Transformers: Fall of Cybertron
In de Transformers-franchise is niets wat het lijkt. Elke auto herbergt wel een goedaardige Autobot of een kwaadaardige Decepticon. Een elektronisch apparaat kan je maar beter twee keer bekijken vooraleer je die nieuwe koffiezet in huis haalt. Ontwikkelaar High Moon Studios zal ons in augustus opnieuw proberen verbazen met haar recentste creatie. Met Transformers: Fall of Cybertron beloven zij ons naar eigen zeggen de beste game in de reeks en een volledig ongezien avontuur.
Het nieuwe spel is dus de échte opvolger voor de vorige telg, Transformers: War for Cybertron. Dit verhaal begint met het einde van de oorlog op de thuisplaneet van de Autobots, Cybertron, en hun verloren strijd. Zij worden verbannen en trekken naar onze planeet Aarde om een rustig bestaan te leiden. Deze episode zal de grootste uit de reeks worden en dat valt duidelijk te zien aan de demo die we voor onze neus krijgen. De nieuwe Transformers wordt een third person shooter waarbij je dus, afhankelijk van welke vorm je op dat moment, kan rondlopen, -schieten en -vliegen. Het valt meteen op dat de ondertoon heel wat donkerder is dan de voorganger en aan de horizon zijn enkel onheilspellende kleuren te bespeuren. De ongeruste 4Gamersbezoeker kan zijn hartslag ook meteen verlagen, want de ontwikkelaar werkt nauw samen met speelgoedfabrikant Hasbro. Het verhaal is misschien origineel in het universum, maar alle andere factoren zijn wel authentiek gehouden.
De gameplay die we in de demo te zien kregen, was zeker overtuigend genoeg. Zo kan je transformeren tussen ‘gewone’ auto- en Autobotvorm wanneer je maar wil en die actie werd vlot uitgevoerd door het gebruik van de UnrealEngine 3. Je kan je een weg banen door het level door te rijden of door te vliegen. Op die manier kies je zelf hoe het spel speelt of hoe jij het spel wil ervaren. We zagen een vrij rechtlijnige demo, al werd er niets verteld over de spelwereld an sich. De spelwereld oogt vrij open, maar wat wel duidelijk is is dat het geen free roaming game zal worden. De wapens die men ons op E3 toonde, waren standaard voor het universum, maar heel groot in aantal en dat zal de verveling zeker vermijden. De omgeving kan ook zwaar toegetakeld worden, want zowat alles wat wij de ene minuut nog konden zien op het scherm was op een ander moment totaal de vernieling in geschoten. In de demo werd er gespeeld met Starscream, een Decepticon auto/vliegtuig. De mensen van High Moon Studios wisten ons ook nog te vertellen dat we de keuze krijgen uit onder andere Optimus Prime, Bumblebee, Megatron en Shockwave.
Daarna kwam ook Grimlock in actie. Hij is de leider van de Dinobots en beweegt zich dankzij zijn uiterlijk iets logger door de omgeving. Die bots zijn een fractie binnen de robot-wereld van Transformers en groeiden uit van hersenloze wezens naar geduchte dinosaurus-getinte strijders. Hun leider Grimlock verdedigt zich met zwaard en schild, maar er zit ook een uiterst brandbaar goedje in zijn lichaam dat hij via zijn mond naar je kan afvuren. Doordat hij een zwaard hanteert, vecht je heel dicht bij je tegenstander en kan je ook bepaalde executiebewegingen maken die uiterst dodelijk zijn. Hij is ook de enige die niet naar wens kan transformeren. In ruil bouwt hij 'rage' op en in die modus kan hij dubbel zoveel schade toebrengen aan iedereen die in zijn weg staat.
Daardoor blijft de strijd evenwichtig en voel je je niet meteen de enige dino in de wereld. Elk personage krijgt ook zijn eigen krachten en eigenschappen mee, zodat je een ruime keuze hebt. In het begin van de demo en dus ook in het spel, zo verzekerde de ontwikkelaar ons, zal je moeten doorzetten om je doel te bereiken en momenteel ziet het er dan ook wat eentonig uit qua actie. Nadien wordt de strijd pittiger, maar gelukkig kan je dan meer en meer kiezen hoe die strijd gevochten moet worden, beloofde men. Je hebt dat ook zelf in de hand doordat je upgrades kan verdienen om wapens naar believen te verbeteren.
De grote baas was de laatste die we te zien kregen. Optimus Prime nam de controle over Metroplex en toonde de ware kracht van de game. Mextroplex is een soort van ultieme Autobot die altijd handig is om in je broekzak dan wel kofferbak te hebben. De Autobots gooien hem in de strijd wanneer alle hoop verloren lijkt en zo steunt hij hen Warhound-gewijs (denk aan Ghost Recon: Future Soldier) in moeilijke tijden. Hij fungeert als artillerie en bewijst dat dit echt de grootste wereld ooit is; een middelgrote stad verdwijnt in het niets vergeleken met zijn gestalte. Ondanks de schaal van het spel en de grote ambitie van de ontwikkelaar vallen de graphics zeker niet door de mand. Hier en daar is er nog wat werk aan, maar met nog een paar maanden te gaan moet dat wel lukken. Zo haperde het beeld bij een transformatie van Grimlock of leek Metroplex helemaal geen last te hebben om door wat muren heen te lopen.
De omgeving straalt een grimmige sfeer uit, alsof het spel de speler volledig wil opslorpen met zijn duistere uitstraling. De omgevingen passen perfect bij de strijd die de Autobots strijden. Toegegeven, ze strijden om vooruitgang, maar moeten ook nog hun wonden likken van de verloren veldslag. De vlucht naar de aarde brengt futuristische omgevingen met zich mee en die passen perfect bij het universum van onze autovrienden.