SPECIAL | Indie Flash - Heel wat nieuwe games ontdekken op Gamescom
The Great War: Western Front
Ontwikkelaar Petroglyph Games kwam op Gamescom met de aankondiging van The Great War: Western Front en zoals je kan raden, keer je terug naar de Eerste Wereldoorlog met een RTS-sausje erover heen gegoten. De oorlog had een tijdspanne van 1914 tot 1918, maar kan hier uitlopen tot 1919 door de acties die je zelf onderneemt.
Je krijgt namelijk de mogelijkheid om zelf te kiezen hoe de oorlog verloopt en je kan oftewel historisch getrouw blijven en de tijdlijn respecteren of de geschiedenis herschrijven. De keuze ligt volledig in jouw kamp, net zoals de keuze aan welke zijde je wil strijden, de axis of allies. Iedere zijde heeft zijn eigen unieke vaardigheden en bonussen.
De tactical map geeft je een overzicht van de volledige map waarop je kan strijden. De frontlinie staat hierop aangeduid, net zoals de verschillende gevechten die gaande zijn. Dit doet ons denken aan Total War, want net zoals bij die game kan je troepen heen en weer laten reizen. Je kan verse troepen klaarzetten om een nieuwe aanval te doen, terwijl je vermoeide soldaten laat terugtrekken. Een gevecht bestaat uit het doel om verschillende punten in te nemen en valt een beetje te vergelijken met conquest.
Alleen heb je de mogelijk om na het innemen van een punt het gevecht de beëindigen. Hiermee geef je jezelf niet over, maar kan je gebruik maken om nieuwe troepen te sturen of je lijn te versterken. De national will is hier ook afhankelijk van, want niemand wil een maandenlang gevecht lanceren waar iedereen onder lijdt en waarbij de moed wegzakt. Dit is dan ook iets dat je in het oog moet houden, want een gevecht aangaan kost je national will of je nu verliest of wint, want uiteindelijk zijn er in oorlog alleen maar verliezers.
Uiteraard kan je ook in één sessie het hele gevecht voor de verschillende punten aangaan, maar terwijl jij aanvalt kan de vijand ook terugslaan. De hoeveelheid troepen moet je dus in het oog houden, want elke soldaat of tank die sterft, ben je kwijt. Op het slagveld kan je voor de start enkele zaken versterken via de blueprint mode. Zo kan je nieuwe trenches neerzetten of bunkers met troepen of machine geweren. De achterlinie kan je versterken met enkele placements zoals mortieren of kanonnen, maar dit kost natuurlijk geld en dit heb je niet in overvloed.
Doorheen het gevecht kan je ook zaken aanvragen zoals een recon missie van de vijandelijke linie, maar dit kost ook hier enkele puntjes. De vraag of dit oneindig is, zijn we wel niet te weten gekomen, maar wij vermoeden van niet. Eigenlijk moet je denken aan marginale overwinningen ten opzichte van de vijand, want naast de national will heb je ook het moraal van de troepen op het slagveld. Een slagveld waar het moraal in het algemeen laag staat, zal ook een impact hebben op de vers toegekomen troepen die je komen versterken.
CONCLUSIE
Op Gamescom kregen we enkel een presentatie te zien en een demo die werd gespeeld door de ontwikkelaar. Zelfs zijn we dus niet aan de slag kunnen gaan met The Great War: Western Front. Hetgeen we zagen, smaakte wel naar meer. We zijn dan ook benieuwd om met al deze features zelf eens mee aan de slag te gaan en zien of we de geschiedenis misschien toch niet een beetje kunnen herschrijven.
Wanted: Dead
Ontwikkelaar Soleil Ltd. klinkt waarschijnlijk niet bekend in de oren, maar het team bestaat uit leden die afkomstig zijn van Ninja Gaiden en Dead or Alive. Hun eerste project is dan ook een typische hybrid slasher en shooter genaamd Wanted: Dead.
Gedurende onze hands-on op Gamescom konden we aan de slag met enkele levels die het spel rijk is. Over het verhaal kunnen we niet veel meer kwijt dan wat er nu bekend is, maar jij speelt als Hannah Stone, een koppige politieagente in de elite zombie unit squad. Via een tutorial waarin ons de kneepjes van het vak werden geleerd, konden we meteen de verschillende moves uitproberen die we in combat kunnen gebruiken.
