[GC] Playstation All-Stars Battle Royale
Ieder voor zich in PlayStation All-Stars Battle Royale
Op E3 kregen we al de kans om Playsation All-Stars Battle Royale een keertje onder handen te nemen. Daar ondervonden we dat het best een leuke game is, maar qua content bleven we toen een beetje op onze honger zitten. In Keulen kregen we op Gamescom het spel nog eens van nabij te zien en kregen we ook meteen enkele nieuwe personages en arena’s voorgeschoteld.
Voor we overgaan op de nieuwe zaken die we zagen, zullen we hier nog eens kort uitleggen hoe het hele zaakje in elkaar steekt. Playstation All-Stars Battle Royale is een vechtspel dat draait om plezier en bekende personages uit de geschiedenis van de Sony-consoles. Elke wedstrijd kan gespeeld worden met maximum vier spelers, waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Dat doe je echter niet door simpelweg de levensmeter van je tegenstander leeg te krijgen. Terwijl je vecht, moet je wel een metertje opladen. Is dat vol, dan kan je een superaanval uitvoeren. Raak je daarmee je vijanden, dan schakel je ze uit en krijg jij 2 punten, terwijl de verliezers een minpunt krijgen. Die supermeter kan je natuurlijk ook een tijdje opsparen, want elk personage heeft 3 aanvallen en de derde is natuurlijk een pak sterker dan de eerste. Voer je die uit, dan veeg je onmiddellijk iedereen van het scherm en dan tikt je puntenaantal lekker aan.
Ook de arena’s waarin wordt gevochten, zijn vrij speciaal. In plaats van een gewone omgeving zal je geconfronteerd worden met bekende plaatsen uit grote titels van tegenwoordig en weleer. Elke arena zal dan ook nog eens draaien rond twee verschillende franchises, wat soms al eens voor vreemde combinaties kan zorgen. Het leuke is ook dat er telkens een dynamische element in zit of zelfs meerdere. Er komt altijd wel iets of iemand je lastig vallen, waardoor je steeds goed moet uitkijken waar je gaat en staat. Het is misschien niet het allergrootste tactische element, maar het zorgt wel voor een lichte vorm van variatie in de wedstrijden.
Nu, we hadden je beloofd dat we het gingen hebben over een aantal nieuwe zaken die we zagen op Gamescom. Niks wereldschokkend, maar we willen het toch heel graag met je delen. Momenteel zijn er al 16 speelbare personages bekendgemaakt en iedereen verwacht natuurlijk dat er nog een flink aantal zal volgen. Heel wat van die vechtersbazen kenden we al voor Gamescom, maar er zijn er toch een paar die we in Duitsland voor de allereerste keer zagen. Het eerste personage waar we ons op toespitsen, is er eentje dat iedereen die in de verste verte iets kent van games wel had verwacht. Sackboy uit LittleBigPlanet maakt dus zijn niet zo verrassende opwachting in het spel. Had iemand verwacht dat de mascotte van Sony niet present zou tekenen? We denken het niet.
Sackboy lijkt op het eerste zicht trouwens wel een leuk personage. Hij maakt gebruik van zijn stickers om vijanden vooral in de val te lokken. Zelden vecht hij echt van nabij, waardoor hij in de categorie hoort van vechters die op lange afstand vechten, zoals Radec er ook al eentje was. Humor is ook een belangrijk onderdeel van zijn trukendoos. Het volgende personage is Spike uit Ape Escape. Fans van de games zullen hem wel kennen als de grote ster uit de reeks. De manier waarop hij is vormgegeven, is genomen uit de titel Ape Escape: Million Monkeys. Een titel die veel mensen weinig zal zeggen, aangezien hij nooit in onze contreien is verschenen. Het belangrijkste dat je moet weten, is dat Spike in dat spel iets meer vuurkracht heeft, iets wat natuurlijk heel handig is Playstation All-Stars Battle Royale.
Vervolgens gaan we over naar 1 van de bekendste platformhelden van de laatste jaren, namelijk Ratchet. Hij gaat in de gewone gevechten stevig tekeer met zijn moersleutel, maar tijdens zijn speciale aanvallen kan je gelukkig rekenen op zijn ouwe getrouwe robot, Clank. Die komt hem dan bijstaan om die andere lastigaards lekker in de pan te hakken. Het laatste personage dat we zagen, is van een heel andere soort. Dante uit Devil May Cry is immers iets minder zachtaardig en lieflijk dan de rest van de helden die in dit artikel de revue zijn gepasseerd. Bij hem draait het natuurlijk allemaal om zwaarden en pistolen, waardoor hij zowel van nabij als vanop afstand flink wat schade kan aanrichten.
We zagen dus 4 nieuwe personages, maar daar bleef het gelukkig niet bij. We kregen ook een aantal nieuwe arena’s te zien, die mooi toonden hoe twee IP’s tot iets leuk kunnen gecombineerd worden. Om te beginnen zagen we de wereld van LittleBigPlanet en Buzz opnieuw, waarin we nog eens kregen te zien hoe deze level willekeurig wordt opgebouwd uit verschillende bekende elementen, waarna je ook nog eens een vraag moet gaan beantwoorden. Dit hadden we echter al eens gezien en dus waren we blij toen we de mix van Parappa en Killzone te zien kregen. Een ongelooflijk bizarre combinatie, al zeggen we het zelf. Deze level start in Parappa’s dojo, die na enkele minuten aan flarden wordt geknald door een immense robot uit Killzone. Daarna vecht je in open lucht en moet je af en toe ook nog eens een raket ontwijken. Heel grappig, vooral wanneer op de achtergrond een reusachtig personage uit Parappa begint te vechten met de robot.
Daarna was het de beurt aan 2 omgevingen die in zichzelf flink wat gevaren meezeulden. Het duo inFamous en Sly Cooper bijvoorbeeld verplichtte je om te stijgen in de level, want af en toe ging hij een stuk omhoog. Ben je dan niet snel genoeg, dan sterf je en krijg je een minpunt. Eenmaal boven op Alden’s Tower, waar deze level zich afspeelt, begint een personage uit Sly Cooper ook nog eens op je te schieten. Chaos alom dus en zo is het steeds opletten geblazen. De laatste level die we zagen was misschien wel de knapste en de combinatie van titels zal er zeker wel voor iets tussen zitten. Uncharted 3 en Bioshock Infinite zijn hier de 2 titels waar het om draait. Starten doe je in een vliegtuig, in een heel kleine ruimte. Plots gaan de laaddeuren open en vliegt alles naar buiten, waardoor je op grote hoogte begint te vechten. Hier moet je al uitkijken dat je achteraan niet naar beneden tuimelt, maar het gevaar komt ook van opzij. Naast het vliegtuig krijg je immers ook een zeppelin en een grote vogel te zien. Die vogel knalt soms zomaar doorheen het speelveld en als je in de weg staat, dan heb je pech. Oppassen dus.