E3 2012: Star Trek
Star Trek is een populaire franchise die wereldwijd het onderwerp was van films, boeken, games en allerlei prullaria. De fans kunnen hun hart ophalen, want op de E3-beurs werden wij uitgenodigd voor een eerste blik op de nieuwste telg in de reeks. Star Trek: topper, of straal me toch maar naar huis?
De stand van ontwikkelaar Digital Extremes zag er indrukwekkend uit. De volledige commandobrug die we allemaal zo goed kennen was perfect nagebouwd en trok heel wat kijklustigen. Twee charmante dames gingen gewillig op de foto, maar onze aandacht werd (daarna) door iets anders opgeëist. Een bord met ‘press’ leidde ons en twee dozijn journalisten achterom de commandobrug op. Enkele vriendelijke medewerkers boden ons een 3D-bril aan en leidden ons een donkere cinemazaal in waar een presentatie van de nieuwe Star Trek-game op de planning stond.
Digital Extremes is ondertussen al drie jaar bezig met het spel. De beelden die op het scherm getoverd werden waren om het zacht uit te drukken schitterend. Het 3D-effect was niet echt noodzakelijk, maar wat de studio op E3 kon tonen, was verbluffend. Op de vorige beurs toonde men al een demo die geen echte gameplay bevatten. Dit jaar gunde de ontwikkelaar ons een eerste blik op hoe het spel er effectief zal uitzien en aanvoelen tijdens het spelen. We kregen een stuk te zien uit een missie waarbij men het contact verloor met Vulcans op een andere planeet. Spock en Kirk gaan in ware co-op stijl op zoek naar antwoorden. We zagen eerst de planeet, met opwaaiend stof en de vervuilde lucht die het zicht iet of wat belemmerde. Nadat het duo vrij eenvoudig de beveiliging van een poort kan kraken, treffen we een ware ravage aan. Spock maakt gebruik van zijn scan en zo komen we te weten dat de inwoners vergiftigd zijn. Daarna was er ook de kennismaking met de Gorn, die de rol van vijand op zich zullen nemen en de oorzaak van de vergiftiging zijn. Die mensachtige reptielen deinzen voor niets terug en nemen ook enkel genoegen met volledige heerschappij. Het zagen er zeker geen lieverdjes uit en het bleek best een pittige uitdaging. Dat kan ook te maken hebben met de tijd die het duurt om er eentje te vellen, maar de ontwikkelaar hield meer informatie over de Gorn achter de hand.
De twee protagonisten, Kirk (mens) en Spock (Vulcan), zullen dus de handen in elkaar moeten slaan om succesvol te zijn in dit verhaal. Het is een spel dat gebaseerd is op de franchise, maar zal een eigen verhaal vertellen. In de toekomst zullen we daar hopelijk meer over te weten komen, want veel loste men niet over het verhaal. De game is een third person shooter die je aan de slag laat gaan met één van beide personages, maar we kwamen nog niet te weten hoe de wissel tussen beide zal gaan werken. Wat Star Trek als nieuwe gast naar de tafel van het genre brengt, is het feit dat je perfect zal moeten samenwerken. Een deur zal je samen moeten hacken en je moet elkaar voldoende back up geven. In de demo konden we ook zien hoe de ene een bepaald item moet verzamelen vooraleer het verhaal zich kan verderzetten.
Kirk en Spock zijn het in de serie en films niet altijd eens en dat toont zich ook in de beelden die wij van Star Trek te zien kregen. Hoewel ze elk hun mening hebben, is er een groeiend wederzijds respect dat de vrede kan bewaren. We denken en vrezen echter dat deze co-opmodus enkel aangenaam zal spelen met een vriend. We durven ook stellen dat de A.I. van een ongeziene kwaliteit zal moeten zijn om het spel niet nodeloos te vertragen wanneer je niet met een vriend speelt. In de demo konden we zien hoe elke speler zijn eigen scherm voor zich heeft, wat betekent dat de zaken niet met een futuristische bril vergroot moeten worden zoals je soms bij splitscreen wel eens zou wensen.
De wapens in het spel zijn vrij rechttoe rechtaan. De gameplay blijft ook op dat vlak de oorspronkelijke setting van Star Trek trouw en dat betekent dat je dus geen al te explosieve situaties mag verwachten. Langs de ene kant is dat goed, maar het is evenzeer een twijfelachtige zaak in de huidige gameswereld waar veel gamers het ene spektakel na het andere verwachten. Het spel zal zich moeten bewijzen met een aangename spelomgeving en een ervaring die authentiek aanvoelt. Die omgevingen zagen er inderdaad fantastisch uit, maar het blijft natuurlijk afwachten wat het volledige plaatje zonder 3D zal zijn op de dag van release. Een verpakking zegt niet alles, toch?