de 21e eeuw. Vroeger had je voor je gewone pistool ongelimiteerde munitie, waardoor je eigenlijk raar of zelden echt in de problemen kon komen. Daar is het nu mee afgelopen. Je zal dus iets spaarzamer moeten zijn met je munitie. Om die reden kan je Lara ook de mogelijkheid geven om gebruik te maken van mêlee, al is het wel een skill die je haar moet aanleren. Het belangrijkste wapen voor Lara is in deze Tomb Raider haar boog. Die is niet alleen dodelijk, maar het is ook het perfecte wapen om je vijanden stilletjes te doden. De makers beloofden ons ook dat je boog verder in het spel nog meer mogelijkheden zou krijgen, maar verder wilden ze er niet over uitweiden.
Omdat Lara nu meer mogelijkheden heeft, zijn ook je tegenstanders er een stuk op vooruitgegaan. Zij zijn nu een stuk slimmer. Wanneer je te veel lawaai maakt of ze je zien, dan zullen ze niet enkel alarm slaan, ze zullen ook op een slimme manier te werk gaan. Enkele vijanden maken graag gebruik van vuur om je uit cover te lokken, terwijl vijanden zich ook zullen verplaatsen als ze merken dat ze kwetsbaar zijn. Geen wereldschokkende zaken, maar het is wel vrij nieuw voor een Tomb Raider-game.
Om je tijdens je tocht te helpen, heeft Lara enkele leuke trucjes. Om te beginnen is er Survival Instinct. Wanneer je dat gebruikt, dan krijg je hints in de omgeving te zien en zie je ook duidelijker waar je vijanden zich bevinden. Voor dit systeem hebben ze duidelijk naar games als Assassin’s Creed en Batman: Arkham Asylum gekeken. We hebben echter enkele problemen met dit systeem zoals het momenteel is. Je kan het niet zelf uitschakelen, dat gebeurt vanzelf na enkele seconden. Zit je in cover, dan zal het zelfs de hele tijd aanblijven, zodat het onmogelijk is om vijanden uit het oog te verliezen. Ook is het gebruik er van onbeperkt, waardoor we vrezen dat het hele systeem misbruikt zal worden. Lara kan verder ook heel wat upgraden. Ze kan zelf nieuwe skills leren, die van haar een betere vechter, jager of overlever zullen maken. Ook haar wapens kan ze verbeteren met brokstukken ("salvage") die je in de spelwereld kan vinden. Deze kleine RPG-elementen maken het spelen van Tomb Raider net dat tikkeltje leuker, zonder het echt gecompliceerd te maken.
In Tomb Raider zitten er ook enkele quick-time events. Die worden vooral gebruikt wanneer de game een bepaalde scène op een bepaalde manier wil weergeven. De makers willen spelers immers emotioneel betrekken. Om spelers op zo’n momenten niet te veel af te leiden, kozen ze daarom voor simpele QTE’s. Die komen niet overweldigend vaak voor en vaak zijn ze van redelijk korte duur. Omdat we het spel slechts enkele uren hebben kunnen spelen, kunnen we moeilijk voorspellen of ze uiteindelijk té veel zullen voorkomen of niet. We moeten wel zeggen dat ze meermaals slagen in hun opzet.
De QTE’s worden meestal gebruikt om spanning te benadrukken en in combinatie met de juiste beelden missen ze hun effect zeker niet. Tomb Raider moet dan ook beleefd worden als een interactieve film en dat lukt redelijk goed, moeten we zeggen. Hierdoor zal de vergelijking met Uncharted natuurlijk snel gemaakt worden. We gaan ook niet belachelijk doen en toegeven dat die vergelijking zeker opgaat, maar Tomb Raider is zeker en vast een spel dat haar eigen plaats verdient. Laten we vooral niet vergeten dat over de eerste Uncharted nogal vaak werd gezegd dat het Tomb Raider met een man was.
Veel fans vrezen dat deze nieuwe Tomb Raider veel te eentonig zal zijn op vlak van omgevingen. Alles speelt zich immers af op 1 eiland, daar waar Lara vroeger de hele wereld over reisde. We kunnen je echter geruststellen. Tijdens het spelen bevonden we ons binnen een periode van enkele uurtjes in het bos, in enkele grotten, in een bunker uit Wereldoorlog II en in een sneeuwlandschap. Er zit dus zeker en vast voldoende afwisseling in. De omgevingen zien er trouwens allemaal erg knap uit. Er is zeker voldoende detail gestoken in de afwerking. Bij de verschillende personages is dat oog voor detail zelfs nog sterker. Lara en haar compagnons zien er geweldig uit. Dat is ook nodig om gamers nog meer in het verhaal te trekken.
Niet alleen grafisch, maar ook qua audio is Tomb Raider goed op weg om een sterke titel te worden. De voice-acting is zeer sterk en het gekreun, dat in eerdere trailers nogal veelvuldig aanwezig was, is al flink teruggeschroefd. Daarnaast is de muziek wat we verwachten in een spel als dit. Het is als het ware filmmuziek die op gepaste momenten perfect de sfeer weet neer te zetten. Zo word je als speler helemaal in de gebeurtenissen gezogen.