Trails in the Sky studio Falcom experimenteert met AI
Falcom, de Japanse studio achter onder meer Trails in the Sky en Ys, heeft bevestigd dat het AI inzet tijdens de ontwikkeling van zijn games. Dat nieuws kwam naar buiten tijdens een recente aandeelhoudersvergadering, waar de studio benadrukte dat ze voorzichtig te werk gaat, vooral vanwege juridische aandachtspunten.
Volgens een aanwezige aandeelhouder, die de uitspraken deelde via X, gebruikt Falcom AI momenteel in de vroege fases van ontwikkeling. Het gaat daarbij vooral om brainstormen over scenario’s, onderzoek en het corrigeren van typefouten in scripts. Taken die vroeger enkele uren in beslag namen, kunnen nu in een paar minuten afgerond worden. Falcom benadrukte daarbij expliciet dat het om ondersteunend gebruik gaat, niet om volledige automatisering van creatief werk.
Hoewel de uitspraken via automatische vertaling uit het Japans komen en dus niet tot op de letter nauwkeurig zijn, lijkt de boodschap duidelijk: Falcom experimenteert met AI, maar houdt de teugels strak. Daarmee sluit de studio zich aan bij een bredere trend in Japan, waar steeds meer gamebedrijven AI voorzichtig integreren in hun workflow. Zo gaf tijdens de Tokyo Game Show een meerderheid van de ontwikkelaars aan AI te gebruiken, wil Sega het “verantwoord” inzetten en heeft Square Enix zelfs plannen om een groot deel van zijn QA-processen door AI te laten ondersteunen tegen 2027.