E3 2012: Beyond: Two Souls
Enkele jaren geleden kwam Quantic Dream met een spel dat een serieuze impact had. Heavy Rain was een pareltje dat je met een beperkte gameplay ongelooflijk veel controle gaf. De speler werd zo compleet meegezogen in het verhaal. Nu is Quantic Dream terug met de spirituele opvolger van Heavy Rain. Beyond: Two Souls moet het trucje van zijn voorganger in tweevoud overdoen. Althans, dat is wat ze hopen bij Quantic Dream.
Beyond: Two Souls draait om Jodie. Een op het eerste zicht vrij tenger meisje met een groot geheim. In haar lichaam zitten immers twee zielen. Naast Jodie leeft ook de persoonlijkheid van Aiden in haar lichaam. Moest dit geen game zijn, dan zouden we gewoon zeggen dat Jodie serieus last heeft van schizofrenie. Waarom Aiden via Jodie leeft en hoe 'ie daar terecht is gekomen, dat is waar het hele verhaal om draait. Net als in Heavy Rain zullen we dus een mysterie moeten oplossen, al is het dit keer van een heel andere soort. Die zoektocht zal trouwens flink verstoord worden door de politie. Die zit om de een of andere reden achter Jodie aan en zij moet er dan ook alles aan doen om te ontsnappen. Beyond: Two Souls lijkt dan ook meer actie te zullen bevatten dan zijn voorganger. Voor de rest weten we momenteel nog niet zoveel over het verhaal in Beyond: Two Souls, maar dat is misschien maar best ook.
De keuze is aan jou
In de demo die we op E3 te zien kregen, werd onmiddellijk duidelijk hoe de synergie tussen Aiden en Jodie moet werken. In het begin zaten we in een trein en konden we zien hoe de ziel van Aiden vrij kon bewegen van het lichaam van Jodie. Zo kan je doorheen een ruimte bewegen en kan je zelfs door muren heen gaan. Je moet wel binnen een bepaalde regio blijven en de lengte van de lijn tussen Jodie en Aiden is sterk afhankelijk van de gemoedstoestand van Jodie. Is ze bijvoorbeeld bang, dan zal je meer in haar buurt moeten blijven.
Met Aiden heb je ook de mogelijkheid tot interactie met verschillende zaken. Je kan bijvoorbeeld bepaalde objecten manipuleren. Zo zagen we hoe Aiden deuren kon openen, flesjes water omver kon werpen, maar ook hoe hij een volledige klokkentoren liet instorten en zelfs auto’s in het rond beukte. Zo kan Aiden Jodie wat hulp bieden of voor afleiding zorgen. Nog straffer is dat hij ook andere mensen kan overnemen, om ze zo te laten doen wat jij wil. Daar zagen we in de demo enkele voorbeelden van. Zo lieten we een politieman in een wagen stappen, waarna hij er doelloos mee tegen de vangrail begon te rammen. Zo creëerde hij voldoende afleiding, waardoor Jodie zijn motor kon stelen. Een andere keer nam Aiden iemand van SWAT over, die daarna een paar van zijn makkers in koelen bloede vermoordde.
Telkens kregen we ook een aantal opties voorgeschoteld en soms kon het ook zijn dat het gewoon fout afliep. Zo moesten we op een bepaald moment ontsnappen uit een trein. Als dat lukte, dan sprong je van die trein om zo te ontsnappen. Lukte het niet, dan was het geen game over, maar dan kreeg je gewoon een andere scène te zien en moest je zo weer proberen te ontsnappen. Dit zeggen we om maar aan te geven dat ze bij Quantic Dream opnieuw hebben gekozen voor een verhaal dat je voor een groot stuk zelf kan bepalen. Je zal nu misschien denken dat Beyond: Two Souls vol actie zit, maar dat is niet het geval. Tijdens de demo kregen we ook flinke brokken dialoog te zien, die zo uit een meer dan degelijke film gestolen kunnen zijn.
Versie 2.0
Als er een vorm van kritiek was op Heavy Rain, dan was het dat de gameplay eigenlijk vrij beperkt was. Die bestond voornamelijk uit het op het juiste moment op de correcte knop duwen. In Beyond: Two Soul is dat voor een groot stuk niet anders. Er zitten natuurlijk wel veranderingen in. Zo heb je nu meer controle over Jodies bewegingen. Terwijl je vroeger meestal automatisch wandelde tijdens actievolle scènes, zal je nu wel zelf kunnen bepalen waar Jodie heen loopt. Ook wanneer je met Aiden speelt, heb je meer vrijheid. Je kan nooit alles en iedereen besturen, maar je hebt wat mogelijkheden, die de gang van zaken kunnen bepalen. Op veel vlakken is de gameplay in Beyond: Two Souls dus een 2.0-versie van Heavy Rain.
Een game als dit staat of valt met de uitstraling van de graphics en de kwaliteit van de acteurs die de hoofdrollen vertolken. Het grafische plaatje zit in elk geval meer dan goed. Quantic Dream perst ongetwijfeld het onderste uit de kan van de PS3, want het hele zaakje ziet er geweldig uit. Dat hoort ook zo, want mindere graphics zouden je in dit spel zo uit de ervaring trekken. De actrice die Jodie vertolkt is dan ook nog eens een bekende ster. Het is immers Ellen Page die in haar huid kruipt en dat doet ze niet enkel met haar stem, maar met haar hele lichaam. Over wat wij al zagen, kunnen we in ieder geval niet anders dan lovend zijn over haar prestatie.