E3 2012: Medal of Honor: Warfighter
Een tijdje geleden besloot men bij EA om Medal of Honor te herlanceren. De franchise zelf was al een tijdje stof aan het vergaren, maar was op zich nog vrij populair bij gamers die de oudere games gespeeld hadden. Toch was de reboot niet helemaal een succes en er was dan ook flink wat kritiek op het spel. Nu probeert men bij EA nog een keer om de fans te overtuigen met Medal of Honor: Warfighter. Laat ons hopen dat het deze keer een groter succes wordt.
Op E3 kregen we een demo te zien van de multiplayer, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we je niet een klein beetje info kunnen geven over de singleplayer. In deze Medal of Honor willen de ontwikkelaars een soort van realisme steken. Dat doen ze door in het verhaal een link te leggen naar gebeurtenissen die vrij actueel zijn. Zo mag je bijvoorbeeld een onderonsje met Somalische piraten verwachten en het zou ons niet verbazen moest een deel van het verhaal zich afspelen in het Midden-Oosten. Het is duidelijk dat de makers van het spel een zekere betrokkenheid willen creëren door te kiezen voor verhalen die bij de speler een vorm van herkenning oproepen.
Om die herkenning op te drijven wordt dit spel ook geholpen door zijn engine. Medal of Honor: Warfighter mag immers gebruik maken van de befaamde Frostbite 2. Die kennen we natuurlijk uit Battlefield 3 en hij zorgt er voor dat het spel er grafisch zeer goed uitziet. Het probleem is dan weer dat het spel voor een groot stuk heel hard lijkt op datzelfde Battlefield 3. Mensen die niet zo bekend zijn met games zullen het verschil vrij moeilijk zien.
Een vriend op het slagveld
Meer hebben we momenteel niet te vertellen over de singleplayer en dus schakelen we maar over op de multiplayer. Op E3 kregen we de kans om al eens een potje te spelen en kregen we een beetje uitleg over een aantal van de nieuwe functies die deze multiplayer bevat. Die multiplayer wordt trouwens niet meer gemaakt door de mensen van DICE. De makers van de singleplayer nemen die nu ook voor hun rekening, al kregen we te horen dat er een flink aantal werknemers van Zweden naar de VS is verhuisd, waardoor de multiplayer nog een serieuze DICE-invloed bevat.
De multiplayer bevat zes klassen, die allemaal gebaseerd zijn op een speciale eenheid uit bepaalde landen. Medal of Honor: Warfighter bevat als klassen het Poolse GROM, het Australische SASR, het Franse JTF2 en drie Amerikaanse eenheden met het OGA, de SEAL en het SFOD-D. Allemaal hebben ze hun sterke en zwakke punten. Momenteel kunnen we nog niet echt uitweiden over wat die voor- en nadelen zijn, maar we verwachten op dat vlak niet echt verrassingen. Uit de demo konden we alvast afleiden dat de ene klasse iets sneller was, terwijl een andere dan weer sterker was of beter was met een sniper. Die voor- en nadelen komen ook terug in de speciale vaardigheid die elke klasse bezit.
Met de ene klasse kan je bijvoorbeeld een droid gebruiken om vijanden aan te vallen, terwijl een andere tijdelijk zijn armour flink kan verstevigen. Ook heb je een klasse die een beperkte hoeveelheid zwaardere munitie heeft en kan je met een andere zelfs een air strike oproepen. Het kiezen van je klasse zal zoals altijd dus weer afhangen van je speelstijl en de voordelen die je wil gebruiken. Wapens zijn ook afhankelijk van je klasse en elk wapen zou volgens de ontwikkelaars sterk personaliseerbaar zijn. Er zouden ook steeds meer nieuwe onderdelen voor je wapens verschijnen, waarvoor de makers nauw samenwerken met bedrijven die militair tuig ontwikkelen. Zo ben je er altijd zeker van dat je de allernieuwste technologie in je handen hebt.
Een andere belangrijk onderdeel van de multiplayer is het gebruik van fireteams. Tijdens het spelen word je gekoppeld aan een andere speler en samen vorm je een fireteam. Dat heeft een aantal voordelen. Zo kan je gemakkelijker bepalen waar je vriend zich bevindt en kan je ook op vlak van respawnen er voor zorgen dat je steeds samen bent. Wordt je makker neergeknald, dan heb je twee opties. Wanneer je besluit om zijn moordenaar af te knallen, dan zal hij onmiddellijk in je buurt respawnen. Werk je dus echt als een team, dan kan je er voor zorgen dat je allebei vrijwel constant op het slagveld aanwezig bent. Besluit je echter om even te gaan schuilen op een rustige plek, dan zal je partner na enkele seconden naast je respawnen, zodat je opnieuw samen paniek kan gaan zaaien. Op het einde van een spelronde zal het beste team trouwens beloond worden voor zijn kunde. Deze fireteams zijn een leuke manier voor vrienden om samen te spelen, zeker wanneer ze allebei goed om kunnen met hun wapens. Word je echter gelinkt aan iemand die er weinig van bakt, dan zal je daar weinig last van ondervinden, maar je zal er ook geen voordelen uit halen.