[GC] Hands-on: Borderlands 2
Doos van Pandora openen in Borderlands 2
Slechts enkele weken zijn we nog verwijderd van de release van Borderlands 2 en net als enkele miljoenen gamers die genoten van de eerste game in de franchise jeuken onze vingers al om Pandora opnieuw onveilig te gaan maken. Op Gamescom gaf Gearbox alweer een beetje meer informatie vrij en mochten we ook eindelijk hands-on gaan met de game.
Het was vooral naar die hands-on ervaring dat we uitkeken toen we de verduisterde kamer in het 2K Games-paviljoen binnenstapten, maar ook de presentatie die we vooraf te zien kregen wist te boeien dankzij een blik op enkele nieuwigheden.
Mechromancer
Na nog eens kort de reeds bekende informatie over de game te overlopen en de vier klassen die al getoond werden aan het werk te zien, gaf Gearbox ons ook een eerste demo van de Mechromancer. Deze vijfde speelbare klasse zal kort na de release van Borderlands 2 worden toegevoegd als gratis extraatje voor wie een pre-order plaatst, maar ook laatkomers zullen de klasse kunnen oppikken als betalende DLC. De Mechromancer ziet eruit als een schattig klein meisje, maar dat is maar schijn. Deze goed vermomde furie is minstens zo krachtig en dodelijk als de andere personages en heeft net als haar collega’s een heleboel leuke trucjes achter de hand.
De talent trees van de Mechromancer zijn nog volop in ontwikkeling, maar we kregen toch al een eerste zicht op de ondertussen beruchte Best Friends Forever-tree. Het hoofdaspect van deze tree is het feit dat de kogels van de Mechromancer erdoor terugkaatsen op de grond en op objecten in de spelwereld, zodat ze een extra kans hebben om je vijanden te doorboren. Je zou dit natuurlijk kunnen zien als een hulp voor mensen die niet zo vertrouwd zijn met shooters om het allemaal wat gemakkelijker te maken, maar de skill is evengoed bruikbaar voor ervaren rotten die dankzij deze tree zelfs vijanden die perfect in cover staan kunnen raken door net naast het hoekje waarachter ze zich verschuilen op de grond te mikken.
Een andere skill die al werd getoond is de Deathtrap - goed lijkend op, maar zeker niet te verwarren met Claptrap. Deze geflipte robot (op dat punt is hij eigenlijk wel vergelijkbaar met Claptrap) kun je aan je zijde oproepen en hij kan door stevig in zijn handen te klappen een flinke explosie veroorzaken. De Mechromancer gaat dus voor behoorlijk wat chaos op het slagveld zorgen en daar kunnen we natuurlijk alleen maar blij om zijn.
Terramorphous
Een tweede primeur die Gearbox voor Gamescom had bewaard is het tonen van Terramorphous The Invincible, een van de hardste raid bosses in Borderlands 2. Volgens de ontwikkelaar zou je zelfs met een party van vier spelers die de levelcap al bereikt hebben erg veel communicatie en tactiek aan de dag moeten leggen om zelfs maar een schijn van een kans te hebben om een confrontatie met Terramorphous te overleven.
Je laat het gigantische watermonster ontwaken vanop een geisoleerd plateau waarvan geen ontsnappen mogelijk is. Door te blazen op een vervaarlijk uitziende hoorn roep je Terramorphous op en zet je het gevecht in gang. Alle aanvallen van deze boss opsommen zou ons te ver leiden, want de tentakels die hij uit de grond kan doen oprijzen zijn enorm veelzijdig in hun aanvalspatronen waardoor spelers eigenlijk continu hun strategie zullen moeten aanpassen.
De levensmeter van het monster is niet alleen belachelijk groot, maar ook de kracht van elk van zijn aanvallen is verpulverend waardoor er quasi constant doden vallen in je party. Respawnen doe je helemaal onderaan de berg, waardoor je een climb of shame zult moeten maken om de strijd te hervatten. Zolang er minstens een iemand in de arena rechtblijft, duurt het gevecht voort en aan het eind is er natuurlijk krachtige loot te rapen als beloning voor de geleverde inspanningen.
Geef hier die controller
Na de presentatie mochten we dan eindelijk ook zelf aan de slag met de game en dat in een opstelling waarbij we met twee spelers in een arenagevecht gedropt werden. We kregen allemaal personages die al een eind geleveld waren en die net genoeg skillpunten hadden vrijgespeeld om een talent tree volledig te gaan upgraden.
Als eerste kozen we Axton, de commando die net als Roland uit de eerste game een turret kan oproepen. De snelle en dynamische run-and-gun spelervaring die de eerste game zo typeerde, zit weer helemaal snor en dat in combinatie met interessante talent trees geeft natuurlijk vonken. Na een kwartiertje spelen schakelden we over op Zer0, de assassin die zich onzichtbaar kan maken om vervolgens verschroeiend uit te halen met een mêlee-aanval. De combo’s die je kunt inzetten door erg snel na elkaar dodelijk toe te slaan wakkerden ons lichte verslavingsgevoel alweer aan en ook de loot drops die we moesten delen met onze tegenstander deden het oude Borderlands-gevoel weer helemaal terugkeren.