E3 2012: Raven's Cry
Op E3 gaat de meeste aandacht naar de grote jongens, maar dat wil niet zeggen dat de kleinere ontwikkelaars of uitgevers niet aanwezig zijn. Topware Interactive is één van die kleinere uitgevers waarmee we op E3 een afspraak hadden en dan vooral vanwege haar piratengame Raven’s Cry.
Raven’s Cry is een action-adventure die zich afspeelt in de zeventiende eeuw. Het verhaal vindt plaats tegen de achtergrond van de Caraïben. Wanneer we spreken over die perioden en die plaats, dan weet je dat er piraten op de voorgrond zullen verschijnen. Dat is in Raven’s Cry inderdaad het geval, maar verwacht geen Jack Sparrow. Deze game vertelt een donker verhaal, dat toont hoe piraten echt zijn, namelijk meedogenloze criminelen die voor niets terugdeinzen.
Het verhaal draait rond Christopher Raven, een piraat van de zuiverste soort. Als kind is hij met zijn familie vanuit Schotland naar de Nieuwe Wereld verhuisd en daar bouwde zijn vader een kleine kolonie uit. Wanneer Christopher zes jaar oud is, wordt zijn hele familie uitgemoord door piraten. Christopher zelf wordt opgevangen door Marcus, een oude visser. Jaren later besluit Christopher om wraak te nemen op de moordenaar van zijn ouders en diens bemanning. Zo begint de zoektocht naar Neville “The Devil” Scranton en zijn schip, de Devil’s Tines.
Raven’s Cry vertelt een donker verhaal over een man die volledig wordt verteerd door zijn verleden. Christopher is meedogenloos en draait zijn hand niet om voor een dode meer of minder. Het is dan ook vooral Marcus die er voor zorgt dat hij niet volledig doordraait. De oude man kan je in Raven’s Cry dan ook aanzien als een soort extern geweten. Hij zorgt er tevens voor dat de speler gefocust blijft op het verhaal en niet zomaar in het wilde weg gaat moorden, want de omgevingen van Raven’s Cry zijn immers vrij open.
Als speler zal je terechtkomen in jungles, steden van de Azteken of in Havana. Daar heb je telkens de vrijheid om rond te lopen, al is het spel vrij hard gericht op het verhaal. Om de speler ietwat subtiel naar de juiste plaatsen te leiden, gebeuren er af en toe zaken in de steden die je aandacht zullen trekken. Loop je bijvoorbeeld voorbij een taverne waar je moet zijn, dan zal daar plots een hoer naar buiten gesmeten worden. Deze scripted events dienen dus als een soort kompas of gps.
Tuurlijk heeft hij een haak
Alles wat we zagen in Raven’s Cry ademt een donkere sfeer uit, al wil dat niet zeggen dat het levenloos of grauw is. Steden en jungles zien er mooi uit en zijn kleurrijk waar nodig, maar andere details, zoals pleinen waar lijken aan de galg hangen te bungelen, zorgen er voor dat je steeds de ernst van de situatie snapt. Raven’s Cry is in zijn ziel een action-adventure met een vechtsysteem dat een beetje doet denken aan titels als Assassin’s Creed of Batman. Het spel is nog vrij vroeg in ontwikkeling en de animaties die we zagen waren niet helemaal tiptop, maar in zijn basis leek het systeem vrij vlot te werken.
Tijdens het vechten kan Christopher gebruik maken van een aantal wapens, zoals een zwaard en zijn haak, waarmee hij vlotjes de keel van zijn tegenstanders oversnijdt. Hij kan ook pistolen gebruiken. Die schiet hij leeg om ze vervolgens weg te gooien, want hij heeft natuurlijk geen tijd om te herladen. Christopher kan drie van die pistolen meedragen en op zijn rug kan je steeds zien hoeveel hij er nog meedraagt. Zo proberen de makers de informatie op het scherm tot een minimum te behouden.
Tijdens het spelen kan je ook keuzes maken die een bepaald gevolg zullen hebben op het verhaal. Er zijn erge en minder erge keuzes, maar zoals gezegd is Christopher een echte piraat en een echt vriendelijke keuze is dus nooit aanwezig. Daar kregen we tijdens de presentatie een mooi voorbeeld van. Christopher had net iemand ondervraagd en als speler kreeg je de keuze om de man te vermoorden of om hem enkel te bedreigen. Wanneer je hem doodde, dan stak je hem droogweg in de fik, terwijl je bij de bedreiging enkel je pistool op hem richtte. Een simpel bedankje kon er dus niet vanaf.
Wanneer je besloot om de man te laten leven, dan zou je hem later in het verhaal terug tegenkomen. Als speler zal je dus moeten nadenken over je keuzes, want die hebben niet enkel gevolgen voor het verhaal, maar ook voor de gedragingen van je vijanden. Maak je iedereen van kant, dan zullen ze zich agressiever gedragen in groep, maar zullen ze sneller gaan lopen wanneer ze alleen zijn. Er zouden trouwens ook gevechten op zee in het spel zitten, maar daar waren spijtig genoeg nog geen beelden van.