E3 2012: Forza Horizon
De Forza Motorsport-serie staat bekend om haar serieuze racesimulaties, maar de nieuwe Forza-game pakt het heel anders aan. Om dat duidelijk te maken is Motorsport uit de naam verdwenen, heeft de game een andere ontwikkelaar en mogen we nu rondscheuren in een open wereld. Maak kennis met Forza Horizon.
Het Amerikaanse Turn 10 heeft in de afgelopen acht jaar al vier delen van de Forza Motorsport-serie afgeleverd, de een nog succesvoller dan de ander. Het is dan ook opvallend dat de nieuwe Forza niet ontwikkeld wordt door Turn 10, maar door het Britse Playground Games. Geen bekende naam, maar wel één bomvol met kwaliteit; de studio bestaat uit een verzameling van ontwikkelaars afkomstig van studio’s als Bizarre Creations en Codemasters. Racefanaten pur sang dus.
Een nieuwe ontwikkelaar betekent een nieuwe richting. Forza Horizon zal zich niet afspelen op de racecircuits, maar op de wegen van de Amerikaanse staat Colorado. De keuze voor deze staat was volgens de ontwikkelaar logisch; Colorado heeft namelijk een ongelofelijke diversiteit aan omgevingen. Eindeloze vlakten met perfect asfalt, bosgebieden met ruw terrein en natuurlijk de bergpaden van de Rockies.
Deze diversiteit in terreinsoorten zorgt ook voor een uitgebreid wagenpark. De supercar die je gebruikt op het asfalt zal het natuurlijk niet zo geweldig doen op onverharde wegen. Daarom zullen er ook auto’s in de game terecht komen die het op de ruwe terreinen goed doen. Playground Games houdt voorlopig nog de kaken stijf op elkaar wat betreft de autolijst, maar daar zullen we volgens de ontwikkelaar snel genoeg achter komen.
Door de onverharde wegen en meer diversiteit in ondergrond (volgens de ontwikkelaar bevat de game 65 verschillende ondergronden) zou je wellicht verwachten dat Playground van Forza een arcaderacer maakt. Niets is echter minder waar. Volgens de ontwikkelaar behoudt Forza Horizon de bekende Forza Motorsport-besturing en zullen Forza-veteranen prima met de game uit de voeten kunnen. Het is nog even afwachten in hoeverre deze belofte wordt waargemaakt (we hebben de game nog niet kunnen spelen), maar het lijkt er goed uit te zien.
Wat er ook goed uitziet, is de game zelf. Playground Games maakt geen gebruik van de engine die Turn 10 gebruikt, maar heeft zelf aan de motor gesleuteld. Dit heeft geresulteerd in een prachtige wereld. De engine is zo ontwikkeld dat je tot ruim twintig kilometer ver kunt kijken en dat is mooi meegenomen in een wereld met zo veel wonderschone uitzichten. Uitzichten die zowel in daglicht als onder maneschijn te aanschouwen zijn; de game krijgt namelijk een heuse dag- en nachtcyclus met zich mee. Vooral de lichtinval die deze cyclus creëert, weet te imponeren: de ondergaande zon weerkaatst in de demo met veel pracht en praal op de motorkap van de rondscheurende Ferrari.
Waarvoor zijn we nou eigenlijk afgereisd naar Colorado? Het antwoord op deze vraag bevindt zich in de subtitel Horizon. Die doelt niet enkel op de horizon die je in de verte tegemoet rijdt, maar ook op het fictieve dans- en autofestival Horizon dat in de Centennial State plaatsvindt. Het doel in de game is dan ook om je op te werken tot de populairste racer op het festival, iets dat je niet enkel bereikt met het winnen van races. Stijl is ook belangrijk in Forza Horizon. Je krijgt bonuspunten voor stijlvol rijgedrag, zoals driften en tegen het verkeer in rijden. Verkeer dat drukker dan ooit zal zijn.
Doordat het festival in volle gang is, zijn er meer autoracers te vinden op de wegen van Colorado dan ooit tevoren. Elke bestuurder die je tegenkomt kun je uitdagen voor een race. Tijdens deze race hoef je overigens geen problemen te verwachten met de politie. Om de speelervaring niet te verpesten zijn de flikken uit de game gehouden; was dat op de echte weg ook maar zo’n feest. Je hoeft het echter niet bij computergestuurde tegenstanders te houden. Je kunt overal in de wereld tijden neerzetten en die doorsturen naar je vrienden of rivalen. Deze kunnen dan proberen de tijden te verbeteren, waarna jij weer een poging mag wagen. Het is een gelijkaardig systeem als het Autolog-systeem dat Need for Speed hanteert. Een systeem dat bovendien heeft aangetoond goed te werken.