Hannah bezit namelijk een samoeraizwaard waar ze de vijand letterlijk in mootjes kan hakken, maar heeft ook een pistool op zak. Met deze twee wapens voer je dodelijk combo’s uit. Als hoofdwapen kan ze verschillende wapens oppikken van gevallen vijanden, maar standaard start ze met een assault rifle waar je wel een gelimiteerd aantal kogels bij krijgt. Kogels die je broodnodig nodig hebt, want de vijanden kunnen er wel een aantal opslorpen.
Storend is dit niet, want uiteindelijk kan je eenvoudig met je zwaard en pistool geweldige combo’s uitvoeren en wanneer een vijand op zijn einde zit, kan je een van de vijftig prachtige finishers uitvoeren. De combat is wel even wennen. Verwacht niet dat je vanaf het begin eenvoudig doorheen de levels gaat, want er zit wel wat een leercurve in, maar eenmaal je hier voorbij bent, geeft het een goed gevoel. Je zit bij een politieëenheid, dus alleen sta je er niet voor. Op je avontuur zal je bijgestaan worden door enkele medeagenten die elk uitblinken in een specifiek gebied. Zo kan bijvoorbeeld Doc je eenmalig terug in het spel brengen zonder dat je moet respawnen.
CONCLUSIE
We gingen met gemengde gevoelens binnen bij de ontwikkelaar, omdat we geen idee hadden aan wat we ons konden verwachten. We kunnen dan ook met een gerust hart zeggen dat onze sessie te snel voorbijvloog. Eenmaal je begint aan de destructie wil je blijven verder doen en de combo's geven dan ook een bevredigend gevoel.
Squad 51 vs. the Flying Saucers
UFO’s, of ze al dan niet echt zijn, laten we in het midden, maar voor ontwikkelaar Loomiarts in samenwerking met Fehorama Films is dat alvast wel het geval in hun nieuwe game,genaamd Squad 51 vs. the Flying Saucers. Daarin komt de wereld na een mislukte samenwerking onder leiding te staan van de dictator Director Zarog.
Het hoofdpersonage Lieutenant kaya sluit zich aan bij een rebellengroepering die een einde wil maken aan de tirannie. Zelf neem je plaats in de cockpit van een vliegtuig dat stamt uit de Tweede Wereldoorlog, want we bevinden ons in de jaren '50. Visueel is er dan ook flink werk geleverd om je te teleporteren naar deze tijd. Cinematografisch oogt het zoals een film uit die tijd met de nodige ruis en zwarte lijnen op het scherm. Er werd dan ook samengewerkt met een kleine filmstudio om de cutscenes tot hun recht te laten komen.
De gameplay op zich doet ons denken aan de oude sidescroller games waar je in een vliegtuig zit en inkomende vijanden op je scherm komen. Aan de hand van je hoofdwapen moet je ze neer brengen, maar gedurende de vlucht zal je ook verschillende pick ups tegenkomen die je kan gebruiken. Speciale aanvallen maken de vier beschikbare vliegtuigen uniek en kan je gebruiken om af te wisselen.
Alleen sta je er niet voor, want je kan beroep doen op een co-op partner via online play of splitscreen. Met een extra persoon zal de moeilijkheid niet meteen omhoog gaan, maar de vijanden zullen meer schade aanrichten en iets meer health bevatten dan wanneer je ze alleen zou aanvallen. Om de onderlingen strijd wat aan te wakkeren kan je aan het einde van het level zien wie de meeste punten heeft vergaard. Eenvoudig is de game niet, want de vijand kan langs alle kanten aanvallen, maar gelukkig voelden de controls wel goed aan.
CONCLUSIE
Squad 51 vs. the Flying Saucers brengt een nostalgisch gevoel naar boven en het doet dat voor zover we konden zien zeer goed. Het is natuurlijk even afwachten of de elf verschillende levels genoeg varatie brengen, maar de gameplay en het visuele zaten alvast goed.
Mineko's Night Market
Mineko's Night Market is iets uniek. Ontwikkelaar Meowza Games brengt ons met de titel een narratieve gedreven ervaring waar de typische Japanse cultuur centraal komt te staan. Mineko, het hoofdpersonage, komt met haar familie aan in een nieuw dorp waar je vanaf nul een nieuw leven moet opbouwen..
Aan de hand van kleine quests kan je vooruitgang boeken en hiervoor praat je het best met de verschillende personages in het dorp. De meeste opdrachten bestaan uit het leveren van een item en dit kan je doen door het oftewel aan te kopen in een winkel of het zelf te maken. Doorheen de spelwereld kan je verschillende resources opnemen en aan de hand van een crafting menu en bijhorende workbenches kan je unieke items aanmaken.
