Hands-on: Fuse
Ontwikkelaar Insomniac Games is een welbekende speler in de game-industrie. Het bracht ons de Spyro-, Ratchet and Clank- en Resistance-serie. Op E3 2011 stelde Insomniac Games haar toen nieuwe Overstrike voor dat sinds die dag een stille dood leek tegemoet te gaan. Begin september kwam er evenwel eindelijk nieuws uit de bus met de aankondiging dat Fuse de nieuwe naam werd. Een nieuwe naam betekende ook een nieuw begin en de titel werd lichtjes veranderd. Wij waren in ieder geval benieuwd wat Insomniac Games er tot hiertoe van gemaakt heeft en kregen van EA de kans om er al eens mee aan de slag te gaan.
In Fuse ga je aan de slag met Overstrike 9, een elite groep die bestaat uit vier leden, namelijk Dalton Brooks, Izzy Sinclair, Jacob Kimble en als laatste Naya Deveraux. Dalton Brooks is de leider van de groep en was in zijn vorig leven in dienst bij Raven. Izzy Sinclair verkocht voor haar intrede bij de groep geheime informatie aan een mooi prijsje. Ze is ook diegene die niet altijd de orders van Dalton opvolgt. Jacob Kimble was een detective bij de LAPD tot hij werd buiten geschopt. Naya Deveraux tot slot ging voor haar vader aan de slag als huurmoordenaar.
Zoals je kan merken bestaat Overstrike 9 niet uit de allerbraafste personages. Het is dan ook een groep waar slechts sommigen weet van hebben en die enkel wordt ingezet bij de gevaarlijkste en meest geheime opdrachten. De groep komt in actie wanneer een topgeheime faciliteit, genaamd Hyperion Base, van de radar verdwijnt. Een belangrijk detail is dat de faciliteit zich bezig hield met een buitenaards goedje, genaamd Fuse. Er werd volop met deze substantie geëxperimenteerd en de ontwikkeling van de eerste op Fuse gebaseerde wapens was een feit. Het team komt te weten dat de militaire groep, genaamd Raven, achter de situatie zit. Het is dan een race tussen Raven en Overstrike 9 om als eerste bij de bron van Fuse te geraken. Bij hun aankomst in de faciliteit vindt het team dan ook snel de op Fuse gebaseerde wapens terug. Ze laten deze wapens uiteraard niet liggen en kiezen elk hun favoriete wapen uit. Zoals je wel kan raden, heeft elk wapen specifieke mogelijkheden.
Onze leider Dalton neemt het eerste Fuse-wapen op, genaamd de Magshield (Fuse + Ferrofluid). De Magshield zorgt voor een wand die Dalton beschermt tegen de vijandelijke munitie die in zijn richting komt. Zelf kan hij het schild met een forse kracht naar voor duwen om zo vijanden te verpletteren. Onze leider krijgt ook toegang tot de verplaatsbare cover die hij simpel op de grond kan gooien. Izzy neemt het tweede Fuse-wapen, de Shattergun (Fuse + Melanite), op met als eigenschap vijanden te kunnen kristalliseren. Wanneer vijanden zich dicht bij elkaar bevinden dan zullen de naburige vijanden eveneens kristalliseren. Izzy krijgt ook toegang tot de Healing Beacon die ze kan gooien naar gewonde teamleden. De Beacon zal er dan voor zorgen dat deze genezen zonder dat iemand hen persoonlijk moet gaan helpen.
Jacob pikt het derde wapen, de Arcshot (Fuse + Mercury), op waar je vijanden van op een afstand mee kan uitschakelen. Een tweede functie aan Jacobs wapen is de mogelijkheid om vallen neer te zetten in de omgeving of op de vijanden. Wanneer je de val activeert dan worden naburige vijanden gefrituurd. Als laatste neemt Naya de Warp Rifle (Fuse + Antimatter) op en deze laat je toe om singularities te creëren. Wanneer je genoeg kogels op een vijand afvuurt dan zal er zich een zwart gat ontwikkelen met dodelijke gevolgen. Ook kan Naya zichzelf onzichbaar maken, waardoor zij de enige is die vijanden in het geheim kan uitschakelen.
In Fuse kan je met de vier verschillende personages aan de slag. De titel onderscheidt zich van de competitie door je bij de start niet een personage te laten kiezen waar je de hele campagne mee aan de slag blijft. In Fuse kan je gedurende de verschillende missies makkelijk wisselen tussen de personages. Wanneer je bijvoorbeeld vast komt te zitten met Dalton door sluipschutters, dan kan je meteen en makkelijk wisselen naar bijvoorbeeld Jacob om zo gebruik te maken van zijn precisieschot. Het idee van de ontwikkelaar is hier om je zoveel mogelijk oplossingen te geven voor een gevecht zonder een bepaalde weg op te dringen.
Fuse kan je ook met vier andere spelers online spelen. Elke speler neemt dan een personage op zich en zo ga je aan de slag met de campagne. Teamwork is natuurlijk aan te raden en de ontwikkelaar voorziet je van de nodige extra punten wanneer je met de andere spelers samenwerkt. Zo kan de ene speler gebruikmaken van Dalton zijn Magshield waar een andere spelers doorheen schiet. Zo worden de twee spelers niet geraakt door vijandelijke munitie en kan je de vijanden op een veilige afstand neerschieten zonder ze te naderen. Deze tactiek beloont ook beide spelers.
Er zijn uiteraard nog meer mogelijke combinaties waarvan de ontwikkelaar hoopt dat ze het samenwerken bevordert. Samenwerken kan ook het verschil betekenen tussen leven en dood. Wanneer iemand gewond geraakt en de andere spelers gaan niet helpen dan zal je snel 'game over' op het scherm zien. Wij ondervonden dit zelfs al na vijf minuten. Je zal elkaar constant in het oog moeten houden en de persoon die speelt met Izzy mag niet vergeten de Healing Beacon te gebruiken, want anders zal je vaak opnieuw mogen beginnen.
Zoals we eerder aanhaalden bij het samenwerken, kan je gedurende de campagne punten verdienen. Punten verdien je door vijanden te doden of opdrachten te vervullen. Hoe beter je deze uitvoert, hoe meer punten je verkrijgt. Indien je een aantal punten weet te verzamelen dan zal je toegang krijgen tot een Skill Point die je kan spenderen aan nieuwe vaardigheden voor je personages. Voor ieder personage is de Skill Tree anders, maar ze zijn voor ieder onderverdeeld in vier categorieën: Xenotech, Survival, Firearms en Fuse.
Xenotech richt zich op de Fuse-wapens, terwijl Survival zich richt op de stats van het personage. Firearms richt zich op het tweede wapen dat elk lid met zich meedraagt en als laatste is er Fuse, dat een extensie toevoegt aan bestaande vaardigheden. Elk van deze categorieën bestaat uit drie levels, waardoor je een ruime keuze krijgt om je Skills Points te verdelen. Je kan ook zelf de perfecte combinatie voor een personage samenstellen. Zo kan je de meeste punten spenderen in Xenotech en Survival, terwijl de twee andere niks van aandacht krijgen. De vooruitgang die je boekt in de campagne wordt trouwens ook overgedragen naar een nog geheime mode.
Nog een leuk detail aan de Fuse-wapens is Fusion. Bij Fusion wordt de stof in de wapens onstabiel en krijg je toegang tot de volledige kracht van het wapen. Je kan de Fusion-stand voor een beperkte periode inschakelen en ieder personage zal op hetzelfde moment toegang krijgen tot de waanzin. Indien Fusion actief is, kan je als een gek tekeer met de nodige versterkte kracht in de wapens.