Civilization V: Gods & Kings
Civilization V is ondertussen al weer anderhalf jaar uit. De fans kregen sindsdien wel enkele kleine uitbreidingen met nieuwe culturen en scenario’s, maar voor grote gameplaywijzigingen was men aangewezen op mods. Volgende maand zal er een nieuwe impuls aan het spel gegeven worden door de eerste uitbreiding: Gods and Kings. Hierin maakt religie een comeback en kunnen we voor het eerst ook aan de slag met spionage.
Bij de release van Civilization V was er heel wat kritiek te horen over het ontbreken van religies. Of Firaxis nu op deze kritiek reageert of als het zo al gepland werd blijft de vraag, maar in de eerste uitbreiding van Civilization V speelt een volledig vernieuwde versie van religie een hoofdrol. Voor de atheïsten onder ons is er ook een volledig nieuw spionagesysteem om op een andere onderhandse manier je macht te versterken. Samen met heel wat nieuwe beschavingen en een steampunk scenario zou deze uitbreiding toch heel wat waar voor zijn geld moeten bieden.
I gotta have faith!
Religie speelt vooral in het begin van het spel een belangrijke rol. Net zoals Culture verdien je Faith punten vooral door bijhorende gebouwen als tempels te bouwen in je steden. Spaar je er genoeg bij elkaar, kan je een geloof kiezen. Dit is een voorloper van een echte religie en geeft je een kleine bonus bij de start van het spel. Start je bijvoorbeeld in een bosrijk gebied, is het een goed plan om een geloof te kiezen waarin je bevolking woudgeesten aanbidt om maximaal te profiteren van je omgeving.
Verdien je nog meer Faith, dan zal er zich een profeet aandienen in je hoofdstad. Hiermee kan je dan een echte religie stichten. Je hebt de keuze uit elf verschillende namen hiervoor die variëren van het bekendere Christendom of Islam tot vreemde namen als Zoroastrianisme. Je kiest echter zelf de kenmerken van je religie, ze hebben dus niets te maken met hun equivalenten uit de geschiedenis. Verwacht dus geen Islamitische zelfmoordeenheden of Christelijke pedofiele missionarissen.
Dit is toch enigszins spijtig omdat de beschavingen wèl gebaseerd zijn op de realiteit, maar vermoedelijk had men bij Firaxis weinig zin in doodsbedreigingen omdat er een figuurtje op het speelbord de naam Mohammed kreeg. Je kiest een aantal voordelen die aanhangers van je religie hebben. Eén voordeel geldt enkel voor de beschaving van de stichtend profeet, de tweede geldt voor iedere beschaving die zich tot deze religie bekeert. Dit kan gaan van extra healing voor je strijdkrachten tot het makkelijker verkrijgen van Culture, Gold of Faith.
Vanuit de heilige stad zal het geloof zich langzaam verspreiden naar naburige steden. Je kan dit bespoedigen door gebruik te maken van missionarissen die in een stad direct een groot effect hebben ten voordele van jouw religie. Beschavingen die dezelfde religie hebben zullen over het algemeen vriendschappelijker met elkaar omgaan. Mits een beetje tactisch inzicht kan je dus een sterke vijand verzwakken door al zijn buren en bondgenoten langzaamaan tot een ander geloof te bekeren.
Uiteraard moet je wel opletten dat je niet zelf het slachtoffer wordt van andere religies of dat je concurrerende beschavingen niet provoceert door al te ijverig zieltjes te ronselen. Hoewel religie je dus een behoorlijk voordeel kan geven, kan je dit hele systeem ook voor een groot deel links laten liggen en je richten op de klassieke manier van spelen. Anderzijds heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om een fanatiek religieuze beschaving te leiden.
The Spy who loved me
Naarmate de beschaving vordert, wordt het belang van religie alsmaar kleiner, maar dan komt de volgende nieuwe feature van deze uitbreiding zijn intrede doen. Door handig gebruik te maken van spionage kan je andere naties dwarszitten. Spionnen zijn geen eenheden op de kaart zoals missionarissen, maar zijn enkel te gebruiken via een overzichtsscherm. Hier stuur je je spionnen naar steden waar ze technologie kunnen stelen, verkiezingen kunnen saboteren, maar vooral een inzicht kunnen krijgen in strategische plannen.
Kom je bijvoorbeeld te weten dat een Rusland plannen maakt om Egypte aan te vallen, kan je dit gebruiken om ook een aanval te lanceren tegen Egypte omdat ze met twee fronten ernstig verzwakt zullen zijn. Je kan Egypte ook op de hoogte brengen van het nakende gevaar, de twee landen elkaar laten afmatten en dan zelf de twee verzwakte naties in te palmen.
Het negeren van spionage zal, in tegenstelling tot bij religie, vrij moeilijk zijn. Het niet stelen van technologie of strijden tegen vijanden die een oneerlijk voordeel hebben, zal het spel behoorlijk bemoeilijken. Daarom is het goed dat dit belangrijke onderdeel toch heel makkelijk te managen is en je eigenlijk niet veel meer moet doen dan elke spion aan een stad toewijzen.
Bij de uitbreiding zullen voorlopig drie extra scenario’s komen. Twee historisch correcte scenario’s zullen over de ondergang van de Romeinen en de opkomst van de Renaissance gaan, maar we mochten ook al even proeven van de derde mogelijkheid: een victoriaanse campagne in een fictieve steampunkwereld. Hier kan je aan de slag met zwaarbewapende zeppelins of gepantserde landschepen. Dit scenario is een goed uitgewerkte afwisseling van de meer realistische routes die je normaal gezien volgt in een Civilization-spel.
Enigszins spijtig is wel dat de verschillende naties niet echt van elkaar verschillen in speelstijl zodat het niet veel uitmaakt welke excentrieke industrieel je als avatar verkiest. Het zal nog leuker worden als ijverige modders de steampunkeenheden in het gewone spel verwerken, want wie zit er nu niet te wachten op gevechten tussen door straalmotoren aangedreven zeppelins en vliegdekschepen.