Het loont om deze items niet alleen te maken voor een quest, want elke avond kan je naar de avondmarkt. Hier kan je de items tentoonstellen aan mogelijke kopers. Eenmaal alles is uitgestald, kan je de bel doen rinkelen en is het wachten op de eerste kopers. Wanneer iemand interesse heeft in je item zal men een prijs vragen. Hier kan je kiezen wat je wenst te vragen, maar wanneer je te veel geld vraagt, is de kans groot dat ze gewoon wegwandelen. Je kan ook onderhandelen over de prijs. Je zal ook nooit op voorhand weten welke items de marktgangers ditmaal zoeken
Eenmaal je verder geraakt, speel je nieuwe locaties vrij die dan weer nieuwe quests brengen, maar ook resources. Je merkt ook snel dat het dorp onder het toezicht staat van een veiligheidsdienst. Deze moet je steevast mijden en dit kan je door stealthgewijs te bewegen om puzzels op te lossen of om ze af te leiden, zodat je een opdracht kan voltooien.
CONCLUSIE
Zelf konden we niet aan de slag gaan met Mineko's Night Market, maar hetgeen we zover zagen wekte alvast onze interesse op om er zelf eens mee aan de slag te gaan. Het ziet er zeer relaxerend uit waar je op het gemak items produceert om deze dan in de avond te verkopen, terwijl je kleine minigames speelt en socialiseert met de bewoners.
Moonscars
Moonscars van ontwikkelaar Black Mermaid laat je in de huid kruipen van de strijder Grey Irma. Na een stevig gevecht word je weer wakker en ben je helemaal alleen met vijanden rondom je. Het is aan jou om samen met haar op avontuur te gaan en te achterhalen wat de reden is van haar bestaan.
De titel wordt voorgesteld als een soulslike gothic 2D actiegame waar je in een non-lineaire wereld ronddwaalt. Samen met je zwaard maak je progressie en ga je op zoek naar de sculpture die je kan helpen om die belangrijke vraag te beantwoorden. Via dark mirrors kan je de progressie opslaan en wanneer je sterft, kan je vanaf dit punt opnieuw starten, want eenvoudig is de titel niet. De spiegels laten je ook toe om te reizen tussen locaties en in de workshop kan je nieuwe zaken aankopen om je zelf te versterken, maar kan je ook toegang krijgen tot de witchery tree waarmee je Irma kan laten uitblinken in nieuwe vaardigheden.
Beginnen doe je met een zwaard, maar gedurende het avontuur zal je toegang krijgen tot nieuwe wapens, waaronder een hammer, harpoon en whirlwind. Ieder van deze wapens hebben hun unieke stats en aanvallen. Uiteraard kan je slechts één wapen meenemen op het avontuur. Gaandeweg zal je leren om het beste uit je wapen te halen en ook de encounters met vijanden zorgen ervoor dat je leert uit fouten. De dood is dan ook geen afstraffing, maar eerder een les voor de volgende keer. Gelukkig heb je wel een energy bar die wordt gevuld wanneer je vijanden verslaat. Een blokje hiervan kan je gebruiken om je health te herstellen, maar ook de maan moet je in het oog houden, want wanneer deze bloedrood komt, wordt het spel moeilijker.
CONCLUSIE
Moonscars lijkt ons voor de fans van het genre een titel om in het oog te houden. De leercurve voor het vechten is aanwezig, maar is niet zo bestraffend als bijvoorbeeld bij Elden Ring of Darks Souls. We kijken dan ook uit naar de release op 27 september om hier uitgebreid mee aan de slag te gaan.
Backfirewall_
Met Backfirewall_ van ontwikkelaar Naraven Games kruipen we in een smartphone waar een nieuwe update klaarstaat, maar het OS, OS9, heeft geen zin om te updaten naar de nieuwe versie. Jij, als de update assistent, gaat samen met het OS op avontuur om deze update te dwarsbomen.
Je moet de update wel dwarsbomen, want niet alleen het OS is in gevaar, ook jij maakt kans om verwijderd te worden en dit kan je natuurlijk niet laten gebeuren. Aan de hand van kleine puzzels die je moet oplossen om bugs en errors te veroorzaken probeer je de update tegen de houden. Deze puzzels zijn nooit te moeilijk, maar vergen soms wel wat denkwerk of een scherp oog.
