Of Orcs and Men
Games hebben over het algemeen één zaak gemeen en dat is dat je in negentig procent van de gevallen de held moet spelen. Het komt maar raar of zelden voor dat je aan de slag mag als de slechterik. Daar wilden ze bij Cyanide eens een keertje verandering in brengen en dus hebben ze de game Of Orcs and Men gemaakt. Zo kunnen we de wereld misschien eens een keertje vanuit een ander oogpunt bekijken.
Dood aan groene mannetjes
In de wereld van Of Orcs and Men zit het goed scheef. De twee dominerende rassen hebben het niet zo op elkaar begrepen, met als gevolg dat er een serieuze oorlog is uitgebroken. De orcs en de mensen hebben allebei grote verliezen geleden, tot de oorlog uiteindelijk toch ten einde liep. Om de Greenskins, zoals de mensen de orcs noemen, buiten hun gebied te houden, hebben de mensen een gigantische muur gebouwd over de hele lengte van de grens. De mensheid voelt zich echter nog niet helemaal veilig en dus bedenkt de keizer, de grote leider, een verschrikkelijk plan. Zijn doel is om alle orcs te doden. Zo wil hij er voor zorgen dat er nooit meer een nieuwe oorlog kan onketend worden en dat de mensen nooit meer iets te vrezen moeten hebben.
Natuurlijk klinkt dit plan van de keizer der mensen de orcs niet zo leuk in de oren. Een orc die deel uitmaakt van een elite eenheid krijgt daarom de opdracht om de keizer te gaan doden. Tijdens zijn tocht wordt hij al snel vervoegd door een goblin. Goblins zijn eigenlijk een vrij dom ras, een soort ratten in deze wereld. De goblin die je vervoegt is echter een uitzondering, want hij is een heel slim en sluw mannetje, die je maar al te graag wil bijstaan in je opdracht.
Twee voor de prijs van één
Tijdens het spelen van Of Orcs and Men heb je alijd en overal de controle over beide personages. Er is ook geen mogelijkheid tot co-op in het spel, als je daar aan zou denken. Tijdens het spelen kan je wel steeds wisselen tussen de twee personages. In een gevecht zal de AI het voor een deel overnemen, maar dan wel in functie van de opdrachten die je aan het begin van het gevecht hebt gegeven. Je personages zullen dus niet ineens vreemde dingen beginnen doen. Het vechtsysteem werkt voor een groot stuk zoals dat van Game of Thrones en dat heeft zijn redenen. Beide games hebben immers dezelfde basis. Ze zijn allebei het product van een denkoefening die het ontwikkelaarsteam een tijd terug had gemaakt. Uit die denkoefening zijn dus twee games ontstaan. Net als in Game of Thrones kan je in Of Orcs and Men de tijd vertragen om zo een keuze te maken uit de verschillende abilities.
De orc maakt vooral gebruik van brute kracht, terwijl de goblin over magische krachten en werpwapens beschikt. Elk personage heeft ook twee stances. Voor de orc is dat een verdedigende en aanvallende, terwijl het bij de goblin draait om close combat versus aanvallen van op afstand. Met de orc kan je ook in berserker-mode gaan. Wanneer je hierin belandt, zal de orc meer damage doen, maar je kan hem wel tijdelijk niet meer besturen. De goblin kan dan weer onzichtbaar worden. Heel handig om even op onderzoek te trekken en misschien hier en daar al even een vijand stilletjes neer te halen. De goblin en de orc zijn trouwens een echt team. Je zal ze allebei moeten gebruiken en je moet steeds gebruik maken van de verschillende mogelijkheden die ze meebrengen. Een mooi voorbeeld dat we zagen tijdens de presentatie kunnen we enkel omschrijven als goblinwerpen. We zagen hoe de orc de goblin vastnam en in de richting van de vijanden slingerde. Iets dat zowel grappig als nuttig bleek te zijn.
Je orc en je goblin beschikken natuurlijk over een aantal skills die je doorheen het spel kan uitbreiden. Daarnaast heb je voor beide personages ook nog een hoop armor en verschillende wapens ter beschikking. Ze zullen niet alleen invloed hebben op hoe je personage zich gedraagt in een gevecht, ze zullen ook drastisch je uiterlijk veranderen. Grafisch is Of Orcs and Men trouwens niet bepaald slecht. Wat we er al van zagen is zeker en vast niet van de hoogste kwaliteit, maar het zag er best goed uit. Er werd duidelijk flink gelet op details in zowel de omgevingen als de verschillende personages.