Wii U: ZombiU, Darksiders 2, AC III en Trine 2
Afgelopen woensdag nodigde Nintendo of Europe ons uit voor een heuse preview van de Wii U in haar hoofdkantoor in Frankfurt. In het tweede deel kon je onze indrukken lezen van Ninja Gaiden 3 en Rayman Legends. Vandaag hebben we heel wat meer impressies voor jullie in petto.
ZombiU
Als er een launchtitel van het event de potentie heeft om een ongelooflijke hit te worden, dan is dit ZombiU wel. Er zijn de afgelopen weken al heel wat trailers verschenen van dit zombiespel en ZombiU belooft alvast eens iets anders te worden. Dit is geen game waar je even met je geweren hordes zombies overhoop knalt. Je personage krijgt zeer beperkte munitie en wapens mee om het gevaar te trotseren. Ga je dood, dan verandert je personage zelf in een zombie en word je wakker als een totaal ander persoon. Hij of zij zal dan het level opnieuw moeten trotseren en tot overmaat van ramp een nog beperktere munitie meekrijgen, bestaande uit een geweer met zes kogels en houten balk om te meppen.
Gelukkig zijn wel zo goed als alle reeds verslagen zombies met je vorige personage nog steeds afwezig, maar het stukje waar jij de vorige keer doodging bevat een minder leuke verrassing. Niemand minder dan je vorige personage zal als zombie de aanval inzetten. Indien je er in slaag om een kogel door zijn of haar kop te jagen, heb je de mogelijkheid om alle vorige wapens en munitie terug te eisen. Een heel tof gevonden gameplayelement.
Er zijn nog heel wat andere unieke zaken in het spel te bespeuren die dankbaar gebruik maken van de nieuwe GamePad en twee hiervan verdienen een aparte vermelding. De omgeving kan bijvoorbeeld gescand worden op extra voorwerpen en munitie. Deze scanner kan je besturen aan de hand van de gyroscoop in je GamePad. Je hebt de mogelijkheid om helemaal rond je te kijken. Op het scherm van de GamePad kijk je dan echt door de ogen van de personage, terwijl op het tv-scherm zowel de personages als omgeving getoond worden. Ook je inventory kan je real-time raadplegen via de GamePad. Wanneer je deze opent, pauzeert het spel niet en ben je dus zeer kwetsbaar voor vijandelijke aanvallen. Dit geldt eigenlijk voor zowat iedere actie die je personage verricht, want nooit heb je het gevoel veilig te zijn.
Deze constante spanning vormt op zich al een groot deel van de unieke sfeer in dit spel en kon ons zeker bekoren. Op grafisch vlak mag ZombiU er misschien niet meteen heel realistisch uitzien, maar de omgevingen passen alvast heel goed bij het spel en er is zeker aandacht voor detail. Voor hardcore gamers lijkt ZombiU alvast alles in huis te hebben: een angstaanjagende singeplayer, een toffe multiplayer, online interactie met andere spelers (die ons nog steeds niet geheel duidelijk is) en een optionele moeilijkheidsgraad die je slechts 1 leven geeft. We hebben in ieder geval de titel hoog op ons verlanglijstje gezet, want ZombiU zou maar eens de betere Wii U-game kunnen worden. De ervaring leert ons echter af te wachten of Ubisoft het spel volledig klaar krijgt voor de release en geen half werk verricht.
Darksiders 2
THQ brengt Death ook naar de Wii U. Op het Wii U-schijfje van Darksiders 2 zal alle pre-order content en de eerste DLC, genaamd Argul’s Tomb, aanwezig zijn. We kregen een kerker voorgeschoteld zodat we konden zien wat de ontwikkelaar gedaan heeft met de GamePad. Opnieuw lijken deze toevoegingen zeer gewoontjes, maar niet geforceerd te zijn. In het geval van Darksiders 2 is het enorm handig dat je nu allerhande skills en wapens met een druk op de knop kunt selecteren, zonder het spel te moeten pauzeren. Je map raadplegen door even naar de GamePad te kijken is in kerkers ook een zeer welgekomen toevoeging, want met al dat verkennen geraak je toch regelmatig even de weg kwijt. Het feit dat je het volledig spel ook enkel op de GamePad kan spelen, maakt het geheel mooi af als je het ons vraagt. Darksiders 2 lijkt een van de ports te worden waarbij de gamers heel wat baat hebben bij de nieuwe Wii U-toevoegingen. Daarnaast past de stijl van de game perfect bij menig Nintendo-fan, waardoor zij wederom een interessante lanceertitel aan hun verlanglijstje kunnen toevoegen. Een aanrader dus voor zij die nog nooit aan de slag zijn gegaan met deze franchise.
