E3 2012: Wonderbook: Book of Spells
Echt frisse ideeën zijn in de gamewereld een uitzondering geworden. Heel verwonderlijk is dat natuurlijk niet. Het is altijd een risico om met iets nieuw te komen en er is ook al zoveel geprobeerd, dat het gewoon niet simpel is om met een nieuw idee te komen. Bij Sony zet men de laatste tijd meer en meer in op augmented reality en dan vooral op de Vita. Nu wordt die stap ook op de PS3 gezet, waarbij men hoopt dat Wonderbooks de Move nieuw leven in kan blazen.
Met Wonderbooks hoopt Sony om het lezen van boeken echt interactief te maken. Met behulp van de Move en de Eyetoy worden de vreemde tekens op de boeken omgetoverd tot beelden op je scherm. Vervolgens kan de speler dan allerhande taken uitvoeren met behulp van het boek. De eerste uitgave die je zal kunnen toevoegen aan je bibliotheek is Book of Spells. Hier begint Sony onmiddellijk met een kraker, want Book of Spells werd gemaakt in samenwerking met J.K. Rowling. Zij maakte speciaal een boek waarmee de speler zelf verschillende spreuken uit het universum van Harry Potter zal kunnen leren. Je zal er ook een boel extra informatie uit kunnen halen over het ontstaan van de verschillende spreuken. Heel leuk voor de fans en nog leuker voor kleine kinderen.
Book of Spells stelt zich voor als een echt schoolboek. Je krijgt dus lessen over hoe je een spreuk moet gebruiken en aan het einde van elk hoofdstuk krijg je een klein examen, om te zien of je het allemaal wel begrepen hebt. Tussendoor kan je ook gewoon een beetje oefenen om die juiste polsbewegingen perfect onder de knie te hebben. Het leukste aan heel dit spel is dat er vrij veel interactie is met het boek. Zo kan je teksten uit het boek toveren of deuren openen. Verhalen over spreuken worden dan weer verteld door middel van 3D-diarama’s waar je zelf allerhande delen van kan laten bewegen, zoals je dat kan in een uitklapboek.
Tijdens de live presentatie zagen we hoe de speler eerst leerde hoe de vuurspreuk werkte. Daarna kreeg hij info over het ontstaan van de spreuk, om er daarna echt mee aan de slag te gaan. Tussendoor kon hij op verschillende pagina’s ook notities ontdekken van voormalige leerlingen. Slaagde hij op het einde in het examen, dan kregen we een gedicht van J.K. Rowling te horen, dat een leuke anekdote vertelde over een voormalige leerling die verkeerd om ging met zijn krachten.
Aanvankelijk hadden we flink wat bedenkingen bij dit hele concept. De grootste vrees was dat het niet zo goed zou werken, zoals we tijdens de persconferentie leken op te merken, maar na de aparte presentatie leek die vrees ongegrond. Alles werkte vrijwel perfect, al gebeurde het wel eens dat er iets twee keer moest geprobeerd worden. Dat is op zich geen ramp, want niets werkt nu altijd helemaal. Book of Spells werkt trouwens niet enkel met je Move, maar je kan ook aan de slag met handen. De Move verandert dankzij de Eyetoy in een toverstaf, maar soms ben je daar niet zoveel mee.
Op een bepaald moment stond het boek in brand na een klein foutje met de vuurspreuk en moest de speler eerst met de handen het vuur doven om daarna het boek proper te maken door er met zijn handen over te wrijven. Elke keer lukte dit zonder problemen. Ook tijdens de verhalen over de spreuken kon hij vlot met zijn handen doorheen de voorstellingen bewegen. Het viel ons trouwens ook op hoe vlot hij het boek kon verplaatsen. Er kon met het boek gedraaid worden om iets van een andere kant te bekijken, het kon dichter bij de camera gehouden worden of net verder weg. Het lukte allemaal zonder problemen.
Dit eerste boek zou in november moeten verschijnen en Sony belooft vervolgens nog een hele reeks. Zo kunnen trouwe fans een echte bibliotheek uitbouwen. Ouders van jonge kinderen hebben zo een leuke bezigheid die ze samen kunnen uitvoeren. Voorlopig weten we wel nog niet wat de volgende boeken zullen inhouden, maar we kunnen ons voorstellen dat Sony zal blijven inzetten op bekende verhalen, zodat de speler er sneller zal instappen. Het enige probleem zou misschien het prijskaartje kunnen zijn. Tijdens de presentatie kregen we te horen dat een Wonderbook de prijs van een normale game zou hebben. Dat kan natuurlijk veel zaken betekenen, maar als elke aankoop 60 euro zou bedragen, dan lijkt ons dat toch vrij veel geld. Zelfs al zijn we dan redelijk onder de indruk geraakt.