Hands-on: Dead Space 3
Met Dead Space en Dead Space 2 wist ontwikkelaar Visceral Games een vaste plaats op de markt te veroveren. Een derde deel kon dus niet uitblijven en dat krijgen we dan ook begin volgend jaar. Of Dead Space 3 fans zal kunnen bekoren, valt nog af te wachten, maar wij kregen alvast de mogelijkheid om een stukje van de singleplayer te spelen. Ook de co-op mode zagen we even aan het werk.
We bevinden ons op Tau Volantis, een besneeuwde planeet in het Dead Space-universum. Als Isaac Clarke zitten we op een eiland waar we worden gezocht door enkele luchtschepen die systematisch de oppervlakte afgaan met hun zoeklichten. Tijdens onze tocht naar een veilig onderkomen komen we enkele vijanden tegen, waaronder Twitchers. Twitchers zijn kleine geniepige monsters die zich zeer snel voortbewegen in de spelwereld. Wanneer je een Twitcher probeert te doden, zal hij zich snel uit de voeten maken. Je kan het een beetje vergelijken met warpen van de ene plaats naar de andere.
Na enkele gevechten komt de ontwikkelaar met iets nieuws op de proppen. Dead Space 3 biedt namelijk je voor de eerste maal de mogelijkheid om zelf je wapens in elkaar te knutselen en uit te breiden. Omdat wapens verschillende grondstoffen vereisen, kan je die in de spelwereld bij elkaar rapen. De ontwikkelaar voorziet hiervoor een handig hulpmiddel. Je krijgt immers toegang tot een Scavenge Bot die voor jou verschillende grondstoffen zoekt. Deze Scavenge Bot zal ook de verschillende grondstoffen opsturen naar de werkbank, zodat je bij een volgend bezoek aan de werkbank meteen toegang krijgt tot de nieuwe grondstoffen.
Om de Scavenge Bot volledig te benutten, kan je hem eerst gebruiken om "Hotspots" in de directe omgeving te zoeken. Wanneer je een Hotspot weet te vinden, zal het apparaatje een mooie melding geven en gaat het aan het werk. De Hotspots zijn steeds voorzien van meerdere grondstoffen die de Scavenge Bot in een korte tijd kan verzamelen. Je moet trouwens niet per se een Hotspot aanduiden, maar het is wel aan te raden als je uiteindelijk niet met een tekort aan grondstoffen wil zitten.
Voor de eerste maal in de reeks mogen we in Dead Space 3 een co-op mode ontvangen. In de co-op mode zal de ene speler in de huid kruipen van Isaac Clarke en de andere speler in de huid van John Carver. Ontwikkelaar Visceral Game voorziet de co-op naar eigen zeggen van een uniek verhaal en een al even unieke ervaring. Carver verloor zijn vrouw en dochter en lijdt daar, net als Isaac, aanzienlijk onder. Isaac weet dan ook wat Carver ervaart en probeert hem er doorheen te helpen.
Ook Carver krijgt visioenen te zien van zijn overleden gezin en dan zal je meteen enkele verschillen opmerken. De onderlinge dialogen zijn voor iedere speler anders en de omgevingen zijn anders gedecoreerd voor de speler die met Carver speelt. Tijdens sommige missies zal Carver als het ware opgezogen worden door een enorme hoofdpijn, waar hij zich een weg uit moet zoeken. De speler die dan met Isaac speelt, moet Carver beschermen van aankomend gevaar. Dit is een voorbeeld waar de ontwikkelaar wil zorgen voor twee verschillende en unieke ervaringen. Je hoeft trouwens niet vanaf het begin met elkaar op pad te gaan. De andere speler kan je sessie binnenkomen wanneer je een checkpoint haalt. De co-op is dan ook in de vorm van drop-in, drop-out.
Dead Space 3 is op grafisch vlak een uitzondering tegenover de meeste games van EA tegenwoordig. Het maakt geen gebruik van de Frostbite 2 Engine, wel van de Visceral Engine. De game is er grafisch alleszins weer een beetje op vooruit gegaan. De omgevingen zien er strakker en gedetailleerder uit, terwijl Isaac enkele nieuwe details meekreeg. Wat dat betreft lijkt het bij Dead Space 3 dus wel goed te zitten. Wat de audio betreft, die kan je vergelijken met Dead Space 2. De dialogen zijn orde, terwijl we over het omgevingsgeluid nog niet veel durven zeggen. Subtiele en enge geluidjes in verlaten gangen kregen we immers niet meteen te horen, daar de demo die we speelden nogal actiegericht was. Visceral Games belooft evenwel dat ook de horror uit de vorige delen terugkeert, maar in hoeverre dat zo is, zal de toekomst moeten uitwijzen.