Assassin's Creed III
Voor de eerste maal verschijnen de Assassijnen ook op een Nintendo-console en Ubisoft heeft er meteen voor gezorgd dat de derde telg in de reeks op 30 november verkrijgbaar zal zijn. Dit maakt Assassin’s Creed III meteen tot een van de interessantste third party-titels voor hardcore gamers, want er zijn tal van vernieuwingen in deze game te bespeuren. Wat dacht je van heuse zeegevechten met allerlei schepen? Over deze demonstratie wist Goofus jullie in deze preview al te informeren. Het spel ziet er alvast enorm goed uit en maakt vooral gebruik van typische GamePad-toevoegingen. Zo kan je tijdens zeegevechten snel wisselen tussen wapens met een druk op het aanraakscherm. Wanneer je het hoofdpersonage Connor bestuurt, zal je de map op het scherm kunnen zien en opnieuw snel kunnen wisselen tussen wapens met een druk op de knop. Meer dan het zeegevecht konden we voorlopig niet spelen, dus het valt af te wachten of Ubisoft nog iets meer doet met de Wii U-versie van Assassin’s Creed III.
Trine 2: Director’s Cut
De derde en laatste eShop-game op dit event was de Director’s Cut van Trine 2. Deze game verscheen eerder al op een heel aantal digitale platformen, maar de Wii U-versie zou best eens heel interessant kunnen worden voor zij die het spel nog niet gekocht hebben. In Trine 2 moet je je personages met behulp van magische krachten puzzels laten oplossen om zo levels te doorploegen. Deze skills kunnen variëren van het creëren van dozen tot het laten zweven van objecten. Het spel zelf wordt zowel op het tv-scherm als de Wii U GamePad weergegeven. Alles kan bestuurd worden door middel van de knoppen of het touchscreen. Het tekenen en slepen van dozen is bijvoorbeeld veel intuïtiever op het scherm van de GamePad.
Verder bevat de Director’s Cut de nieuwe Goblin Menace DLC, die zes extra levels en nieuwe skills voor je personages toevoegt. Dit zou toch garant moeten staan voor enkele uurtjes extra spelplezier. Er zal daarnaast ook een volledig level aanwezig zijn dat enkel op de Wii U-versie te spelen is. De resolutie van Trine 2 op het tv-scherm zal 720p zijn. Daar er een tijdje geleden geruchten waren over een resolutie van 1080p-versie waren, zijn wij eens gaan polsen bij de ontwikkelaar. Deze gaf alvast aan dat een 1080p-resolutie zeker mogelijk was, maar dat er hier geen budget en tijd aan besteed zal worden. Het is niet zeker of Trine 2: Director’s Cut op 30 november zal verschijnen, maar we kunnen het spel sowieso nog voor het einde van dit jaar verwachten.
Dit waren onze impressies van het Wii U Preview Event. We hopen dat jullie een beter zicht hebben op enkele grote titels die naar de Wii U zullen komen, want Nintendo heeft er blijkbaar alles aan gedaan om zo veel mogelijk third party support te krijgen. Hetgeen jullie hier gezien hebben, is slechts een greep uit de meer dan 50 Wii U-spellen die nog voor het einde van maart op de console zullen verschijnen.
Op deze pagina delen we een aantal kiekjes die we met onze smartphone tijdens de trip genomen hebben. De set-ups waren alvast mooi voorzien van een themadoek en hoewel niet elke foto enorm goed gelukt is, hopen we dat jullie je op deze manier een beeld kunnen scheppen van het evenement.