Civilization V: Gods & Kings
Eén van de grootste kritieken die Civilization V te slikken kreeg, was dat het overdreven toegankelijk (lees: eenvoudig) gemaakt werd. In de eerste uitbreiding Gods & Kings trachten de mannen van Firaxis terug wat meer complexiteit in het spel te brengen. Dit komt in de vorm van de terugkeer van religies en spionage. Om het geheel nog een beetje op te vullen krijgen we ook nog nieuw beschavingen, wonderen, eenheden gebouwen en drie interessant lijkende scenario’s.
Wie verwacht dat de complexiteit van vorige Civilizations terug in het vizier komt, is er alleszins aan voor de moeite. De nieuwe gameplay volgt de reeds ingeslagen weg en probeert vernieuwing op een eenvoudige manier aan de man te brengen. Wie echter weg was van de nieuwe manier van werken zal met Gods & Kings een leuke uitbreiding in huis halen.
Geheimen en goden
Het nieuwe spionagesysteem stelt echter al direct teleur. Het bestaat uit welgeteld één scherm waarmee je je spionnen op pad stuurt naar eigen of concurrerende steden. Het belangrijkste doel van spionage is om nieuwe technologieën te stelen of om jezelf te beschermen tegen vijanden die hetzelfde bij jou proberen. Als tussendoortje krijg je ook de laatste roddels over de plannen van de AI ter inzage. Die laatste kan je dan ook diplomatiek inzetten om de relaties tussen andere beschavingen te verzieken.
Het gebruik van religie heeft wel wat meer voeten in de aarde. Door het bouwen van kerken, tempels en andere heilige locaties verzamel je Faith. Verzamel je genoeg, dan kan je al snel een geloof kiezen. Dit is een soort basisversie van een religie die je beschaving een kleine boost geeft. Dit varieert van iets sneller groeiende grenzen tot een Faith boost uit steengroeves. Het zijn geen extraatjes die het spel veranderen, maar ze kunnen zeker bij het begin van een beschaving het verschil maken. Ze zijn dus zeker aan te raden, zelfs voor wie voor de rest weinig interesse heeft in het hele religieuze aspect van het spel.
Zet je toch door en verzamel je veel Faith, zal een profeet zich aanmelden en heb je de kans om een heuse religie op te richten. Er zijn maar acht verschillende religies mogelijk dus in werelden met veel beschavingen zal je toch wel enige aandacht moeten besteden aan het verzamelen van Faith als je er eentje van wil claimen. De religies zijn dan wel allemaal genoemd naar echte geloofsovertuigingen, maar inhoudelijk hebben ze er weinig mee te maken. Je kiest zelf de voordelen die erbij horen en kan iedere religie dus laten aansluiten bij jouw speelstijl. Controle over een religie brengt nog een voordeel met zich mee. Je kan namelijk concurrerende beschavingen overtuigen van jouw godsdienst door er missionarissen heen te sturen.
Hoe meer inwoners van een stad dezelfde god aanbidden als jouw beschaving, hoe minder onrust een verovering van die stad teweeg zal brengen. Al te ijverig gepredik kan je op gefronste wenkbrauwen of zelfs een oorlogsverklaring komen te staan. Toch neemt het nut van religie af naarmate de eeuwen vorderen. Wil je er dus gebruik van maken, ben je eigenlijk verplicht om er zodanig veel in te investeren om rendement te behalen vòòr de moderne tijd aanbreekt, dat cultuur en wetenschap er onder lijden. Op zich komt dit natuurlijk wel overeen met de werkelijkheid, maar het zou ook best wel interessant kunnen zijn om de toekomst in te gaan als hoogtechnologische fundamentalisten.
Onder de motorkap
Spionage en religie zijn de twee grote attracties van Gods & Kings, maar dat wil niet zeggen dat het de enige gameplayverandering is. Een persoonlijke favoriet is het lichtjes vertragen van gevechten. Door eenheden en steden van meer hitpoints te voorzien duurt het net iets langer voor een leger verslagen is. Hierdoor moet je je minder zorgen maken dat je steden verliest aan buurlanden die al eeuwen je vrienden zijn, maar je zonder enige verklaring plots in de rug aanvallen, want de AI heeft nog altijd het diplomatische vermogen van een jongedame in die periode van de maand. Een andere handigheid is de mogelijkheid om landeenheden in het water te laten stacken met boten, zodat het iets veiliger is om een overzeese invasie te organiseren.
Ook de in Civilization V geïntroduceerde stadsstaten zijn geëvolueerd. Zo zijn er de religieuze en handelssteden die bevriende beschavingen respectievelijk Faith en luxegoederen leveren. Er zijn ook meer manieren om indruk te maken op hen. Zo zullen ze regelmatig naties belonen die veel cultuur bij elkaar weten te sparen of de meeste ontdekkingen doen.
Het laatste extraatje dat je bij deze uitbreiding krijgt, zijn drie scenario’s waarin je de geschiedenis een andere draai kan geven. In Fall of Rome kan je de teloorgang van het Romeinse rijk vermijden of net als barbaar Rome zien branden. In het Into the Renaissance scenario moet je beschaving het woelige einde van de middeleeuwen zien te overleven. De ster van deze scenario’s is echter Empire of the Smoky Skies. In dit knap gemaakte steampunkverhaal neem je het als Captain of Industry op tegen concurrenten om de League of Empires te winnen. Dit speelt zich af in een bizarre wereld met zeppelins, landschepen en ondergrondse kolonies. Voor wie dit nog niet genoeg is, is er nu ook integratie met de Steam Workshop zodat mods makkelijk te integreren zijn in het spel. Echt groot is de collectie mods nog niet en ook de installatie gaat toch nog altijd niet zo vlot als gehoopt, maar het belooft zeker veel goeds eens de mod community op dreef komt.
- Religie is goed uitgewerkt
- Empire of the Smoky Skies
- Spionage is nauwelijks uitgewerkt
- Te duur voor de inhoudelijke wijzigingen