Hands-on: WWE '13
Chokeslam in WWE' 13
Worstelen of ‘catch’ is al jaren mateloos populair, al zijn er wereldwijd misschien niet meer zoveel fans als enkele jaren geleden. De echt grote sterren zijn 1 voor 1 gestopt en wat overblijft is voor velen maar een zwak afkooksel van het absolute hoogtepunt met sterren als Hogan, The Undertaker, Goldberg en ga zo maar door. Toch verschijnt er elk jaar opnieuw een worstelgame op de markt en dat is met WWE ’13 dit jaar opnieuw het geval.
Voor je helemaal uit je dak begint te gaan, we zijn de E op het einde van WWE niet vergeten en we hebben ook geen idee waar ze naar toe is (nergens, zegt THQ ons, nvdr). Laat het ons dus maar op slimme marketing houden. We kunnen beter onze tijd besteden met het bespreken van hetgeen we al hebben gezien van deze game. WWE ’12 kon vorig jaar aanzien worden als een kleine herstart voor de reeks. De engine kreeg een welverdiende poetsbeurt en ook de gameplay werd aangepakt. Voor WW ’13 wordt dan ook verder gewerkt op dat spel. Grafisch werd alles nog een tikje verder geduwd en we moeten zeggen dat het er allemaal vrij knap uit ziet. Zeker de vechtersbazen en de ring zijn op een niveau waarbij het allemaal echt geloofwaardig is geworden. Net zoals elk jaar zijn er natuurlijk ook een aantal nieuwe animaties toegevoegd.
Spijtig genoeg blijft het publiek een doorn in het oog. We begrijpen dat het heel moeilijk is om dat allemaal te programmeren - kijk maar naar titels als FIFA en PES - maar het is en het blijft jammer. Je zal nog steeds merken dat een tiental animaties de hele tijd blijven terugkeren en wanneer we uit de ring stapten, merkten we vrijwel geen interactie op met het publiek. Soms keken ze zelfs de andere kant uit wanneer we vlak voor hun neus stonden en wanneer we de omheining ombeukten, dan deden ze met moeite een stapje achteruit.
Gelukkig werd het geluid van het publiek wel flink aangepakt. Dat zal nu reageren naargelang de acties die je uitvoert en het is ook afhankelijk van de worstelaar waar je mee speelt. Vinden ze die onuitstaanbaar, dan zullen ze beginnen te joelen in plaats van te applaudisseren. Het draagt mooi bij tot een realistische sfeer en het is toch de sfeer die dit soort evenementen maakt tot wat ze zijn.
Op vlak van gameplay kunnen we je al vertellen dat WW ’13 het grootste aantal worstelaars ooit zal bevatten. Zelfs Mike Tyson is deze keer aanwezig en ja, die heeft ooit nog heel even geworsteld. Bij de worstelaars zijn vooral de Super Heavyweights aangepast. Die zien er nu echt monsterlijk uit, zoals je ze altijd al hebt voorgesteld. Gedaan dus met iets grotere worstelaars Deze jongens torenen echt uit boven hun kleinere tegenstanders. Ze hebben zelfs een speciale move gekregen die je enkel met hen kan uitvoeren. Je kan de ring laten ineenstorten, waarna je onmiddellijk te overwinning mag vieren. Redelijk indrukwekkend moeten we zeggen.
Speciale en spectaculaire bewegingen worden trouwens mooi met tv-camera’s in beeld gebracht. De herhalingen krijg je er zelfs gratis en voor niks bij. Het maakt de weergave toch net dat ietsje dynamischer. De gameplay is volgens ons wel een stuk gemakkelijker geworden. Om te beginnen zijn de marges voor de reversals een stukje groter, waardoor je sneller het tij zal kunnen keren. Ook het uitvoeren van bewegingen is veel simpeler. Geen ingewikkelde toetsencombinaties, maar gewoon op het juiste moment de juiste knop induwen.
Zelfs signature moves en finishers worden op het scherm aangekondigd, waarna je gewoon op de juiste knop moet duwen. Al bij al lijkt het ons toch net iets te eenvoudig gemaakt. Tijdens de speelsessie goochelden we dan ook de ene na de andere knappe beweging uit onze polsen. Leuk voor even, maar na een tijdje zal het volgens ons toch gaan vervelen. Zeker voor trouwe fans van de reeks zou het wel eens oersaai kunnen worden.
In de singleplayer campagne zal je deze keer de carrière van enkele bekende worstelaars volgen. Gedaan dus met het opwerken van een jonge worstelaar tot absolute superster. Elke superster heeft tijdens zijn loopbaan enkele memorabele wedstrijden meegemaakt en het is aan jou om die topmomenten nog een keertje te herleven. Je zal die wedstrijden dus opnieuw moeten spelen en voor elke wedstrijd zal je enkele objectieven krijgen, die je moet volbrengen.
We hebben er nog niks van kunnen zien, maar we vermoeden dat je enkele spectaculaire momenten opnieuw zal moeten uitvoeren. De geschiedenis herhaalt zich dus in WW ’13. Tenslotte zagen we ook hoe de speler opnieuw scheidsrechtertje kan spelen in WW ’13. Blijkbaar kregen de ontwikkelaars van veel gamers de vraag om dit terug in het spel te steken en dus hebben ze maar geluisterd.