New Super Mario Bros. 2
Het is ongeveer zes jaar geleden dat Nintendo aandacht opnieuw op de 2D-platformactie van onze favoriete Italiaanse loodgieter vestigde door middel van New Super Mario Bros. Inmiddels heeft ook de Wii een variant gekregen en wordt er een nieuw deel klaargestoomd voor de 3DS en Wii U, die beide hun focus ergens anders leggen. Wij mochten New Super Mario Bros 2 voor Nintendo's handheld onlangs uittesten en het coinsysteem waar deze om draait eens onder de loep nemen.
Een van de eerste dingen die men zei over deze titel was "it's all about the coins" en dat was zeker en vast niet gelogen. Gouden vuurbloemen, gouden paddestoelen en een overvloed aan muntjes overal, het geeft een andere eerste indruk. Gelukkig blijft de basis echter hetzelfde: het einde van het level halen, zonder onderweg geraakt te worden door die nare Koopa's en Goomba's of door de afgrond in te tuimelen. Doordat je nu zelf echter de focus op de muntjes gaat leggen, ben je snel afgeleid van al die gevaren, wat wel eens fataal kan aflopen.
Super Mario fans zullen enkele terugkerende zaken uit Super Mario Bros 3 en Super Mario World zeker herkennen, waaronder oude vijanden en het welbekende Tanooki Suit. Dit keer kan Mario, in tegenstelling tot Super Mario 3D Land, ook vliegen wanneer hij in een wasbeer verandert, een gave die het pak hem oorspronkelijk ook gaf. De nieuwe gouden vuurbloem verandert je in Gouden Mario, die gouden vuurballen kan schieten om alles in zijn pad in muntjes te veranderen, van blokken tot vijanden. Een gouden paddenstoel levert je simpelweg honderd gouden munten op.
In de demo speelden wij drie korte levels, met name een traditioneel eerste level (in een kleurrijke omgeving), een woestijnlevel en een kerker/kasteel. Op de achtergrond spelen zich gekende deuntjes af, waar echter wel een speciaal effectje aan werd toegevoegd telkens je door een gouden ring loopt. Deze zorgt ervoor dat je tijdelijk meer munten tegenkomt. Op de een of andere manier doet het effect de soundtrack glitteren, bij wijze van spreken. Het 3D-effect zorgt ervoor dat je de voorgrond goed van de achtergrond kan onderscheiden, maar doet daarbuiten eigenlijk niet veel meer. Het is logisch dat dit spel niet zo'n verbazingwekkend driedimensionaal effect weergeeft als Super Mario 3D Land, aangezien het een 2D platformer is.
Elk level wist wel iets nieuws te tonen. De eerder genoemde Tanooki en Gold Flower power-ups kwamen in de eerste twee levels voor en in de kerker vonden we "nieuwe" types vijanden. Daar waar Koopa's sinds de jaren '90 al een zombieversie hadden, krijgen nu ook Goomba's en Piranhaplanten hun eigen variant, waarop de speler kan springen en schieten. Ondanks al dat nieuws zijn er toch ook een aantal power-ups die we voorlopig misten uit het originele New Super Mario Bros, namelijk de Mega Mushroom, Mini Mushroom en de Blue Shell waarmee Mario in een Koopa kon veranderen.