E3 2012: Fifa 13
EA zet de laatste jaren sterk in op bekende franchises. Binnen die reeks is Fifa waarschijnlijk de meest succesvolle. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we het spel jaar na jaar zien terugkeren. Ook dit jaar krijgen we een nieuw deel, met de briljante naam Fifa 13. Zal dit elfendertigste deel opnieuw de nodige vernieuwing meebrengen of blijft Fifa dit jaar een beetje steken?
Op E3 werd de presentatie over Fifa 13 natuurlijk gedaan door niemand minder dan David Rutter. De grote man achter Fifa kwam ons persoonlijk vertellen over de vernieuwingen in de laatste telg van de reeks. Die richten zich opnieuw op het beter uitwerken van de simulatie die Fifa wil zijn. Daarvoor waren opnieuw enkele verbeteringen nodig aan de AI van de spelers. Die uiten zich op een aantal vlakken en ze zijn niet allemaal gemaakt om het jou als speler makkelijker te maken. De meest opvallende vernieuwing zit hem in de balcontrole van de speler. Tijdens de presentatie kregen we een clip te zien van Ronaldinho die een waanzinnige controle uitvoerde op een hoge bal. Daarop vertelde Rutter dat in voorgaande Fifa’s alle spelers dit talent hadden. Zelfs moeilijke ballen werden zonder problemen gecontroleerd, wat het voetballen zelf heel simpel maakte. Je hoefde enkel maar de bal in de buurt van een speler te krijgen en hij zou hem wel vlotjes meenemen in zijn loop.
Dat is nu verleden tijd. Balcontrole is afhankelijk van de kwaliteit van de speler en de moeilijkheid van de pas. Je zal nu dus rekening moeten houden met ballen die wegspringen van de voet, waardoor je al sneller de bal zal verliezen. Vooral in de defensie kan dat al eens een probleem zijn. Geef je een moeilijke pas, dan kan het al eens gebeuren dat de aanvaller van de tegenstander er vandoor gaat met de bal. Ook doelmannen hebben hier last van. Een balletje op borsthoogte is vanaf nu dus uit den boze, want wanneer een doelman in de fout gaat, dan kan je ongetwijfeld een doelpunt op je conto schrijven.
Ook offensieve verbeteringen
Niet enkel de balcontrole is aangepast. Ook op het offensieve vlak zijn er een aantal nieuwigheden doorgevoerd, die voor een realistisch voetbalspel moeten zorgen. Een van de grootste frustraties is al jaren dat je teamgenoten foute loopbewegingen maken. Jij ziet vaak de opening, maar je medespeler is te dom om in het gat te lopen. Tegen de tijd dat ze het wel doorhebben, is de mogelijkheid al lang voorbij. Dat zou nu moeten verbeterd zijn, want spelers denken nu twee stappen vooruit. Geef je bijvoorbeeld vanuit het middenveld een pas naar de flank, dan zal je spits zich voor doel positioneren, omdat hij verwacht dat de voorzet zal komen.
Ook wanneer spelers in de diepte lopen, zullen ze dat nu slimmer doen. Vroeger liepen spelers gewoon door tot ze in buitenspel stonden, waarna ze zich omkeerden, terugliepen en daarna gewoon terug diep gingen. Daardoor moest je als speler echt het perfecte moment vinden om een pas te geven en was je iets te laat, dan stond je ploeggenoot buitenspel of helemaal in de verkeerde richting. Nu houden spelers even in wanneer ze merken dat ze in buitenspel zullen lopen. Zo blijven ze beter in positie en het is ook realistischer, want zo zou een speler in het echt ook reageren. Tenminste, dat zou een slimme speler doen.
Ook het dribbelen werd opnieuw aangepakt en dit met de hulp van het kleine broertje Fifa Street. De fijne controle die in dat spel zit, werd ook overgenomen in Fifa 13. Zo kan je nu betere passeerbewegingen uitvoeren, om op een realistische manier de tegenstander voorbij te gaan. Ook de positie van de spelers wanneer ze een bal dichtbij zich onder controle hebben werd aangepast. Spelers zullen nu meer op een manier gaan staan die hen toelaat om op een degelijke manier een tegenstander voorbij te gaan. Als voorbeeld kregen we te zien hoe Messi met een gekende versnelling een speler voorbij ging. Geen indrukwekkende overstapjes of bewegingen, maar gewoon een onverwachte verandering van richting, zoals die waarvoor Messi gekend is.
Over de graphics en dergelijke gaan we het momenteel nog niet hebben. Het spel zit nog in een vrij vroege fase en er was duidelijk nog wat werk aan, maar we hebben er alle vertrouwen in dat de ontwikkelaars dit zoals elk jaar wel op orde zullen krijgen.