The Secret World - de groeperingen
Sinds eind vorig jaar lijkt er een nieuw glorieus tijdperk te zijn gestart voor de MMORPG-speler. Niet alleen zijn Star Wars en TERA reeds in de winkels aangekomen. Onder meer Guild Wars 2, PlanetSide 2 en World of Warcraft: Mists of Pandaria zijn nog enkele grote namen die dichter en dichter bij release komen. Een game die echter niet vaak in het nieuws komt is The Secret World. Een nieuwe MMORPG van Funcom (Age of Conan) die enkele nieuwe elementen aan het medium wil toevoegen. Wat deze MMORPG nou net te bieden heeft en of het ook de moeite is om deze in het hoofd te houden zullen we aan de hand van deze artikelreeks vertellen.
Het eerste wat opvalt bij deze MMO is het ontbreken van een space- of fantasywereld, iets wat we gewoon zijn uit vrijwel ieder andere grote MMORPG. The Secret World speelt zich namelijk af op onze goede oude aardbol, al is toch niet alles wat het lijkt. In deze wereld zijn namelijk alle mythes, legendes of geruchten uit boeken of andere fictie waarheid en wordt de mens constant bedot door geheime organizaties die alles in de doofpot willen houden. Als gewone aardling in deze game rondslenteren zou ook maar saai zijn en daarom kun je één van drie organisaties vervoegen vooraleer je effectief in de wereld springt.
Al bevat The Secret World rassen zoals weerwolven, vampieren en zombies, toch zul je enkel met de normale mens aan de slag kunnen. Wat ons echter opviel bij het maken van ons personage was de niet zo overdonderende character creator. Guild Wars 2 en TERA bieden oneindig veel manieren om het gezicht, de postuur en de kleuren aan te passen, maar bij deze game zul je het moeten stellen met enkele prefab-gezichtsuitdrukkingen en kleinere aanpassingen zoals het haar, de kin of de neus.
Dit is natuurlijk geen ramp, maar wie graag zijn personage een echt unieke look geeft, zal wat met een slecht gevoel beginnen als je al na enkele minuten of uren je dubbelganger tegenkomt. Funcom beloofde echter wel extra aanpassingen toe te voegen in de toekomst (qua kledij) om je personage er toch nog unieker te doen uitzien. De grootste keuze die je bij aanvang moet maken, is de organisatie die je beslist te vervoegen. Deze keuze bepaalt namelijk je verhaal en je startlocatie.
De drie organisaties
Deze drie organisaties zijn de Templars, de Illuminati en de Dragons. Wij mochten alvast de eerste twee genoemden aan de tand voelen en hebben daaruit geleerd dat de Templars zich in hartje Londen bevinden. Net zoals in de echte wereld puilt deze stad uit van de mensen die hun dagelijkse routine hebben: werken, zitten praten bij een koffieshop of onderweg naar god-weet-waar. Het hoofdkwartier van de Templars is gek genoeg een gigantisch gebouw waarvan je zou denken dat het iets met de staat of het gerecht te maken heeft. Hier leer je dat deze organisatie de oude wetten van Babylon in ere houdt en er niet voor terugdeinst om mensen met de wetten van het duister als eerste te straffen. Als voorbereiding halen ze hun kennis en kracht uit oude magie en boeken en die vormen ze dan om tot militaire kracht. Hun denkwijze mag dan wel ouderwets zijn, bij hen sta je nooit alleen tegen het kwaad.
De Illuminati daarentegen begint in de grootstad New York, meer bepaald in Brooklyn. Deze moderne stad ademt meteen een andere sfeer uit, want je ziet meer hoge, kille gebouwen terwijl zakenmannen en tal van paranoïde mensen door de straten dwalen. Wanneer je uiteindelijk in de basis van de Illuminati terechtkomt, zie je ook dat dit een koelere omgeving is dan de hartverwarmende kamers van de Templars.
Nee, de basis van de Illuminati is geen groot en bombastisch gebouw, maar een kil laboratorium waar er duidelijk al vaker tests of onderzoeken plaatsgevonden hebben. De Illuminati zien de huidige wereld als iets slechts en doen er alles aan om via manipulaties of andere geheimzinnigheden aan de macht te komen en zo een nieuwe wereld te creëren. Zij hopen door te experimenteren nieuwe vormen van magie of wapens te vinden om het kwaad uit deze wereld te helpen en zullen je niet vergeven wanneer er iets verkeerd loopt.
De derde organisatie is de Dragon en deze groep begint in Azië. Helaas weten we nog niet precies waar deze jongens hun basis precies vestigen of hoe deze eruitziet, maar wat we wel reeds weten is dat deze groep in het verleden ontbonden werd en geregeld weer van nul is opgestart. De Dragon geloven dat vaste patronen in tijd en ruimte niet bestaan en dat de toekomst via verdwijningen, incidenten of kleine aanpassingen drastisch kan veranderen. Om het kwaad te bestrijden hebben ze krijgskunsten en mentale kunsten geleerd alsook de meest gevaarlijke vormen van magie. Met de aankomende donkere tijden voelen ze dat niks nog zal zijn zoals het is.
Dat The Secret World zich over de hele wereld zich zal afspelen lijkt wel al duidelijk, maar om je over grote afstanden te verplaatsen beschik je niet over de normale vervoersmiddelen. Je gebruikt in plaats daarvan een 'fast travel hub' die zich diep onder de aarde bevindt. Deze hub, genaamd Agartha, is een legendarische stad die zich in de kern van de aarde bevindt en het vormt een netwerk naar alle belangrijke plaatsen op de planeet. Gedurende de game zal je meer en meer locaties vrijspelen die je kan bezoeken om mysteries, legendes en andere zaken mee te maken. Hoe je echter het verhaal te zien krijgt en welke speeltjes je allemaal in handen krijgt om je te verdedigen, lees je in de volgende delen van onze preview die we binnenkort zullen vrijgeven.