[GC] Puppeteer
Poppenkastje in Puppeteer
Op E3 was Sony een beetje een teleurstelling, zeker op vlak van nieuwe franchises. Blijkbaar hebben ze dat zelf ook zo aangevoeld, want op Gamescom kwamen ze toch met enkele nieuwe titels op de proppen. Eén van die games was Puppeteer, een nieuw spel van Japan Studio. Wij kregen de kans om iets uitgebreider te bekijken wat dit spel allemaal ten tonele brengt. We waren alvast verrast met wat er allemaal achter het gordijn lag.
Het verhaal van Puppeteer begint bij het zoontje van Gavin Moore, director bij Japan Studio. Moore was verrast over de immense verbeelding van zijn zoon en onthield daaruit dat mensen niet altijd alles voorgekauwd hoeven te krijgen. Met simpele zaken kunnen zo al grote avonturen worden gecreëerd. Een ander voorbeeld hiervan was Bunraku, het typische Japanse poppentheater. Ook hier zijn de hulpmiddelen miniem, maar de verhalen die worden verteld slepen alle toeschouwers mee naar een andere wereld. Het doel van Gavin Moore met Puppeteer was dan ook om dit poppentheater over te brengen naar een game.
Om theater te maken, heb je natuurlijk een verhaal nodig. In Puppeteer wordt de held van het verhaal in het begin ontvoerd door de slechte Moon King, die hem meeneemt naar de maan. Daar wordt hij omgetoverd in een pop en eet de koning ook nog eens zijn hoofd op. Al snel weet onze hoofdloze pop te ontsnappen en zo begint een waanzinnig avontuur waarin een schaar, een kat en veel hoofden de hoofdrollen zullen vertolken. Het leuke aan het verhaal is dat kinderen het zullen begrijpen en dat volwassen er plezier aan zullen beleven. Iedereen kent wel de poppenkastverhalen, die leuk zijn voor de kleintjes, maar waar toch nog net genoeg sarcasme, satire en seksuele ondertoon inzit, om het zo toch ook grappig te maken voor de oudere kijkers. Zo zit het bij Puppeteer ook in elkaar.
Voorlopig klinkt het verhaal misschien een beetje vreemd, maar dat is wel bij meer games zo. Jullie vragen je dus ongetwijfeld af wat Puppeteer nu zo speciaal maakt. Daarvoor moeten we kijken naar de manier waarop alles wordt gepresenteerd. Om te beginnen zijn er gewoon de graphics. Die zijn van een sprookjesachtige vorm, die je maar zelden tegenkomt in de games van tegenwoordig. Alles is gewoon zo sfeervol, zo mooi en zo meeslepend. Daar stopt het echter niet. Puppeteer is een toneelstuk en dat speelt zich af op een podium met sets.
Je zal met je personage dus nooit naar een volgend scherm gaan, zoals bij een normale 2D-platformer. De wereld zal achter en om jou veranderen wanneer je naar een volgende scène gaat. Het is ongelooflijk knap om te zien hoe er telkens een nieuwe set wordt opgezet, om zo een nieuw stuk van het verhaal te vertellen. Om de toneelervaring nog te versterken, zijn er 140 real-time lichten op het toneel gericht en zit er een echt publiek in de zaal, dat zal reageren op wat er allemaal gebeurt. Vooral de belichting is een formidabel zicht, aangezien die de beleving nog een flink pak versterkt.
Elke vijf tot tien minuten zal je een nieuwe set mogen verwachten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er meer dan 500 image boards werden gemaakt, om het volledige verhaal te kunnen vertellen. Het spel zit dan ook tjokvol verschillende vijanden, hoofden, bonuslevels en nog veel meer. Het maakt het nog ongelooflijker wanneer je weet dat het hele spel met de hand werd geanimeerd. Geen computeranimaties dus, maar echt tekenwerk.
Een spel mag er dan nog zo knap uitzien, het moet ook leuk zijn om te spelen. In Puppeteer draait zoals gezegd, alles om hoofden, een schaar en een kat. Laten we beginnen met de hoofden. Je hebt er zelf geen, maar als een kip zonder kop rondlopen, dat is natuurlijk niet te doen. Dus moet je in de wereld op zoek naar verschillende hoofden. Elk hoofd heeft zijn eigenschappen en afhankelijk van hetgeen op je nek staat, zal je verschillende zaken kunnen uitvoeren. Pas wel op, want als je drie seconden je hoofd verliest, dan ben je dood en kan je opnieuw beginnen. Je moet er dus letterlijk je hoofd bijhouden. Om die verschillende hoofden te vinden, krijg je de hulp van Ying Yang. Dit is een soort vliegende kat, die iets meer bewegingsvrijheid geniet. Met hem kan je vanalles gaan aanraken om hoofden te zoeken en andere puzzels op te lossen. Tenslotte heb je de magische schaar, Calibrus. Die schaar is er om vanalles kapot te knippen. Zo kan je andere gebieden bereiken, puzzels oplossen en nog veel meer. Om het spel helemaal uit te spelen en alles vrij te spelen, zal je trouwens heel wat moon sparkles moeten verzamelen. Die vind je overal en ze allemaal bij elkaar krijgen, zal je best wat moeite kosten.