Call of Juarez: Gunslinger
Stick'em Up in Call of Juarez: Gunslinger
Call Of Juarez: The Cartel was op zijn minst gezegd een slechte combinatie van cowboys en de moderne tijd. De passie en charme uit Bound In Blood was volledig weg, met clichépersonages en 'innovatie' die duidelijk zijn doel heeft gemist. Ubisoft lijkt hier echter van op de hoogte, want Call Of Juarez: Gunslinger brengt ons terug naar de vertrouwde western setting. Onze eerste kijk in de wereld van de Gunslinger was dan ook al indrukwekkend genoeg om The Cartel volledig te vergeten.
Erg moeilijk is het natuurlijk niet om een game als The Cartel te vergeten, maar het blijft altijd leuk om te weten dat ontwikkelaars daadwerkelijk leren uit hun fouten. Vergeet die moderne tijd dus maar, want nu maken we kennis met een premiejager wiens naam voorlopig nog een mysterie is. De basis van de game lijkt dan ook te bestaan uit deze mysterieuze man die een glaasje drinkt in de saloon terwijl hij willekeurige bijstaanders vertelt over zijn oude (maar epische) avonturen. Dit alles wordt gepresenteerd door middel van comic book cutscènes die de westernstijl perfect toepassen. Denk maar aan Infamous of zelfs Max Payne, maar dan met een extra tintje cowboy.
Wat deze man zijn avonturen zo belangrijk maakt, is het feit dat hij heeft gevochten met/tegen beruchte outlaws als Billy The Kid of Jesse James. Zo kregen we tijdens onze speelsessie een missie te zien waarin onze bounty hunter Billy The Kid een handje toesteekt, omdat de outlaw is verraden door de lokale sheriff, Pat Garrett. Mocht je niet bekend zijn met de oude westernverhalen: Pat Garrett is de man die bekend werd omdat hij Billy The Kid heeft vermoord. Er waren echter altijd populaire verhalen over een zekere vriendschap tussen Garrett en The Kid, maar dat is nooit bewezen. Perfecte verhaallijn voor een game als deze dus.
The good, The bad and the Gunslinger
Wat voor personage onze bounty hunter precies is, blijft dus een geheim. Uit de eerste missie kunnen we wel afleiden dat onze cowboy leeft in de grijze zone van de wet, aangezien hij een beruchte outlaw als Billy The Kid helpt. Tijdens die missie wist ons karakter (die ook de rol van verteller speelt) wel te vertellen dat hij vroeger domme beslissingen gemaakt heeft, toen "hij nog jong was". Het is dan ook leuk om ons karakter interactief bezig te horen tegenover bijstaanders (die af en toe wel eens een grapje vertellen) terwijl jij talloze cowboys hun graf instuurt in één of andere flashback-periode.
Het lijkt dus de bedoeling om de waarheid achter jouw karakter te vinden door allerlei flashback-episodes te spelen als een veel jongere cowboy, terwijl de oudere versie een glaasje cognac binnenspeelt. Tijdens het spelen van die episodes kan je trouwens allerlei kaartjes vinden die dienen als een soort collectible. Die kaarten bevatten dan wat achtergrondinformatie over bandieten als The Kid, Jesse James of zelfs Pat Garrett. Ook werd er beloofd dat je iconische gebieden als goudmijnen en de Rocky Mountains zal kunnen bezoeken. Techland wil er dus duidelijk voor zorgen dat je volledig word meegezogen in de Westerse stijl en feeling.
Sense Of Death
Qua gameplay weet Techland de goeie elementen uit de oudere titels opnieuw te gebruiken met de nodige innovatie hier en daar. Zo krijgen we opnieuw Concentration mode, een bekend element uit de reeks waarmee je de tijd kan vertragen om zo meerdere vijanden te "taggen" en neer te schieten. Het innovatieve element is dan weer Sense Of Death, een quick time event dat wordt geactiveerd wanneer een kogel jouw hoofd dreigt te raken. Als je dit succesvol afhandelt, zal je karakter snel zijn hoofd bewegen om de kogel te ontwijken. Om alles wat te balanceren, zal je dit uiteraard niet constant kunnen gebruiken.
Een andere grote toevoeging is de skill tree, waarin je verscheidene wegen kan kiezen, elk met unieke skills. Zo zagen wij bijvoorbeeld het pad van de Gunslinger, waar je een skill kreeg die je herlaadtijd sneller maakt door op X te rammen. Dit alles zou de game meer variëteit moeten geven, waardoor het geheel natuurlijk meer diepgang krijgt. Die diepgang zien we ook in het eigenlijke schieten, waar je allerlei verschillende bonussen en punten krijgt voor het opblazen van tonnen of het behalen van een headshot. Diversiteit zien we tenslotte ook aan het einde van onze speelsessie toen een stevige tegenstander een houten schild droeg als verdediging. Minder slim was de kleine opening in dat stuk hout, waardoor de hersenen van die zogenaamde heavy enemy al snel op de grond lagen.
Op visueel vlak krijgt de game trouwens een "echte arcadegevoel", zeker in vergelijking met de vorige games. Zo wordt er een soort van subtiele cel shaded cartoon (zoals je misschien kan zien bij de in-game screenshots in deze preview) stijl gebruikt die, dankzij de vele kill score points, ergens wel een Borderlands-gevoel met zich meebrengt. Het is dus duidelijk dat Techland iets nieuws wilt uitproberen, maar het dus voorlopig houdt op een downloadable titel die in de eerste helft van 2013 zal lanceren op XBLA, PSN en pc. Naargelang het succes van die titel, zien we dus misschien opnieuw een retailtitel later.