Zit je vast dan kan je steeds beroep doen op een rubber eendje - bekend in de ontwikkelomgevingen. Doorheen het avontuur zal je ook items kunnen terugvinden in de vorm van SMS'en of emails die je wat meer informatie verschaffen over de gebruiker van de smartphone en met kleine sidestories kan je roddelen met enkele software features. Humor is belangrijk en dit merk je op elk moment. Kleine hintjes die worden gegeven naar hedendaagse problemen of grappen, maar ook grapjes die bekend zijn in de IT-wereld komen naar boven.
CONCLUSIE
Backfirewall_ staat na de demo op Gamescom meteen op onze wishlist. Het verhaal wordt op een ludieke en unieke manier naar je gebracht en de toffe puzzels uit de demo zijn hopelijk een voorsmaakje naar meer in de uiteindelijke release, die op dit moment nog niet bekend is.
Mail Time
Mail Time van de Nederlandse ontwikkelaar Kela van der Deijl wist onze aandacht meteen te trekken. Op Gamescom konden we aan de slag met een kleine demo die beschikbaar werd gesteld en die ook via Steam te downloaden is wanneer je het ook eens wil ervaren.
In Mail Time kruip je in de huid van een jonge vrouw die net met haar eerste job als postbode start en heel wat personages in de spelwereld willen je maar wat graag meteen aan het werk zetten. De bedoeling is dat je tussen de verschillende personages brieven en pakketjes uitwisselt en je zo meer informatie te weten komt, want ieder personage heeft zijn eigen achtergrond.
De spelwereld is gevuld met kleine obstakels die je moet overbruggen om tot je doel te geraken. Het is dan ook een zeer relaxerende game waar er geen druk achter zit. Je kan rustig rondwandelen, terwijl je geniet van de omgevingen of enkele collectibles verzameld, want ook voor de die-hard platformers zijn er enkele features voorzien. De demo gaf in onze ogen meteen een goed beeld van wat je te wachten staat voor de rest van het spel.
CONCLUSIE
Mail Time lijkt op een game die perfect is wanneer je eens wil destressen of relaxeren na een drukke dag. Gaandeweg leer je meer bij over de vriendelijke personages, terwijl je kleine platformpuzzels oplost om je werk te volbrengen.
Terracotta
De laatste indie game die we op Gamescom konden uittesten was TERRACOTTA van ontwikkelaar Appnormals Team. Met TERRACOTTA reizen we terug naar de Qin dynasty en betreden we de graftombe van de eerste Chinese keizer. Gekenmerkt door de duizenden stenen soldaten die de wacht houden, zullen velen het wel meteen herkennen. Jij speelt als één van deze soldaten die opeens wakker wordt door de magische energie, genaamd Tao. Er is een vloek geplaatst op de soldaten en het is aan jou om deze vloek op te heffen en je medesoldaten te redden.
In de titel zal je geen vijanden bevechten met wapens, maar zal je aan de hand van puzzels en je Tao-energie vijandelijke aanvallen kunnen blokkeren. Elke ruimte wordt namelijk afgeschermd door een deur die je moet openen door beide energiebronnen, yin en yang, te activeren. Om de puzzels te kunnen oplossen, zal je tussen de realms van yin en yang wisselen waarbij yin het domein is van solitude en tranquility en yang dat van het afterlife.
Het eerste laat je toe om zaken te plannen om bijvoorbeeld puzzels op te lossen of vijanden te slim af te zijn, want in deze realm vormen ze weer om tot steen. Yang is net omgekeerd en laat je toe om de strategieën uit te voeren. Zo kan je met Tao in de yin realm jezelf omringen met een barrière, zodat wanneer je terugschakelt naar de yang je inkomende aanvallen kan blokkeren en zo een puzzel kan oplossen. Het wisselen is dan ook goed gedaan en biedt een meerwaarde aan de puzzels. Je begint ook snel de link te leggen dat wanneer je niet meteen een mogelijkheid ziet in het ene realm, het antwoord waarschijnlijk ligt in het andere.
CONCLUSIE
TERRACOTTA is na de sessie op Gamescom op de whistlist gezet en toegevoegd aan het reviewlijstje. De manier waarop gespeeld wordt met de yin en yang realms om puzzels op te lossen en vijanden te slim af te zijn, is goed gedaan. Her en der kon er wel wat nog wat verbeterd worden, maar dat zijn zaken die eerder vallen onder polishing tegen de release. We zijn alvast benieuwd om meer te kunnen spelen.